Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на сетивата

Заниманията, свързани със стимулирането и упражняването на сетивата, имат изключително значение за естественото развитие на децата. Като гледат, пипат, слушат и дори вкусват, малките деца започват да разграничават и назовават определени предмети и материи от заобикалящата ги среда.

Усъвършенстването на сетивата на детето може да започне още в ранна възраст с някои прости и забавни занимания, за които могат да се използват подръчни материали, каквито има във всеки дом. Според Монтесори педагозите тези занимания, които спокойно могат да бъдат практикувани вкъщи, ще помогнат на детето да идентифицира информацията, получена чрез сетивата, и да класифицират сензорните впечатления. Колкото повече се тренира определено сетиво, толкова по-добре се развива чувствителността на детето към него и то разбира значенето му във външния свят.


Кои са заниманията по метода „Монтесори“, които могат да бъдат полезни за развиването на сетивата и усъвършенстването на сензорните възприятия?
Ето някои примери:

 

Парчета плат и тъкани

Нужни са ни:

Кутия с различни материали:

  • лен
  • изкуствена кожа
  • парче вълнен плат
  • коприна
  • фрагмент от плетиво
  • кадифе
  • дънков плат и др.

Какво правим?

Най-напред предлагаме на детето просто да подържи в ръце, да докосне, да опита всеки от образците. След това го питаме за усещането, например: „Какво е на пипане парчето плат? Гладко, грапаво, бодливо, меко?“

Защо е полезно?

Детето се запознава с различни материи и материали. Речниковият му запас се разширява.

Забележка:

Може да се направят по две еднакви парчета от всеки вид плат и заниманието малко да се усложни. Детето може да търси второто парче в кутията със затворени очи, след като е запомнило какво е на допир първото парче плат от същата материя.

 

Вълшебна торбичка

Нужни са ни:

Неголяма ленена торбичка с дървени фигурки в нея, например геометрични тела:

  • сфера
  • куб
  • призма
  • конус
  • цилиндър и др.

Какво правим?

Изваждаме фигурките от торбата и ги назоваваме.

Защо е полезно?

Детето се запознава с понятията сфера, куб, призма, конус, цилиндър и други подобни наименования на геометрични тела с различна форма.

Забележка:

С течение на времето задачата може да се усложни като започнем да слагаме в торбата няколко двойки еднакви фигури. Изваждаме една, а после с опипване детето трябва да намери втората. Подреждаме двойките еднакви фигурки и назоваваме намерените предмети.

 

Търсим предмети

Нужни са ни:

Геометрични тела:

  • сфера
  • куб
  • призма
  • конус
  • цилиндър и др.

Какво правим?

Изваждаме фигурка на килимчето и я назоваваме. След това молим детето да донесе предмети със същата форма. Например чашата е като цилиндър, топката е като сфера и т.н.

Защо е полезно?

Детето се запознава с понятията сфера, куб, призма, конус, цилиндър и други подобни наименования. То се учи да разпознава различните форми в предмети от заобикалящия ни свят.

Сортиране по цвят

Нужни са ни:

Различни фигурки с червен, жълт, син, зелен, оранжев, розов и други цветове

Какво правим?

Избираме фигурки с еднакъв цвят и заедно с детето назоваваме цвета – например: „Тези са червени“. След това молим детето да намери сините фигурки, след това жълтите и т.н.

Защо е полезно?

Детето се учи да разпознава цветовете и се упражнява да ги разграничава.

Забележка:

Преди да започнем сортирането, добре е да се уверим, че детето разпознава цветовете. Може първоначално да го помолим да покаже кое е червено, кое синьо, кое зелено и т.н.

Сортирането може да се прави с предмети от околната среда. Например може да накараме детето да донесе червени предмети. След това може да предложим да съберем сини предмети и по подобен начин да процедираме и с останалите цветове.

 

Сортиране на предмети

Нужни са ни:

  • шишарки
  • орехи
  • едри костилки
  • чиния или плато с 4 прегради

Какво правим?

Вземаме шишарка, показваме я на детето, даваме му да я пипне и я слагаме в една от преградите на чинията. После вземаме орех и по същия начин го слагаме в друга преграда. Костилката слагаме в третата преграда на чинията. Така сортираме, а след това молим детето да продължи работата самостоятелно с останалите предмети.

Защо е полезно?

Детето се учи да разпознава предметите, да открива сходства и различия, да групира еднаквите форми.

 

Кутийки с тежести

Нужни са ни:

  • Еднакви кутийки в два различни цвята (например от шоколадови яйца с играчка в тях) – ще ни трябват 4 броя от единия и 4 броя от другия цвят;
  • Пластилин

Какво правим?

Напълваме две кутийки (например жълта и оранжева) с еднакво количество пластилин. После пълним втора двойка различни по цвят кутийки с повече пластилин: тежестта на пластилина е увеличена, но е еднаква в кутийките от двойката. Третата двойка пълним още повече и я правим още по-тежка. Целта е детето да намери съответната втора кутийка от всяка двойка като се ориентира по тежестта на първата кутийка.

Защо е полезно?

Усъвършенства се възприемането на тежестта на предметите.

 

Шумови кутийки

Нужни са ни:

Еднакви кутийки в два различни цвята (например от шоколадови яйца с играчка в тях) – ще ни трябват 4 броя от единия и 4 броя от другия цвят

Какво правим?

Пълним по две разноцветни кутийки с еднакво по вид и количество съдържание. Например – в едната двойка може да има по една чаена лъжичка грис, във втората – грах, в третата – болтчета и т.н. Целта е детето по слух да намери втората кутийка на всяка двойка като се ориентира по звука, идващ от първата кутийка.

Защо е полезно?

Развива се слуховото възприятие. Освен това, детето се учи да открива еднаквите звуци, да намира сходни по звучене двойки кутийки.

 

Статията е базирана на книгата „Чудото Монтесори“
на Елена Тимошенко, предоставена от издателство „Асеневци“

Вижте още:

Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на фината моторика и координацията

Свободата и дисциплината според метода „Монтесори“

Обучение по метода Монтесори: как да създадем подходяща среда за деца до 3 г.?

Занимания в кухнята по метода „Монтесори“