Занимания по метода „Монтесори“ за езиковото развитие на детето

монтесори развитие на речта буквите

Можем ли да помогнем на детето да развие езиковите си умения с помощта на занимания по метода на Монтесори? Как да приложим педагогическите принципи от системата на Монтесори в игри и упражнения, с помощта на които детето да се учи да различава звуковете, да се запознава с буквите, да ги запомня зрително и по слух, да усвоява нови думи и понятия?
Ето няколко примера за занимания, които ще подпомогнат езиковото развитие на детето:

 

Грапави букви

Нужни са ни:

  • плътен картон със син и розов цвят
  • сива кадифена хартия

Какво правим?

Нарязваме картона с размери 11-15 см (за малките букви) и 15-20 см (за главните) букви. На кадифената хартия рисуваме главните букви от азбуката така, че да могат да се залепят на картончетата. За гласните използваме розовия картон, а за съгласните – синия. Дебелината на буквите от единия контур до другия трябва да бъде около 7-8 мм, за да могат да се очертаят с пръст. Друг вариант би бил буквите да се изпишат с бяло лепило директно върху картончето, а после да го поръсим с пясък. Изтупваме излишните песъчинки и оставяме лепилото да изсъхне. Когато всички букви са изписани, те се разпределят в две кутии – отделно главните и отделно малките букви.

Когато започнем заниманието с детето, вземаме 3 произволни картончета, слагаме ги пред детето и като придържаме картончето с лявата ръка, минаваме по буквата със средния пръст и показалеца. След това я назоваваме ясно. Молим детето да повтори движението с двата пръста по контура и да назове самата буква. Продължаваме със следващото картонче. Запознаването с буквите обикновено започва от гласните, а впоследствие се преминава към съгласните.

Защо е полезно?

Детето се запознава с буквите. То ги възприема и запомня по три начина – зрително, на пипане и по слух.

 

Писане по грис или пясък

Нужни са ни:

  • дълбок поднос с грис или пясък
  • картончета с грапави букви
  • метла и лопатка

Какво правим?

Детето избира картонче с букви и минава с пръсти по нея, като повтаря на глас нейното название. После се опитва да повтори движението и пише буквата на подноса. След края на занятието прибираме всичко и помитаме с метлата и лопатката.

Защо е полезно?

Детето усвоява писането на буквите и свързва изписването им със звученето.

Забележка:

Трябва да се започне с буквите, които са най-лесни за изписване – например буквата „О“.

 

Разпознаване на буква

Нужни са ни:

  • превръзка за очите
  • грапави букви

Какво правим?

Завързваме очите на детето. То взема пред себе си картонче с буква, опипва я с пръсти и се старае да я познае и назове.

Защо е полезно?

Детето се учи да различава буквите.

 

Звукове и букви

Нужни са ни:

  • неголяма чиния с 3 прегради
  • кутийки с дребни фигурки, на които има написани звукове (В тях се подбират фигурки, в названието на които има еднакви звукове в началото, в средата и в края на думите. Например кутията за звука „ш“ може да има шапка, кош, мишка и т.н.)

Какво правим?

Детето избира кутия, изважда фигурките на килимчето и ги назовава. Открива кой звук присъства в думите на всички извадени фигурки. След това слага фигурките, при които звукът се чува в началото, в първата преграда на чинията, в средата – в средната или в последната преграда, ако звукът се чува в края.

Защо е полезно?

Детето научава нови думи, запознава се със звуковете, учи се да ги различава.

 

Редица от думи

Нужни са ни:

кутия с прегради, в която има малки фигурки – например на животни.

Какво правим?

Изваждаме фигурки от кутията в такъв ред, че названието на следващата фигурка да започва с последната буква от названието на предишната. Например: слон – морж – жаба – агне – елен – носорог и т.н.

Защо е полезно?

Детето се учи да различава звуковете в думите по слух и се подготвя за писане на думи.

 

Разширяване на речниковия запас

Нужни са ни:

Кутии или кошнички, в които слагаме отделно:

  • истински или изкуствени плодове
  • истински или изкуствени зеленчуци
  • фигурки на домашни животни
  • фигурки на птици
  • фигурки на насекоми и т.н.

Какво правим?

Детето избира кошничка, изважда плодовете или зеленчуците или фигурките на килимчето и ги назовава. След това се въвежда обобщеното понятие, например – кравата, конят, свинята, кучето са домашни животни. С течение на времето могат да се добавят и надписи на картончета към всяко животно.

Защо е полезно?

Детето научава нови думи, запознава се с обобщаващите понятия и написването на думите.

 

Статията е базирана на книгата „Чудото Монтесори“ на руския психолог и Монтесори педагог Елена Тимошенко, предоставена от издателство „Асеневци“

Вижте още:

Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на сетивата

Занимания в кухнята по метода „Монтесори“

Обучение по метода Монтесори: как да създадем подходяща среда за деца до 3 г.?

Първостепенните правила на метода „Монтесори