Как да научим тийнейджърите да управляват времето си по-добре?

Ние, родителите, искаме най-доброто за децата си. Искаме го и се опитваме да им дадем своята грижа, подкрепа и помощ във всеки етап от тяхното израстване. Когато обаче хлапетата станат тийнейджъри, става много важно да ги научим да се държат отговорно. Един от факторите, които ще им помогнат за това, е умението да управляват времето си разумно, без ние, възрастните, постоянно да им напомняме и досаждаме какво трябва да свършат и какво не трябва да забравят. Важно е също да знаят, че изчакването на последната възможна секунда за предаването на домашно или проект, отлагането на подготовката по даден предмет, създават много лош навик, който може да се окаже проблемен по-късно в живота. 


Нужно е да обясним на нашия тийнейджър, че неочаквано събитие, спешен случай или съвсем страничен фактор може да промени ситуацията и да попречи на постигането на крайната цел или резултат в последния момент. Освен това, на по-късен етап в живота, ще им стане ясно, че не всеки шеф или преподавател в университета е склонен да приеме извиненията, които би трябвало да оправдаят забавените или неизпълнени задачи и проекти. 

Спазването на крайните срокове, изпълнението на поетите ангажименти и завършването на поставените задачи (например на работното място) показват отговорно отношение. Разумното управление на времето е пряко свързано с отговорното поведение и е много важно да предадем на децата си какво голямо значение ще има това умение в по-нататъшния им живот. Всъщност нашите тийнейджъри вероятно ще открият, че да оставиш свършването на работата за последния момент може да се окаже много лошо решение, тъй като неочаквани събития като форсмажорни ситуации, заболяване, дори природно явление имат силата да ни попречат да спазим крайния срок за проект, училищно задание, курсова работа или дори изпитна задача. Осъзнаването, че са могли да свършат работата си или задачата малко по-рано, в тези случаи ще дойде на етап, в който вече е късно да реагират. 

От една страна можем да използваме подобни ситуации, за да обясним на децата си колко важно е в житейски план умението да управляват времето си и да планират. От друга страна обаче, ако тийнейджърът превърне в навик постоянното отлагане за последната възможна секунда, напред във времето това може да доведе до проблеми като високи нива на стрес всеки път, когато има някаква задача с краен срок или регулярен ангажимент. Ето защо трябва да стимулираме подрастващите да се държат отговорно, да разчитат по-малко на постоянни напомняния или контрол от наша страна и да управляват времето си разумно – така, че да спазват изискванията и сроковете на поставените им задачи.

Какви предимства ни осигурява умението да управляваме добре времето си?

  • Подобряват се умението и възможностите ни да вземаме решения.
  • Представяме се по-добре в училище, в университета, на работното място.
  • Ставаме по-отговорни и по-независими.
  • Увеличават се възможностите ни да си вземем почивка и да отделим повече време за себе си.
  • Осигуряваме си повече време за семейството и приятелите.
  • Намалява безпокойството при наближаването на датите на изпити, тестове, както и на крайните срокове за предаване на проекти, задачи и др.

Как да помогнем на тийнейджърите да придобият умения за управление на времето?

Когато навлязат в тийнейджърска възраст (на практика част от прогимназиалния и целия гимназиален етап на обучението в училище) нашите деца обикновено имат доста структурирани графици. Техният учебен ден и заниманията им след часовете в голяма чат от случаите са предварително планирани. В резултат на това много от тях не се научават как да управляват разумно времето, което им остава извън твърдите учебни ангажименти, тоест времето, което трябва да разпределят сами. 

Как можем да помогнем на нашите тийнейджъри да управляват времето си извън училище и да ги научим да бъдат по-самостоятелни и по-независими от нас в тази дейност? Вижте няколко полезни съвета в тази посока:
  • Посъветвайте вашето дете да разпише своя график – на хартия или пък да го има в телефона си. Имайте предвид, че тийнейджърите могат лесно да „потънат“ в любимата си видео игра или в социалните медии и да загубят голяма част от времето си, ако не внимават и нямат никакъв план за деня си. Нека ги научим да се организират така, че да могат да отделят достатъчно време за домашни и училищни проекти, за отговорности вкъщи или други ангажименти. Добре е да ги насърчим да планират свободното си време също, тоест в края на деня да нямат чувството за прекалена заетост или загуба на часове, без да са направили нещо забавно или без да са отделили дори малко внимание на любимо тяхно занимание.

  • Избягвайте подсещането и натякването. Може да е изкушаващо за нас, родителите, да напомняме и да натъртваме на тийнейджъра си какво трябваше да е направил днес, какво е пропуснал за пореден път и с кое домашно изостава. Но определено трябва да устояваме на това изкушение и да избягваме повтарящите се напомняния. Така няма да намаляваме (макар и несъзнателно) отговорността, която сме възложили на детето си. По-добре ще бъде да поставим ясни правила относно нашите очаквания и да посрещнем последствията от лошото разпределение на времето от страна на нашия тийнейджър, когато това се случи и когато е необходимо.
  • Насърчавайте вашия тийнейджър да развие рутина. Ако помогнем на детето си да си създаде здравословни навици – например да свърши някои от домакинските си задължения веднага след училище, да изведе кучето на разходка, да започне с домашните работи не по-късно от конкретен час, то ще свикне да върши нещата в определен ред. Това ще помогне да се намали времето за всекидневно планиране на едни и същи дейности и тийнейджърът ни по-малко ще „се лута“ и ще се колебае кое да свърши сега, кое по-късно.

  • Дайте идея за използването на планер или органайзер. Това ще бъде чудесен инструмент за управление на времето и подреждане на задачите, независимо дали вашето дете ще предпочете да използва хартиен планер, където да подрежда дейностите си за деня, седмицата и т.н., или пък дигитално приложение, където да впише графика си. Освен че ще улесни ежедневието му и ще го направи по-подредено, използването на органайзер или ново приложение може да изглеждат много интересно в очите на връстниците и приятелите и това ще бъде допълнителна мотивация за употребата му.
  • Помогнете на тийнейджъра с приоритизирането на задачите, когато му е трудно. Много често децата ни срещат сложни ситуации, в които трябва да вземат решение какво да предпочетат, ако по едно и също време се провеждат две или три важни за тях събития. Те трябва да изберат например дали да отидат на тренировка или да останат на клуб по дебати след часовете, или пък да приемат покана за рожден ден, дошла в последния момент. В тези случаи трябва да подкрепим детето си и да обясним кои ангажименти и дейности ще бъдат с приоритет спрямо неговата ценностна система и важни задачи, които не могат да се отложат. Ако ни е слушало внимателно и ни е разбрало, следващият път ще се справи и само.

  • Въведете правила за използването на дигитални устройства. Тийнейджърите са способни да загубят часове наред пред екрана на компютъра или на смартфона си, прекарвайки време в социалните мрежи или играейки видео игри. Ако обаче заедно с детето си въведем правила, които да ограничават тази дейност, може и да създадем полезни навици у него самостоятелно да следи колко часа от деня му отнемат дигиталните устройства и да определи най-подходящото за тази дейност време в денонощието – например в късния следобед, когато е приключило с домашните работи и другите учебни проекти.
  • Бъдете добър модел за подражание. Ако ние, родителите, винаги закъсняваме или пропускаме крайни срокове, нашият тийнейджър ще последва примера ни. Нека управляваме разумно собственото си време и да покажем на детето си, че можем добре да планираме, приоритизираме и пренареждаме задачите си за деня, ако се наложи. Това ще му даде отличен нагледен пример как да действа отговорно, да управлява правилно времето си и да взема решения в непредвидени ситуации. 

Да не забравяме, че една от най-важните ни задачи като родители е да бъдем първият и най-близък модел за подражание за нашите деца и по-възможност най-добрият. Наша отговорност е и да ги окуражаваме, да ги напътстваме и съветваме как да разпределят времето си по възможно най-подходящия начин. Разбира се, нашите тийнейджъри не винаги ще изчисляват правилно сроковете, ще вземат и грешни решения, ще забравят да свършат нещо и това ще бъде напълно нормално. Важното е да им помогнем да се поучат от грешките си и да бъдем търпеливи, докато ги напътстваме да израснат отговорни и коректни възрастни хора.

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg

Източник: verywellfamily.com