Да има психолог в яслата и детската градина настояват от гилдията

Психолози да бъдат назначени не само в училищата, а също в детските градини и даже в яслите, настояват от Дружеството на психолозите в България. Апелът бе отправен вчера, когато гилдията отбелязва професионалния си празник.

В момента голяма част от децата в този тип заведения нямат достъп до психологическа помощ и подкрепа от психолог, каза координаторът на дружеството за Пловдив и областта Теодора Пампулова. В същото време на тази възраст се формират умения, компетентности, ценности и навици. Проявяват се и първите трудности в общуването и адаптацията, които изискват адекватна намеса, за да се разчетат причините и хлапето да получи помощ, вместо да му бъде лепнат етикетът трудно дете.

С приемането на новия закон и наредбата за приобщаващото образование все повече училища назначават психолог и осигуряват ресурсен учител и логопед, обясни Пампулова. В детските градини обаче няма такива специалисти на щат. Някои градини и ясли  търсят специалист от Ресурсния център, но в този случай той се вика за конкретен казус с дадено дете и работи известно време само с него. Няма поглед върху цялата група, нито възможност сам да забележи проблем. Така на практика детските учители се оказват натоварени, освен с обучаването и възпитанието, и с очакванията да бъдат логопеди и психолози, а невинаги имат възможност и са подготвени за това, изтъква Пампулова.

Тя е категорична, че детското психично здраве трябва да е приоритет от ранна детска възраст и с хлапетата трябва да се работи още преди постъпването в училище. Възрастта до 7 г. е решаваща за първата адекватна намеса при обучителни затруднения, когато става въпрос за дислексия и дискалкулия. С децата с хиперактивност и дефицит на вниманието също е необходимо да се работи за изграждане на навици за учене и за подобряване на дисциплината. Психолог в детската градина или яслата може да бъде много полезен в превенци та на агресивното поведение. Може да работи с по-буйни деца и такива, които имат трудности в адаптацията или пък в общуването с връстниците, както и с хлапета, които не умеят да привлекат вниманието на възрастните по приемлив начин. Освен всичко останало от Дружеството на психолозите настояват в края на подготвителната група децата да се тестват не само за готовност за училище по отношение на знанията по български, математика и социален свят, а и за емоционалната им готовност. Това включва и концентрация, памет, логическо мислене. Детските психолози са категорични, че това не бива да се оставя на педагогическия съветник в 1. клас. Съществуват тестове, които са приложими още в предучилищна възраст.

Консултация на частно излиза между 20 и 65 лв.

В момента, ако родителят забележи проблем и осъзнае нуждата от психологическа подкрепа, е принуден да се обръща към частно практикуващи специалисти. Това е много скъпо – за една консултация се искат между 25 и 60 лева, а обикновено е нужна  продължителна терапия. Затова от Дружеството на психолозите в България препоръчват, ако заведенията за най-малките не могат да си позволят да наемат психолог, да ангажират поне помощник на възпитателя, който да има и тази функция.
Директори на детски заведения коментираха, че отчитат необходимостта, но е почти немислимо да наемат психолог на щат, особено при свитата рамка на тазгодишните бюджети и тенденцията за още по-голямо затягане на колана предвид демографската криза.

Източник: marica.bg