Занимания в кухнята по метода „Монтесори“

Малките деца много обичат да помагат в домакинските задължения. Ето защо, ако детето ни има желание да го включим в някои дейности в кухнята, в никакъв случай не трябва да го игнорираме. Напротив – трябва да намерим възможност да направим съвместната ни домакинска работа полезна и увлекателна. Заедно с него можем например да сервираме масата, да измием съдовете или плодовете или да направим сандвичи за закуска. Как да стане това? Ето насоките на Елена Тимошенко, Монтесори педагог, психолог и лектор, представени в книгата й „Чудото Монтесори“ от издателство „Асеневци“:

Сервиране на масата

Нужни са ни:

  • Покривка
  • Бяла пластмасова или текстилна салфетка, на която са нарисувани или избродирани контури на приборите, които детето ще използва при сервирането: кръг в центъра (чиния), малък кръг отгоре вдясно (чаша), вилица отляво, нож и лъжица отдясно, малка лъжичка отгоре зад чинията
  • 2 чинии (плитка и дълбока)
  • Чаша
  • Вилица
  • Нож
  • Лъжица
  • Малка лъжичка в кошничка (може да бъдат загърнати в хартиени салфетки)

Какво правим?

Постиламе покривката, разполагаме салфетката. Изваждаме предметите за сервиране: чиниите – първо плитката, върху нея дълбоката, вилица и нож (с острието към чинията), голяма лъжица, чаена лъжичка, чаша.

Защо е полезно?

Детето се приобщава към културата на сервиране, придобива самостоятелност, развива координацията на движенията си.

Забележка:

Ако сервираме масата за празник или обяд, трябва да покажем на детето, че в центъра на масата се поставя съд за хляб, салфетник, прибори със сол и пипер. Масата може да се украси с ниски букети от цветя.
Колкото по-малко е детето, толкова по-малко предмети участват в сервирането – например може да използваме една, а не две чинии. Колкото по-голямо – толкова повече са предметите: например вместо чаша използваме чаена чаша с чинийка.

Приготвяне на сандвичи за закуска

Нужни са ни:

  • Престилка
  • Дъска за рязане на кашкавал и колбас, дъска за рязане на хляб, нож
  • Хранителни продукти: кашкавал, масло, колбас, хляб, зеленчуци и други по желание
  • Чиния за сандвичите

Какво правим?

Измиваме си ръцете, слагаме си престилката. Показваме на детето как се реже хляб, после го оставяме то да се опита да отреже филии. След това на другата дъска нарязваме кашкавал и колбас. Оформяме сандвичи, украсяваме ги със зеленчуци и ги подреждаме в чинията.

Защо е полезно?

Детето се учи на самостоятелност, координира движенията си, упражнява ръката си и изгражда художествен вкус: украсяването на храната може да се превърне в истински творчески процес.

Забележка:

По-добре е да се използва франзела, защото детето по-лесно ще я придържа с ръка. Маслото може да се намаже на хляба или пък да се шприцова със сладкарски шприц. 

Настъргване на кашкавал

Нужни са ни:

  • Купа, ренде, кърпа
  • Кашкавал
  • Чиния за настъргания кашкавал

Какво правим?

Измиваме си ръцете. Показваме на детето как да използва рендето. Напомняме, че рендето е остро и трябва да се внимава. Отрязваме парче кашкавал, което може удобно да се държи с ръка. Настъргваме кашкавала и го слагаме в чинията. След като свършим работата си, прибираме след себе си.

Защо е полезно?

Детето се учи на самостоятелност, координира движенията си, развива ръката. То чувства гордост, че помага за приготвянето на храната.

Забележка:

Настърганият кашкавал често се използва за приготвяне на салати и ястия с месо. Чрез тази дейност можем да включим детето в готвенето като ние нарязваме салатата или приготвяме основното ястие, а хлапето настъргва и наръсва кашкавала.

Миене на плодове

Нужни са ни:

  • Престилка
  • Кана за вода
  • Купа с плодове, които трябва да бъдат измити
  • Две купи – за миене и изплакване, четка
  • Салфетка или кърпа за избърсване на плодовете, кърпа за забърсване на водата
  • Съд за чистите плодове

Какво правим?

Показваме на детето плодовете и му обясняваме, че са мръсни. Задължително трябва да ги измием преди да ги ядем. Наливаме вода от каната в купата, измиваме всеки плод с ръце, след това с кръгови движения го търкаме с четката във водата, а след това го слагаме в купата за изплакване, наливаме вода и изплакваме плодовете. После ги избърсваме с кърпата и ги подреждаме в чинията. Сега вече можем да ги ядем, но преди това ще приберем всичко на място и ще попием разлятата вода.

Защо е полезно?

Детето добива представа за хигиената, учи се да мие плодове, запомня последователността на действията, тренира ръцете.

Приготвяне на плодова салата

Нужни са ни:

  • Салатиера
  • Дъска за рязане на плодове, нож
  • Кошче за отпадъци
  • Салфетка, лъжица
  • Плодове: банани, киви, ябълки и други по желание
  • Кисело мляко или сироп за заливане на салатата

Какво правим?

Измиваме си ръцете и плодовете. Слагаме ги върху салфетка. Обелваме ги. Изрязваме семките на ябълките, изхвърляме остатъците. Върху дъската нарязваме плодовете на парченца. Разбъркваме салатата с лъжица. Прибавяме кисело мляко или топинг на вкус.

Защо е полезно?

Детето се учи да почиства плодовете и да прави салата, запомня последователността на действията, учи се да координира движенията си, упражнява ръката.

Забележка:

Аналогично може да се направи салата от варени зеленчуци. Тогава ще са нужни картофи, моркови, цвекло, които трябва да се сварят и охладят. Могат да се добавят кисели краставички и грах. Салатата можем да подправим със зехтин.

Миене на съдове

Нужни са ни:

  • Престилка
  • Две легенчета – за миене и за изплакване
  • Течен препарат за съдове с дозатор, гъба, сушилник за чистите съдове
  • Кърпа за избърсване на масата
  • Керамични или порцеланови съдове: чиния, малка чинийка, чашка, лъжица, вилица

Какво правим?

Слагаме си престилката. Наливаме вода в легенчетата и показваме на детето как се слага препарат за съдове. Вземаме чинията и с кръгови движения я мием в легенчето с помощта на гъбата. След това я изплакваме във второто легенче и я оставяме да съхне. Когато всичко е измито, прибираме след себе си: изливаме водата от легенчетата, избърсваме разлятата вода.

Защо е полезно?

Детето се учи да мие съдове, запомня последователността на движенията, развива самостоятелност.

 

Вижте още:

Занимания по метода „Монтесори“

Занимания с вода и насипни материали по метода „Монтесори“

Монтесори принципи за добро възпитание

60 занимания с моето бебе по системата Монтесори