МОН първо забрани „Школо“, а след това размисли


Министерството на образованието и науката (МОН) се отказа от предложението си за пълно преминаване на училищата към Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО) от учебната 2025/2026 година. Това решение дойде след силно обществено недоволство и остри реакции от страна на родители, учители и директори, които настояваха за запазване на избора на електронни дневници, използвани в училищата.

Първоначално МОН планираше да забрани използването на популярни платформи като „Школо“, „АдминПлюс“ и други външни доставчици на електронни дневници, задължавайки всички училища да преминат към държавната система НЕИСПУО. Това предложение предизвика вълна от критики, включително от председателя на Съюза на работодателите в системата на народната просвета, Диян Стаматов, който предупреди, че подобен монопол ще върне процесите в образованието години назад, сравнявайки ситуацията с ерата на хартиените дневници.

Спекулациите около продажбата на „Школо“ на британска компания преди няколко месеца също подхраниха напрежението, като някои родители и учители изразиха притеснения за сигурността на личните данни на учениците. Въпреки уверенията от страна на просветния министър, че личната информация е напълно защитена, предложението за пълно преминаване към НЕИСПУО беше възприето като опит за създаване на монопол в системата на образованието.

След като обществените реакции достигнаха връхната си точка, служебният министър на образованието проф. Галин Цоков разпореди спиране на общественото обсъждане на измененията в Наредба № 8 от 2016 г. и премахване на спорните текстове, които предвиждаха задължително преминаване към НЕИСПУО. Мотивите за това решение включват необходимостта от по-задълбочено предварително обсъждане с всички заинтересовани страни и отчитане на мнението на родители, учители и директори.

Наредбата ще бъде публикувана отново за обществено обсъждане, след като бъдат премахнати текстовете, ограничаващи избора на училищата относно платформите за електронни дневници. Това решение на МОН се приема като стъпка в правилната посока, предоставяща възможност за по-голяма автономия на училищата и запазване на правото им на избор в използването на софтуерни продукти, които най-добре отговарят на нуждите им.