Как екраните въздействат на децата

електронни устройства деца

 

Времето, прекарано пред екрана на компютър, таблет или смартфон, е неразделна част от днешното детство. Това не винаги е лошо. Съществуват множество образователни приложения и програми, създадени да развиват мозъците на децата и дори комуникативните им умения, без да забравяме и облекчението, което тези устройства дават на родителите.

Но според проучвания, забавеното когнитивно развитие е свързано с прекомерната употреба на електронни устройства. В САЩ средното време, което едно дете прекарва пред екран, е седем часа на ден. Според статистиката, деца на възраст дори на две години редовно играят на таблети или имат играчки с дисплеи.

Пренасищане и дългосрочни последици

Когато много малки деца започнат да си играят с електронни устройства, несъзнателно могат да увредят развиващият се мозък. Прекомерното екранно време е нещото, което спира развитието на способностите, които родителите желаят децата им да усвоят именно чрез таблета. Това са способности като фокусиране, концентрация, внимание, усещане настроенията на другите и комуникацията с тях, изграждане на обширен речник. Затова е желателно родителите да ограничават времето, прекарано пред екрана, трябва да има някакви правила.

дете компютър таблетДо достигане на три годишна възраст, мозъкът се развива бързо и е изключително чувствителен към околната среда. В медицинските кръгове този период се нарича критичен, защото промените случващи се в крехкия мозък се превръщат в постоянната основа, върху която е изграден целият развит мозък. За правилното развитие на невронната мрежа на мозъка са необходими определени стимули от околната среда. Това са правила, еволюирали през вековете, но тези основни стимули не се откриват на екраните на таблети. Когато малко дете прекарва твърде много време пред екрана, то не получава достатъчно стимулиране от околната среда и развитието се забавя.

И това не е временно – ако се получи увреждане в ранната детска възраст, това ще има последици за цял живот.

Голяма част от стимулирането, което идва с таблета или телефона – основно на пръстите и способността да обработваме няколко действия едновременно е нещо, от което децата не се нуждаят.

Таблетите се явяват като улеснение за родителите – вместо майката да прочете приказка на детето, то гледа филмче. И така вместо детето да отдели време да обработи гласа на майката в думи, да визуализира картини и да положи умствени усилия да следи историята, то просто следва историята във филмчето, което го прави ментално мързеливо. Устройството мисли вместо детето, и в резултат когнитивните способности остават слабо развити.

Проблеми с приятелите

Предният дял на мозъка е областта, отговорна за разкодиране и разбиране на социалните взаимодействия. Това е мястото, където изпитваме емпатия към другите, извличаме невербална информация, говорейки с приятели, и се учим да разчитаме стотици знаци – изражение, тон на гласа и т.н..

Развитието на тази област се случва в ранна детска възраст, по време на същият този критичен период, и зависи от автентични човешки взаимодействия. Така ако детето прекарва повече време пред екрана, вместо реално да комуникира с хора, способността му за емпатия би се намалила, и то завинаги.

Бутон за изключване

Може би сте виждали дете да се опитва да извърши действия, присъщи за екрана, като „слайдване“ и „плъзване“, на реална картинка върху лист. Хората намират подобни неща за смешни, но това поведение показва нещо по-дълбоко в мозъка на детето – усещането, че всички действия имат незабавен ефект и всеки стимул предизвиква бърза реакция.

Това е така, но само на екрана и никъде другаде. Когато с едно мръдване на пръста се постигат промени в цветовете, формите и звука, мозъкът на детето реагира бурно с допамин, основния компонент асоцииран с наградата и удоволствието. Допаминовите пикове в мозъка могат да бъдат пристрастяващи, и когато детето свикне с незабавната реакция, то винаги ще предпочита взаимодействия като със таблета – незабавно задоволство и реакция, пред реалните взаимоотношения, които често изискват много повече внимание и време.

Този същият модел, само че с много по-ниска интензивност, е опасният цикъл, който психолозите често виждат при пристрастяване към алкохол и наркотици.

 

Добрият таблет

Въпреки опасностите от прекомерната употреба на умни устройства, те могат да бъдат и от огромна полза за малчуганите. След навършване на две години, децата могат да се възползват от до час на ден игри, за развитие на по-добра координация, по-бързи реакции и дори за развитие на езиковите способности. Както и с всички останали играчки и инструменти за развитие, таблетът трябва да се използва с мярка, и никога да не замества човешкия контакт и реалния чат – лице в лице.

Използването на копчето за изключване ще помогне на детето да разбере разликите между реален и виртуален свят.

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest

Е-MAIL АБОНАМЕНТ:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: