Оценка за дисциплина и глоби за родителите предлагат синдикати


Синдикатът „Образование“ към КТ „Подкрепа“ предлага въвеждането на оценка за дисциплината на учениците, която да стане част от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Освен това се предлага налагането на глоба в размер на 500 лева за родители, които не се отзовават при повикване от училището или отказват да съдействат за решаването на възникнали проблеми. Според председателя на синдиката, д-р Юлиян Петров, подобни мерки изискват законодателна промяна, тъй като министърът на образованието няма правомощия да ги въведе чрез наредба.

Петров подчертава, че оценката за дисциплина ще има значителен обществен ефект, като ще акцентира върху важността на възпитателния процес в училищата. Той отбелязва, че много родители избягват да признаят наличието на възпитателни проблеми при децата си.

„Ако дисциплината бъде оценявана като част от закона, това ще улесни нейното възприемане и ще насърчи учениците и техните родители да обръщат по-сериозно внимание на поведението си“, коментира той.

Предложението предвижда оценката за дисциплина да се въвежда за ученици от пети до дванадесети клас. За най-малките, от първи до четвърти клас, се препоръчва преосмисляне на практиката за автоматично преминаване в следващ клас.

Тази идея не е нова за българското образование – до 1990 г. съществуваше оценка за поведение, използваща петстепенна скала. В редица други държави вече се прилагат подобни мерки. Например в Италия дисциплината се отчита при кандидатстване за училище, а във Франция и Великобритания неспазването на правилата води до сериозни санкции, включително глоби и съдебни мерки спрямо родителите.

[wp_ad_camo_1]

Чрез въвеждането на тези промени се акцентира върху възпитанието, да насърчи доброто поведение и да въведе по-ясни правила за учениците, смятат от Синдикат „Образование“.

Дали предложението ще бъде одобрено и какви ще са неговите последици, предстои да се види, но дебатът по темата е важна стъпка към по-добра структура и отговорност във възпитанието в училищата.