Как да се справим с детското непослушание?

дете непослушание инат възпитание

Когато родителите се питат „Как да накарам детето си да ме слуша?“ в повечето случаи всъщност имат предвид не слушането в смисъла на акт на чуване, а от гледна точка на това как да накарат хлапето да им сътрудничи и да спазва правила.

Какъв е начинът да се справим с детското непослушание? Д-р Лора Маркам, клиничен психолог и автор на книги за родители, казва: „Първо установете връзка с детето и след това го коригирайте“. Тя очертава няколко основни стъпки, които ще помогнат да се привлече вниманието на малчугана, да се установи комуникация с него и в крайна сметка той да послуша майка си или баща си.

Ето нейните съвети към родителите:

1. Не започвайте да говорите преди да сте насочили вниманието на детето върху себе си

Снишете се до неговото ниво и леко го докоснете. Погледнете го в очите. Изчакайте, докато погледне към вас. След това започнете да говорите. Ако по някаква причина не можете да направите това (например когато сте в колата), уверете се, че сте привлекли вниманието му, като го попитате: „Мога ли да ти кажа нещо?“

2. Не повтаряйте едно и също

Ако сте задали един въпрос веднъж и не сте получили отговор, просто не се повтаряйте. Това означава, че вниманието на детето ви е другаде. Върнете се към по-горната стъпка.

3. Изразявайте се с по-малко думи

Повечето от нас, родителите, разводняват посланието си и губят вниманието на децата си като са твърде многословни. Когато давате наставления, използвайте възможно най-малко думи.

4. Погледнете от гледната точка на детето

Да се поставим на мястото на хлапето понякога е разковничето към вземането на най-правилното решение в определена ситуация с негово участие. Запитайте се например как бихте се почувствали, ако се занимавате с нещо, което обичате, а съпругът ви (или съпругата) ви нареди да спрете и да започнете да правите нещо, което не ви е важно в момента? Ще ви помогне неимоверно много, ако можете да приемете гледната точка на вашия малчуган, затова можете да му кажете: „Знам, че е трудно да спреш да играеш сега, но трябва да ….“

5. Включете детето в намирането на решение

Никой не иска да слуша някого, който само нарежда. Говорете с мек тон и давайте възможност за избор: „Време е за къпане. Искаш ли да се къпеш сега, или да отидем след 5 минути? Добре, след 5 минути тогава, и без да се караме. Разбрахме се, нали?“. 

6. Успокоявайте, вместо да подхождате емоционално

Когато показваме чувствата си повече от необходимото, децата ни насочват вниманието си към нашите емоции и забравят за посланието. Ако за вас е важно всички да влязат в колата, не си губете времето да се гневите за това, че не са ви слушали и не са се приготвили, когато сте ги помолили. Това само ще разстрои още повече всички, включително и вас. Поемете дълбоко въздух и помогнете на детето си да се приготви. Влезете ли в колата вече можете да ги помолите да ви помогнат да изнамерите начини да излизате от вкъщи навреме.

7. Създайте установен ред и правила

Колкото повече рутинни дейности успеете да въведете, толкова по-рядко ще се налага да влизате в ролята на полицай или пъдар. С времето хлапето ще поеме отговорност към тези дейности и вашата роля ще се ограничи само до задаването на въпроси: „Какво още трябваше да свършиш, преди да излезеш от вкъщи?“

8. Бъдете добър пример и търпелив слушател

Ако се взирате в телефона си, докато вашето дете ви разказва как е преминал денят му, вие сте лошия пример за това по какъв начин протича комуникацията в дома ви. Щом искате хлапето ви наистина да ви слуша, преустановете заниманията си и го изслушайте първо вие. Отнема само няколко минути. Започнете това, докато детето ви е още в предучилищна възраст, и то ще иска да си говори с вас дори когато стане тийнейджър.

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg

Вижте още:

40 мъдри мисли за възпитанието, които всеки родител трябва да прочете

Непослушанието – родителска грешка или „то просто си е такова“

Как да останем спокойни, когато детето се тръшка или изпадне в емоционален срив?

Тръшкане, гневни изблици, инат и непослушание – 4 често срещани проблема и тяхното решение