Задъхване при бременност и техники за дишане, които ще го облекчат

Задъхването или задухът е един от най-често срещаните симптоми по време на бременност. Според статистиката той се появява при 60-70% от бъдещите майки. Специалистите отдават възникването му на най-различни фактори и често пъти е трудно да се установи една-единствена причина за проявяването му.

Интересно изследване през 2015 г. показва, че някои бременни дами започват да усещат задух буквално след като установят, че носят бебе. При други бъдещи майки задъхването се появява по-късно – във втория или дори в третия триместър на бременността.

На какво се дължи това? Как може да се облекчи този проблем? И какви полезни техники на дишане могат да упражняват бременните, които ще им помогнат да се справят със задъхването и едновременно с това ще им бъдат полезни по време на раждането?

Причини за задъхването по време на бременност

Задухът, от който страдат много дами, очакващи бебе, може да се дължи на различни причини – нуждата от повече кислород, растящата матка, допълнителното натоварване на сърцето и кръвоносните съдове или увеличения обем на циркулиращата кръв по време на този деликатен период за една жена.

По време на първия триместър плодът е още малък, за да влияе на дишането на майката. Още в първите седмици на бременността обаче диафрагмата се повдига и нейното разположение осигурява изпълване на белите дробове с въздух. Някои бременни не усещат каквито и да е изменения в този период, но други се затрудняват да вдишват дълбоко. Въздействие върху дишането още от самото начало на бременността оказват и някои хормони – прогестеронът например, който играе важна роля за пълноценно развитие на плода. Неговото действие способства за ускоряване на дишането, а нивата му се увеличават с развитието на бременността.

През втория триместър плодът и матката нарастват и започват да притискат вътрешните органи, което става причина за появата на някои симптоми, между които и задъхването. Всъщност при много бъдещи майки задухът се появява именно през този период. Във втория триместър влияние оказват и измененията в кръвообращението и повишеното натоварване на кръвоносните съдове, значително се увеличава и обемът на циркулиращата кръв. Сърцето е принудено да функционира с по-висок интензитет за пълноценно изпомпване на кръвта по всички кръгове на кръвообращението. А това нараснало натоварване на сърцето също много често предизвиква задух.

В края на бременността задъхването става по-изразено, но може да се случи и обратното – дишането да стане по-леко. Това зависи от положението на бебето в матката и от приближаването на раждането. Известно време преди бебето да се появи на бял свят някои бременни усещат значително облекчаване на дишането и по-малко се задъхват, което се обяснява със спусналия се надолу корем.

Как може да се облекчи задъхването при бременност?

Едно от най-важните неща за облекчаване на дишането при бременните дами е правилната стойка. Когато гърбът е изправен, това позволява на матката максимално да се отдалечи от диафрагмата.

  • За да дишате по-добре в изправено положение може да направите следното упражнение: с крака, допрени до пода, да протегнете високо ръце, за да освободите диафрагмата и да отворите гръдния кош.
  • Ако сте седнали и получите задух, изпънете рамене назад и изправете добре гръбнака. Така ще дадете възможност на белите дробове да се разширят колкото е възможно и да се снабдят с достатъчно кислород.
  • Ако имате чувството, че се задушавате, освободете диафрагмата си с помощта на следното упражнение: легнете по гръб, свийте крака, вдишайте с ръце, вдигнати над главата, за да отворите гръдния кош, след това издишайте като приберете ръцете към тялото. Направете няколко бавни вдишвания на равни интервали, докато успокоите дишането.

От съществено значение, особено след влизането в по-напредналата фаза на бременността, е и правилното положение по време на сън. Препоръчително за бъдещите майки е да спят с повече от една възглавница и да се поставя основен акцент върху поддържането на горната част на гърба. По този начин матката леко се измества и дава възможност на белите дробове да поемат пълноценно въздух.

Разбира се, при често задъхване по време на бременността ще бъде добре и физическите усилия на майката да бъдат сведени до минимум. Добра идея е обичайните дейности да се вършат малко по-бавно, за да не се получава насилване или напрягане на тялото.

За по-облекченото дишане и намаляването на дискомфорта от задъхването, добре е да се прилагат и някои дихателни упражнения, които ще имат благотворен ефект по време на бременността, но едновременно с това ще бъдат от изключителна полза по време на раждането. 

Полезни техники на дишане по време на бременността и раждането

Дишането представлява вдишване, издишване, почивка. То става на интервали. Главният дихателен мускул е диафрагмата, на която се опират сърцето и белите дробове..

При упражненията за дишане е добре да сте в легнало положения, със свити крака и стъпала на пода.

Коремно дишане
  • Поставете едната ръка на корема, другата на гърдите, за да почувствате движението на въздуха.
  • Издишайте докрай.
  • Вдишайте със затворена уста, при което коремът се издува. Ръката, поставена върху него, трябва да се повдигне, а тази върху гърдите почти не трябва да помръдва.
  • Бавно издишайте с отворена уста, като при това движение коремът бавно се прибира.
Пълно дишане
  • Издишайте докрай.
  • Бавно вдишайте със затворена уста, при което коремът се повдига.
  • Продължавайте да вдишвате като повдигате гръдния кош.
  • В края на всяко вдишване правете кратка почивка.
  • След това бавно издишвайте с отворена уста. Изкарайте първо въздуха от гърдите и после от корема.
Гръдно дишане

Упражняването на този вид дишане е много важно, тъй като при раждането се прилагат предимно неговите варианти.

  • Поставете едната ръка на корема, другата на гърдите.
  • Издишайте докрай.
  • Вдишвайте със затворена уста, при което въздухът изпълва гърдите. Ръката, поставена на корема, трябва да лежи неподвижно, а тази на гърдите се повдига.
  • Задръжте за миг.
  • Бавно издишайте със затворена уста, като гръдния кош постепенно се прибира.
Повърхностно дишане

Упражняването му е много полезно за предстоящите по време на раждането контракции и при получаването на разкритие.

  • Устата е затворена или полуотворена, вдишайте, после издишайте леко, но бързо. Само горната част на гръдния кош трябва да помръдне.
  • Отмервайте дишането си – времето за вдишване трябва да е равно на времето за издишване.
  • Упражнявайте се да поддържате този ритъм на дишане в продължение на десетки секунди. Ще бъде добре в края на бременността да можете да издържите 60 секунди.

Повтаряйте упражненията по три пъти и между повторенията правете почивка от няколко секунди.

Използвани източници:
* Книгата „Аз съм бременна. Всичко за бъдещата майка“ на Мари-Клод Дьолае 
* Lechenie.bg

Вижте още:

Гадене, повръщане и отвращение към миризми през бременността – как да ги облекчим

Умора, тежест и световъртеж по време на бременността

16 съвета за безопасно хранене по време на бременност

Можем ли да спортуваме по време на бременност?

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

Публикацията Ви е харесала? Абонирайте се за нашия онлайн бюлетин:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: