Как да направим тръгването на детска градина по-лесно за детето

детска градина

Кога да тръгне детето на детска градина?  Какви са предпоставките детето да обича да ходи на детска градина?  Какво да направим за адаптацията към новата за него среда, така че то да свикне лесно?

Това са въпроси, които много родители си задават. Детската градина и предучилищните групи помагат за  по-лесен преход  към детското социализиране и успешното адаптиране в първи клас. Ето няколко важни неща, които биха допринесли за лесното адаптиране към детската градина.

  • Много ще помогне, ако в групата има дете, което вашето дете познава и си е играло с него.
  • Важно е да му говорите за детската градина много позитивно, така че да я обикне. В това число – за учителите, за децата, за всичко, което се прави там, за храната и заниманията.
  • Нека детето да  чува истории и разкази как е било в детската градина на негови приятелчетата или сестра, брат.
  • Разказвайте му  за вашето детство и детска градина, за учителката, децата, покажете снимки.
  • Добре е детето да знае предварително какво е в детската градина, каква е обстановката, какво ще правят там, какъв е редът.
  • Никога не плашете детето си с детската градина, учителите или децата.
  • Когато го учите на неща като подреждане, самообслужване – винаги го поощрявайте и му казвайте, че учителката  му много ще хареса това.
  • Когато отивате за първи път в детската градина, подтикнете детето ви да нарисува рисунка, която да подари на учителката си (така, както прави за баба, дядо, приятелчетата си.)

Важни неща за всеки ден:

  • Водете детето си винаги навреме, добре отпочинало през нощта и с добро настроение, както и в добро здравословно състояние.
  • Вземайте детето си навреме.  Никога не закъснявайте и не оставяйте детето ви да чака само, а и това не е коректно спрямо учителката.
  • Когато разговаряте с учителката, говорете само позитивно за детето си. Пред него изтъквайте само добрите му страни.
  • Ако искате да споделите притеснения с учителката, то нека това става насаме.
  • Ако вие разказвате, че детето ви е „лошо”, това действа демотивиращо на детето.  Учителката,  децата и всички знаят, че то е „лошо”, щом неговата собствена майка го смята за такова.
  • Ако детето ви има нужда от допълнителна мотивация, то винаги се осведомявайте какво ще правят на другия ден или какво ще ядат или нещо друго, което привлича детето. Говорете за това, когато отивате на детска градина.
  • Говорете му за децата, с които обича да играе, за нещата които обича да прави. Откъде ще знаете за всичко това? Разбира се, от детето ви и от учителите.
  • Разпитвайте детето си всеки ден, когато го вземате от детска градина по пътя за дома. Нека ви разказва за всичките си преживявания. Окуражавайте го за добрите неща и го поощрявайте, а за  не толкова добрите просто му казвайте, че има и друг начин, по който да постъпи.  Обикновено  за лошите постъпки ще научавате от учителката и по-рядко от детето си.  Затова разговаряйте спокойно и учете детето си кое е прието и кое не и защо. Обяснете му последствията от неправилните избори.
  • Винаги бъдете информирани за всичко, което става в детската градина  и показвайте заинтересованост към всичко, което се прави там.
  • Ако са учили нова песничка – пейте с него. Ако има стихче, рецитирайте заедно.
  • Нека детето ви бъде много добре подготвено, ако се изисква от него нещо да научи или да приготви вкъщи с вас. Това изисква отново личната ви ангажираност.
  • Ако храната притеснява детето ви, то поговорете с учителката и потърсете решение на проблема.

И накрая – децата са винаги с отворени сърца. Те лесно разпознават  вниманието, любовта, топлината, с която ги обграждат и това ги прави добри,  внимателни и умни.  Това е и тайната и начин детската градина да стане приятно място.

Лили Паслиева, психолог
Университет за родители
БУЦ ”Знание”, Чикаго

Вижте още:

Как да подсилим имунната система на детето преди тръгване на ясла, градина и училище

Детската градина в края на 80-те (ВИДЕО)

Детската градина и отделянето от родителя

Как да създадем у детето интерес към четенето