Детето ми не харесва тази учителка

Митко е във втори клас. То е интелигентно и сензитивно дете, което обаче започва да се оплаква и да недоволства от учителката си. Променя част от навиците си и става силно тревожен, когато трябва да отиде сутрин на училище. Родителите му търсят начин да се справят с положението и търсят помощта на психолог.

Преценете сериозността на проблема

Ако детето ви се оплаква „Тя постоянно крещи“, „Не обръща внимание на всички деца“, „ Тя си има любимци“, „Мразя я“ и т.н.  или пък детето не споделя нищо от това какви са взаимоотношенията с учителката, но не желае да ходи на училище, затваря се в себе си, изпитва стрес и тревожност – тогава е необходимо да потърсите повече информация за това какви са причините за подобни реакции.

Напомнете на му, че то може да споделя абсолютно всичко с вас, че може да ви потърси за разговор винаги, когато има нужда.

Какво можете да предприемете?

  • В никакъв случай не пренебрегвайте и подценявайте оплакванията на детето. Не казвайте „Всичко е наред“ или „Но как така не харесваш учителката?! Всички деца я харесват!“. С тези думи ще накарате детето да изпитва несигурност и да се отдръпне от разговора. Направете тъкмо обратното – изразете своята любов и подкрепа.
  • Не отправяйте критики по адрес на учителката в присъствието на детето – това допълнително ще го настрои срещу нея. То трябва да вярва, че е тя е добър преподавател, за да може да бъде авторитет, който детето уважава. Бъдете неутрални в изказванията си: „Всеки учител има свой собствен подход към децата. Дай й малко време, за да те опознае по-добре.“
  • Кажете на детето, че не е задължително да е емоционално привързано към учителката си и да я обича, за да работи добре в клас и да се справя. Дайте пример с подобни взаимоотношения в собствения си живот – в детството, с колеги, приятели, съседи и т.н.
  • Ако детето доскоро е харесвало тази учителка, опитайте се да разберете каква е причината за промяната.

А ако това не помогне?

Има случаи, в които детето не иска да приеме доводите ви и продължава да се чувства неспокойно преди и по време на учебните занятия. В тези случаи е хубаво да се срещнете с учителката. Преди това успокойте детето, че това е нормален разговор, защото детето може да се чувства притеснено за последствията.

По възможност отидете заедно с бащата. С възможно най-неутрален тон я уведометете за конкретното поведение на вашето дете, което буди притесненията ви. Дайте й възможност да обясни, да изрази своето мнение и позиция. Избягвайте острия тон и крайните позиции. Карайки се няма да постигнете нищо!

Причините за влошените взаимоотношения могат да бъдат най-различни: учителката преживява тежък период, детето по-трудно се адаптира в училищната среда, има промяна в живота на му и т.н.

Ако става въпрос за някаква конкретна случка, която е нарушила взаимоотношенията учител-дете, можете да потърсите за съдействие и училищния психолог или педагогически съветник, който да наблюдава детето и да му осигури психологическа помощ и подкрепа, както и да консултира учителката и ръководството.

За да прецените дали има промяна, можете да уговорите нова среща с учителката след определен период от време. Ако състоянието и нагласите на детето не са се променили, можете да потърсите помощта и на терапевт, който да работи с детето.

При наличието на тенденциозно отношение от страна на учителката спрямо детето – обиди, закани, социално изолиране, нежелание за общуване и т.н., е необходимо да потърсите съдействието на училищното ръководство.

Автор: Теодора Пампулова
Детски психолог и координатор на Дружеството на психолозите в гр. Пловдив

Вижте още:

Признаци, че детето ви има „страх от училище“

Срамежливото дете

Как един баща помага на срамежливия си син да създаде приятелства в училище

5-те типа родители, които учителите тайно ненавиждат