Фолиева киселина – защо е важна по време на бременност?

Кога да започне приемът на фолиева киселина и как да си я набавим?

фолиева киселина, бременност, храни, спина бифида

Фолиева киселина или още витамин B9 (фолацин) е един от най-важните за човешкото здраве витамини, особено по време на бременност. Достатъчната консумация на фолиева киселина намалява риска от вродени увреждания на бебето до 70% като спомага за правилното развитие на гръбначния стълб, мозъка, образуването на ДНК и доброто развитие на клетките. Фолиевата киселина помага също на клетките да се размножават и е необходима за образуването на плацентата.

Фолиевият прием е особено важен в първите няколко месеца на бременността, тъй като даже умерен дефицит на този витамин увеличава значително риска от нарушения в развитието на невралната тръба на плода и вродени малформации, най-често т.нар. Спина бифида.

Между 20 и 30 дни след зачеването се формира невралната тръба на ембриона, след което тя се затваря. От тази тръба в последствие се образуват гръбначен стълб, главен и гръбначен мозък, както и черепът на бебето. Дефектът на невралната тръба се появява, когато тя не се затвори правилно и оставя образуващия се мозък в директен контакт с околоплодната течност.

Дефицитът на фолиева киселина може също така да предизвика преждевременно отделяне на плацентата и аборт.

Приемът на този витамин предпазва от развитието на анемия, подпомага образуването на червени кръвни телца и поддържа нарвната система в добро състояние.

Кога да приемаме фолиева киселина?

Тъй като нашият организъм не е способен да произвежда фолиева киселина, нито пък да я складира за по-дълго време, тя трябва да се приема чрез храната или под формата на таблетки. По време на бременност много трудно можем да си осигурим достатъчно количество фолиева киселина само чрез храната и е от изключителна важност тя да се приема допълнително. Приемът трябва да започне още преди бременността да е факт, ето защо – ако планирате бебе, започнете да си набавяте ежедневната доза витамин B9. След зачеването приемът трябва да продължи до края на първия триместър.

 

Каква е препоръчителната дневна доза?

Препоръчителната доза от този витамин е 100 mcg дневно, а при бременни жени или планиращи бременност – 400 mcg дневно. Добрата новина е, че няма опасност фолиевата киселина да бъде предозирана, ако консумирате храна, достатъчно богата на витамин В9 и едновременно с това приемате таблетки, тъй като (както споменахме по-горе) този витамин не се натрупва в организма и не води до токсичност или алергични реакции.

 

Храни, богати на фолиева киселина

Храненето, особено по време на бременност, е от изключителна важност. Освен чрез приемът на таблетки, е добре да наблегнете и на полезни храни, които ще доставят не само фолиева киселина, но и други ценни витамини и минерали. Ето някои храни, които са богати на този витамин:

Бобови растения

  • Грах
  • Фасул
  • Боб
  • Леща

Цитруси

  • Портокали
  • Грейпфрут

Зеленолистни

  • Спанак
  • Марули
  • Айсберг
  • Зеле

Аспержи

Броколи

Домати

Малини

 

Списание РОДИТЕЛ

 

 

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest

Е-MAIL АБОНАМЕНТ:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: