Възпитание по метода Монтесори – ползата от дейности, свързани с грижата за дома

монтесрори дейности домашни задължения идеи за занимания

Повечето родители забелязват, че малките деца обичат да помагат в домакинството, да участват в дейности, свързани с грижата за себе си и за обкръжаващата ни среда. За нас това са задължения, но малките деца ги обожават, защото ги приемат като игра. И това е особено полезно и дори помага помага за успокояването на свръхенергични деца.

Д-р Мария Монтесори бързо установява, че децата в нейното училище искат да помагат в грижата за класната стая, за себе си, съучениците си и средата. Затова тя въвежда инструменти с размери, подходящи за деца, за да им помогне да се справят с това.

Тези занимания са изключително полезни за усвояването на последователността на действията, като поставянето и носенето на престилка през цялото време, докато мият и подсушават чинните.

Не бъдете критични и не очаквайте перфектен резултат

Когато детето помага, задачата ще се изпълни по-бавно и се налага да го наглеждаме. Трябва да занижим очакванията си към крайния резултат – резените банан може да са малко смачкани, а чистенето с метла да не е било особено ефективно. Въпреки това, след като веднъж овладее даденото умение, детето ще започне да става все по-самостоятелно. М

Ето няколко неща, с които децата могат да помогнат у дома:

  • Грижа за растенията – да поливат цветята, да бършат листата от прах, да садят семена, да подреждат цветя в малки вазички (използвайки малка фуния и малка каничка, за да напълнят вазата с вода).
  • Приготвяне на храна – да измият зеленчуците, да бъркат яйца, да изсипват сами зърнената си закуска от малък контейнер и да й наливат мляко от малка каничка.
  • Самостоятелен избор на продукти – да си вземат сами храната от достъпна за тях зона със закуски (която заедно с детето си зареждаме с продукти ежедневно, като оставяме на разположение толкова храна, колкото според нас е достатъчно), да белят и да режат плод, да мажат глазура върху бисквити, да си изстискват портокалов сок, да си наливат вода за пиене от малка каничка.
  • Време за ядене – да подреждат и почистват масата след хранене, да си отсервират, да мият чиниите.
  • Готвене на печива – да измерват съставките, да помагат при добавянето им, да бъркат.
  • Почистване на дома – да метат, да бършат прах, да чистят с парцал, да забърсват излято, да мият прозорци, да лъскат огледала.
  • Грижа за домашните любимци – да хранят домашния любимец, да помагат при разходката на кучето, да пълнят купичката за вода.
  • Грижа за себе си – да си духат носа, да си мият зъбите, да си мият ръцете.
  • Да се обличат – да си обуват и събуват чорапите, да си закопчават обувките с лепки, да си обличат тениската, да си вдигат и свалят панталона, да си обличат якето (вижте стр. 148, за да научите метода на замятане на палтото или якето), да се упражняват да закопчават и откопчават ципове/тик-так копчета/копчета/ връзки за обувки.
  • Да помагат с прането – да носят мръсните дрехи в коша за пране, да пъхат и вадят дрехи от пералната, да слагат перилен препарат, да сортират чистите дрехи.
  • Посещения на супермаркети – да си приготвят списък с картинки, да свалят продукти от рафтовете, да помагат с бутането на пазарската количка, да ни подават неща, за да ги слагаме на касата, да носят пазарски чанти, да изваждат продуктите у дома.
  • Доброволчество – никога не е прекалено рано да се даде пример как да по­магаме на другите.

Идеи за Монтесори дейности от практическия живот у дома

Преди всичко помнете, че трябва да бъде забавно. Спрете, преди да им дойде в повече. И продължавайте да се упражнявате!
  • Предоставяйте толкова материали, колкото ще можете да почистите, независимо дали ще е вода, препарат за съдове, или бутилка шампоан за път.
  • Имайте подръка средства за почистване: попиваща ръкавица за забърсване на малки количества разлято, детска метличка и бърсалка с дръжка за по-големи количества разлята течност.
  • Когато децата са по-малки от две години, дейностите най-вероятно ще са съставени от една или две стъпки. Когато добият повече умения, добавете още стъпки (например да си сложат престилка, да си забършат накрая, да сложат мокрите си дрехи при прането и т.н.).
  • Концентрирайте се върху процеса, а не върху резултата. Когато детето ви помага, изпълнението на задачата ще отнеме повече време, а резултатът може да не е идеален, но така то се научава да овладява тези умения и ще се превърне завинаги в помощник в домашната работа.
  • Търсете начини, по които детето може да ви помага. Когато е малко, нека това са прости задачки (едно осемнайсетмесечно дете може да си носи тениската,
  • Намерете панери, табли и обикновени кутии за чай, в които да подготвите нещата, с които детето може да ви помогне, например дръжте на едно място всички материали за почистване на прозорци в готовност.
  • Не е нужно да е скъпо. Пестете пари, като създавате занимания от неща, които можете да намерите из къщи. Опитайте се да се снабдите с някои хубави неща като метла с дървена дръжка или по-обемисти като помощна кула, като ги добавете в списъка с желания за рождени дни и други специални поводи.

Ползите от дейностите от практическия живот у дома

Тези занимания от практическия живот са полезни в много отношения:

1. Детето се научава да поема отговорност за домашните задължения.

2. Работим заедно с него, за да създаваме, упражняваме и овладяваме тези дейности.

3. Съвместната работа създава връзка.

4. За да се овладеят до съвършенство тези умения, са нужни повторения, което е изключително полезно за постигане на концентрация.

5. Детето ни се наслаждава на усещането, че е част от семейството и може да допринася с нещо.

6. Тези занимания са изградени от последователни действия. С нарастването на концентрацията на детето ни можем да увеличим броя на стъпките в дадено занимание.

7. Тези дейности изискват много движение, което е страхотно за развитието на фината и грубата моторика (например да налива вода, без да разлее, да използва гъба за попиване).

8. При тези занимания има широко поле за развитие на говорните умения: говорейки за това, което правим заедно, и назовавайки имената на кухненските пособия, храната, средствата за почистване и т.н.

9. Детето усвоява нови умения, учи се да бъде самостоятелно и да разчита на себе си.

Статията е базирана на книгата „Монтесори за малкото дете“ на Симон Дейвис,
предоставена с любезното съдействие на издателство „Изток-Запад“