Как да подсилим имунната система с билки и подправки?

Много от билките и подправките, които добавяме към храната си за вкус, от векове са използвани в рецепти на природната медицина. Те помагат на организма да се възстанови от настинка или от други леки заболявания и неразположения, защото съдържат витамини, минерали и антиоксиданти с доказани ползи за имунната система на човека.

През есенно-зимния сезон, когато традиционно ни нападат настинки и грип, имунитетът ни малко или повече отслабва. Ето защо едно от нещата, които можем да направим с отминаването за зимата, е да се погрижим за имунната си система, за да посрещнем здрави и усмихнати пролетта. Оказва се, че можем да го направим и без да влагаме големи усилия – нужно е просто по-често да добавяме към храната любимата си подправка или да пием любимия си билков чай.

Кои билки и подправки повишават имунитета и едновременно с това лесно можем да включим в ежедневното си меню?

Джиниджифил

Джинджифилът се използва в традиционната медицина от векове. Той облекчава най-различни състояния – от гадене и повръщане до настинки и артрит. Препоръчва се и за намаляване на кръвното налягане. Изследвания показват, че джинджифилът може да помогне при гадене, причинено от бременност, химиотерапия, операции или друг вид стомашно неразположение. Доказано е също, че има антиоксидантно и противовъзпалително действие, което помага на организма да се бори срещу бактериите, когато сме болни. Джинджифилът се добавя като подправка в много ястия – не само екзотични, но може също така да се консумира и като чай. Също така – можете да си приготвите от него много ефикасен сироп против кашлица (вижте рецептата ТУК).

Канела

Друга предпочитана подправка в много рецепти – както за сладкиши, така и за пикантни ястия – е канелата. Заради топлината и неповторимия си аромат тя е любима на много от нас. Освен тези й качества обаче, друга причина да я добавим към храната си е, че тя е антиоксидант и влияе много добре на имунната система. Според някои изследвания, канелата има антибактериално действие и предотвратява запушването на кръвоносните съдове. Тя понижава кръвната захар и се препоръчва на хора с висок риск от развитие на диабет. Да я добавим към ежедневното меню няма да бъде никак трудно – една лъжичка канела към овесените ядки за закуска или към латето или към чаша кисело мляко ще ги направят дори по-приятни на вкус.

Лайка

Лайката е билка известна с многобройните си приложения. Обикновено я сушим и след това я запаряваме с гореща вода за чай, който е сред най-предпочитаните у нас. Лайката действа успокояващо и е много полезна, ако чувстваме, че започваме да се разболяваме, ако сме нервни или искаме да поспим. Доказано е, че чаят от лайка може да повиши имунитета благодарение на биоактивните си съставки, които имат противовъзпалително действие. Успокоителният ефект на тази билка е също от голямо значение, тъй като добрият сън е жизненоважен за правилното функциониране на имунната система.

Лимон

И лимонът се вмъква в списъка на най-полезните за имунитета билки и подправки, въпреки че не е нито едното, нито другото. С него обаче много често „подправяме“ храната – използваме го като съставка на много сосове и дресинги за салати, добавяме го и към по-тежки риби и меса, за да придаде свежест и да балансира вкуса. Лимонът е и прекрасна прибавка към студен или топъл чай, вода, сок и много други напитки. Накратко, за да подпомогнем имунната си система, можем да включим цитрусовия плод към повечето от нещата, които консумираме през деня. Лимонът има антибактериални, антивирусни и антигъбични свойства. Той е важен източник на полифеноли и витамин С, който е пък е полезен за кожата и може да помогне за по-бързо справяне с настинката. Ако поръсваме с лимонов сок салата и задушени зеленчуци или просто добавяме по малко в чашата си с вода и ползата ще бъде двойна – по-добър вкус, по-силен имунитет.

Мед

И медът не е билка или подправка, но си има много добра причина да се обръщаме към него и да го добавяме в чая всеки път, когато усетим, че сме леко настинали. Той е причисляван към категорията на т.нар. „суперхрани“ и се смята за едно от най-силните природни лекарства. Със своето антимикробно действие медът лесно може да облекчи упоритата кашлица. Той е богат на антиоксиданти и може да намали риска от сърдечен удар, инсулт и някои видове рак. Медът съдържа и съставки, които понижават холестерола. Той е и идеален подсладител – не само за топли напитки, но и за десерти без топлинна обработка, сосове и дресинги. Така че, дори да не сме любители на билков чай с мед, има още много начини да добавим този ценен кехлибарен еликсир към храната си. Не е препоръчително да обаче да давате мед на деца под една година, тъй като е силен алерген.

Мащерка

Често пъти мащерката е подценявана, но тя е билка с много медицински и кулинарни приложения. Направени проучвания показват, че има добър ефект при остър бронхит и други вирусни респираторни заболявания, особено при деца. Според други изследвания пък мащерката може да помогне да се намали резистентността на бактериите към антибиотиците, да засили имунитета и да облекчи възпалението. Тя може да се използва в готвенето и в природната медицина като прясна или сушена билка. Чаят от мащерка има приятен и топъл аромат и е един от най-популярните у нас.

Чесън

Чесънът е широко използван в кулинарията. Той си взаимодейства отлично с други подправки и е в основата на специфичния вкус на изключително много предястия, сосове и основни ястия. Чесънът обаче се смята и за един от най-силните помощници на имунната система, наричат го „природен антибиотик“. Проучвания показват, че той може да облекчи симптомите на настинка и грип и да стимулира имунната система като й помага да произведе повече клетки, които се борят с инфекцията или с попадналите в организма вируси и бактерии. Така че – добавянето на чесън в предястията и салатите, които приготвяме, със сигурност ще ни се отрази добре. А ако вкусът му е прекалено силен „на сурово“, можем да го омекотим като го добавяме само към готвени ястия.

Куркума

Куркумата е една уникална подправка, която има противоракови, противовъзпалителни и антибактериални свойства. Тя подпомага изхвърлянето на токсините от организма и допринася за образуването на червени кръвни клетки. Можете да приготвите от нея на детето си т. нар. „Златно мляко“, което е широко използвано в източните култури за подсилване на имунната система, при ракови заболявания и при респираторни проблеми. Половин кафена лъжичка от сместа се добавя в топло прясно мляко и се добавя мед. Млякото подпомага за отделянето на полезните съставки от куркумата, именно затова тази рецепта е толкова популярна.

 

Автор: Яна Атанасова, Roditel.bg

Вижте още

8 природни алтернативи на антибиотиците

Универсално естествено лекарство против настинка, грип и отслабен имунитет

5 природни стредства за подсилване на детския имунитет

Сок от черен бъз – за по-добър имунитет

 

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

Публикацията Ви е харесала? Абонирайте се за нашия онлайн бюлетин:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: