Занимания по метода „Монтесори“, свързани с грижата за дома

монтесори занимания у дома чистене метене

Можем ли да научим детето си да полага грижи за чистотата и красотата на дома чрез занимания по метода на системата „Монтесори“? Възможно ли е да привлечем интереса на децата към съвсем обикновени домакински дейности, в които те да се включат с удоволствие, но едновременно с това да усвоят и някои полезни умения?


Вижте няколко примера за занимания, свързани с грижата за дома, от Елена Тимошенко – Монтесори педагог, психолог и лектор – представени в книгата й „Чудото Монтесори“.

Поливане на цветя

Нужни са ни:

  • Съд с вода
  • Лейка
  • Гъбичка за избърсване на листата
  • Кърпа за попиване на водата
  • Купа с вода

Какво правим?

Наливаме вода от съда в лейката. Поставяме цветето така, че на детето да му е удобно да полива почвата около растението. След това показваме как се намокря гъбата в купата и я изцеждаме. Внимателно избърсваме листата.

Защо е полезно?

Детето се учи да се грижи за стайните растения, да се концентрира, да координира движенията си.

Забележка:

Разкажете на детето, че различните цветя обичат различно количество влага. Понякога прекомерното поливане вреди на растението. Уговорете се да поставяте знаци (например малки самоделни ярки флагчета от клечки за зъби) на цветята, които имат нужда от поливане. Ако в саксията има флагче, значи трябва да се полее.

Аранжиране на цветя

Нужни са ни:

  • Мушама
  • Поднос
  • Малка ваза
  • Цветя в буркан
  • Ножица
  • Леген
  • Хавлиена кърпа или гъба

Какво правим?

Помагаме на детето да застеле мушамата и да постави върху нея подноса, вазата, ножицата и буркана с цветята. След това му показваме как да налее вода във вазата. Наливаме вода в легена. Вземаме по едно цвете, отстраняваме излишните долни листа, потапяме дръжката на цветето в легена с водата, подрязваме края на стъблото и поставяме цветето във вазата. След това събираме от подноса отстранените листа и клонки и ги изхвърляме. Накрая избърсваме след себе си с хавлиената кърпа или с гъбата.

Защо е полезно?

Детето се научава да се грижи за цветята. С израстването му в композицията могат да се добавят декоративна зеленина, клончета от храсти и т.н.

Забележка:

Удобно е да започнете с мини вази и цветя от типа на дребни хризантеми или кичест карамфил. На едно клонче от тях има много цветове, от които ще се получат 2 или 3 букетчета. Може да покажете, че цветята не е задължително да бъдат много на брой. Ако към едно цвете се прибави красиво клонче или голям декоративен лист, може да се получи семпъл, но много ефектен букет.

Почистване на масата

Нужни са ни:

  • Мушама
  • Купа
  • Течен сапун с дозатор
  • Гъба
  • Кърпа
  • Четка
  • Престилка
  • Парцал за пода
  • Кърпа за ръце

Какво правим?

Слагаме престилката. Постиламе мушамата под масата. Подреждаме купата с вода, гъбата, кърпата и четката отляво на масата. Мокрим гъбата в купата, слагаме сапун и бършем масата с кръгови движения. С четката търкаме замърсените места. Изплакваме гъбата в купата, забърсваме и подсушаваме масата. Изливаме мръсната вода. Попиваме водата от пода. Поставяме на място чистата маса. Забърсваме и сгъваме мушамата. Измиваме си ръцете и ги избърсваме с кърпата.

Защо е полезно?

Детето се учи да почиства след себе си, да координира своите действия, да довършва започнатото. Освен това, така се тренира и ръката му.

Забележка:

Обикновено този тип почистване на масата е продължителна процедура. Ако детето се е изморило и му е трудно, помогнете му да довърши до края.

Метене

Нужни са ни:

  • Лопатка и четка
  • Малки обозначения от цветно тиксо, които можем да подготвим със залепване например на пластмасова капачка
  • Кутийка със сухи обелки (учебен боклук)
  • Кошче за боклука

Какво правим?

Подготвяме „учебния боклук“ – за тази цел са подходящи сухи кори от мандарини, черупки от орехи и т.н. За да научим детето да мете, разсипваме „учебния боклук“ от кутията, след това залепваме обозначението в средата на мястото, където е разсипан боклукът – така детето по-лесно ще се ориентира накъде да мете. Вземаме четката и внимателно замитаме към обозначението. След това събираме боклука в лопатката. Смитаме го в ъгъла на лопатката и внимателно го изсипваме в кошчето.

Трябва да покажем на детето последователността на действията, а после то ще направи всичко самостоятелно. След приключване на работата отлепваме обозначението и го връщаме на мястото му, както и всички други материали.

Защо е полезно?

Детето се учи да мете, да координира действията си, тренира китката и пръстите, запомня последователността на действията, развива самостоятелност.

Бърсане на прах

Нужни са ни:

  • Кърпа за бърсане на прах
  • Престилка

Какво правим?

Слагаме престилката. Показваме как може да се държи кърпата: сгъваме я на четири и си пъхаме ръката вътре. Бавно, отляво надясно старателно избърсваме праха, завършвайки действието с кратко кръгово движение на ръката така, че прахът да остане в кърпата. Може да предложим на детето първо да избършем ние, а след това да го направи и то.

След като сме свършили работата, оставяме материалите на място и си измиваме ръцете.

Защо е полезно?

Детето се учи да избърсва и измита прах, да се концентрира, да координира своите действия и да запомня тяхната последователност. Чрез това занимание то тренира и ръката си.

Забележка:

В процеса на избърсване на праха може да бъде използвана също така и четка за прах.

 

Вижте още:

Занимания по метода „Монтесори“ за езиковото развитие на детето

Занимания в кухнята по метода „Монтесори“

Занимания с вода и насипни материали по метода „Монтесори“

Монтесори принципи за добро възпитание