Важни препоръки за хранене на деца от 2 до 6 години

От какво количество калории се нуждаят децата от 2 до 6 години? Какво да бъде съдържанието на сол в тяхната храна? Пълномаслено или обезмаслено мляко?

Малките деца имат нужда от голямо разнообразие от храни от следните групи: мляко и млечни продукти, месо, риба, яйца, бобови растения, зърнени храни, хляб и картофи, плодове и зеленчуци. Те се нуждаят също от достатъчно калории за растежа и повишената физическа активност. Мазнините съдържат 2 пъти повече калории в сравнение с въглехидратите и протеините при еднакъв грамаж, поради което в предучилищна възраст е подходяща храна, която съдържа до 50% повече мазнини.

След едногодишна възраст децата могат да консумират краве мляко като част от тяхното балансирано хранене, а пълномасленото мляко, както и други млечни продукти и яйца, ще им осигурят мазнините, от които се нуждаят.

Пълномаслено или обезмаслено мляко?

Пълномасленото мляко и другите млечни продукти осигуряват също жизненоважните витамини А и калций, а яйцата и месото (както и бобовите растения и рибата) са много хранителни и са прекрасен източник на протеини.

Ето защо, на малките деца на 2 години не бива да се дава обезмаслено или полуобезмаслено мляко, тъй като те се нуждаят от калориите и витамин А, които им осигурява пълномасленото мляко.

Добре е родителите да не позволяват на децата да консумират прекалено много преработени сладки или солени закуски или напитки. А те се съдържат в бонбони, пакетирани кексове и бисквити, вафли, солени чипсове, напитки в кутии и т.н. Чрез тези продукти малките деца приемат два пъти повече сол или захар от допустимото.

От колко калории се нуждае детето в предучилищна възраст?

Между 2 и 4 години общият процент на мазнините в храната може да бъде постепенно намален, така че от 50% да достигне около 35% на 5-годишна възраст.

Приблизителното указание за това от колко калории се нуждае вашето дете в предучилищна възраст е неговото тегло в килограми, умножени по 100. Например, едно дете на 2 години, тежащо 12 кг се нуждае от 1200 калории дневно.

Прием на сол при децата от предучилищна възраст – допустимо количество и как да тълкуваме етикетите:

Наблюдавайте приема на сол от вашите деца. Британската агенцията по храни и напитки препоръчва максимум 2 гр. сол (или 0,8 гр. натрий) на ден за деца от 1 до 3 години. За деца от 4 до 6 години препоръчителният прием на сол е максимум 3 гр. Имайте предвид, когато четете етикетите, че солта (натриев хлорид) е 40% натрий и 60% хлорид. Ако например съдържанието на натрий е 0,4 гр. за 100 грама храна, това означава, че в тази храна се съдържа 1 грам сол. Трябва да умножавате съдържанието на натрий по 2,5, за да получите реалното количество сол.

Желязо

Установено е, че приемът на желязо при деца от година и половина до две години и половина често е нисък. В резултат може да се достигне до желязодефицитна анемия, която увеличава риска от инфекции (Вижте повече за това как да предпазим детето от анемия ТУК). Ето защо, давайте на детето богати на желязо храни като червено месо, бобови растения, сушени плодове, тъмнозелени листни зеленчуци или обогатени зърнени закуски. Важно е те да се консумират с храна, богата на витамин С, за да се усвои желязото.

Препоръки за здравословно хранене на деца от 2 до 6 г.:

Децата трябва да консумират:

  • Разнообразни храни
  • Храни, съдържащи скорбяла
  • Много плодове и зеленчуци
  • Ястия, които включват умерено количество месо, риба и алтернативи като яйца, боб и леща.
  • Умерено количество млечни продукти
  • Малко количество храни със съдържание на захар

 

Статията е базирана на книгата „Хранене на бебета и малки деца“ на Джудит Уилс,
предоставена с любезното съдействие на издателство „Вдъхновения“

Вижте още:

9 препоръки за хранене на деца от 3 до 7 години

20 важни обноски по време на хранене, на които да научим детето

Въвеждане на зърнени храни със съдържание на глутен в менюто на бебето

6 важни мерки, с които да избегнем кариеса при децата

 

 

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest
loading...

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

ОНЛАЙН АБОНАМЕНТ

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ;