Задължителната предучилищна – вредна за 4-годишните?


Сдружението „Общност за свободно образование” излезе  с официално отворено писмо срещу задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните  деца
. Обръщението цитира международни научни изследвания, които доказват, че предложението на МОН, което се очаква официално да бъде регламентирано през октомври, е не само неефективно, но и вредно за малките.  Отвореното писмо е до министъра на образованието, БАН,   парламентарната комисия по образование и наука, омбудсмана Мая Манолова, пише „Труд“. Национална мрежа на родителите също го публикува на сайта си, където всеки може да го подпише и изпрати автоматично до всички адресати. Над 360 души вече са го направили.  Ето и текста на отвореното писмо със съкращения:

Уважаеми дами и господа,  

От изявления в медиите на представители на МОН става ясно намерението на просветното министерство да опита за пореден път да наложи задължително предучилищно образование за 4-годишните деца, след като бе твърдо и непреклонно атакувано и отхвърлено при предишни опити както от родители и психолози, така и от други активни граждани на България. 

Разбираме крайната необходимост от дълбоки и дълготрайни реформи в системата на предучилищното и училищното образование. Резултатите на българските ученици на международния тест PISA, които показват, че близо 40% от тях са функционално неграмотни, са стряскащи! Но е факт, че това са именно ученици, прекарали 8 или повече години в системата на българското държавно образование! Против всякаква логика и здрав разум е да се предлага още по-ранно обхващане и по-дълъг престой в система, която доказано произвежда неграмотност и неспособност у децата да мислят и анализират. 

– Д-р Дейвид Уайтбред, психолог и изследовател към Университета Кеймбридж, ясно заявява предимствата на свободната детска игра и застава твърдо против започването на формално образование преди детето да навърши 7-годишна възраст. Неговото изследване се базира на данни от областта на антропологията, социологията, историята, психологията и образованието. 

– В своя доклад „Начална училищна възраст: Европейски политики и скорошни изследвания“ Каролин Шарп, директор на отдел „Изследвания“ към Националната фондация за образователни изследвания в Англия и Уелс, цитира поредица от изследвания, според които по-ранното започване на официално обучение не постига по-добри резултати в успеваемостта на наученото.
– Проф. Томас Дий от Станфордския университет заедно с Ханс Хенрик Сийверстен от Датския национален център за социологически проучвания публикуват своето изследване „Дарът на времето? Начална училищна възраст и умствено здраве“ през 2015 г. и в него отново доказват изключително благотворното въздействие върху психическото здраве на децата, което забавянето на официалното обучение до 7-годишна възраст носи. Според него деца, които започват детска градина на 6 (а не 5 или 4), имат осезаемо по-добри резултати в психологическо отношение, като например поддържане на вниманието, активност, самоконтрол.  
–  Изследването „Начална възраст за детска градина и академични постижения и социо-емоционално развитие на децата“ е публикувано от Националния институт за детско здраве и човешко развитие с участието и приноса на редица учени от над 20 университета и независими организации, вкл. Лондонския университет, Вашингтонския университет и Калифорнийския университет. Според него не съществува практическа връзка между ранното започване на обучителни дейности и училищните постижения на децата. Също така възрастта, на която детето влиза в образователна институция, няма връзка със социо-емоционалното му развитие, т.е. т.нар. „ранна социализация“ съществува само и единствено в пожелателно-теоретичен аспект, но не и в реалността.

Очевидно е, че научните среди в световен мащаб отдавна са доказали липсата на връзка между ранното започване на обучителен процес и академични постижения. Няма връзка и със „социализацията“ между децата. Но за сметка на това доказано вреди на психологическото и емоционалното здраве на децата. Погледнато от друга страна, не съществува дори едно научно доказателство в подкрепа на тезата, че е желателно и необходимо децата да започват задължително предучилищно обучение на 4-годишна възраст! В тази връзка се обръщаме към всички Вас със следните предложения: 

Призоваваме Българската академия на науките да обосноват свое становище по въпроса – със собствено изследване или обобщение на предоставените тук или други научни трудове. 
Призоваваме г-н Красимир Вълчев и Министерството на образованието и науката да се откажат от въвеждането на задължително предучилищно обучение на 4-годишни деца. 
Призоваваме Парламентарната комисия по образованието и науката да отхвърли предложението в зародиш. 
Призоваваме г-жа Мая Манолова да защити интересите на българските граждани, в това число и българските деца, от монопола върху семейни независими решения за образованието, който МОН налага.