3 важни неща, които да имаме предвид при избира на училище за нашия първокласник

как да изберем училище за първи клас

Better Writer Ad

Детето ни завършва предучилищния етап и сме изправени пред избор или пред дилема в какво училище да го запишем. Кои важни неща трябва да вземем предвид преди да решим къде ще учи то? На кои фактори и условия да обърнем внимание, ако се колебаем между две или повече училища? Отговорът при всички положения не е еднозначен, но все пак за началния етап на обучение в училище има някои неща, които просто не могат да бъдат подминати.

 

1. Учителят

От изключителна важност в началното училище е ролята на първия учител. Ще успее ли той или тя да събуди любов към ученето или поне да не убие познавателния интерес на детето ни? Ще може ли да осигури по-лесна адаптация? Ще съумее ли да създаде приятелска атмосфера в класа? Или ще вдъхне страх и неувереност? А може и да стане причина групата да се настрои срещу конкретно дете и да го изолира от останалите. За да избегнем лошите сценарии, добре е да изберем началния учител не по броя на отличниците в неговите класове, а по броя на щастливите детски очи, когато учениците му излизат в междучасие.

Може би най-важният съвет по отношение на избора на учител за нашия първокласник трябва да бъде: Избирайте учителя не по „заслугите“ му, а по съвместимостта му с вашето дете. Особено ако детето е ранимо, чувствително или не понася добре интензивното темпо. В този случай на него ще му бъде тежко с авторитарен, строг педагог, насочен към високите резултати на учениците си.

Добре ще бъде да се сдобиете с препоръки от познати, но не се ориентирайте само според обобщения отзив „това е много добър учител“. Уточнете какво точно имат предвид под „добър“ и преценете дали то ще бъде в унисон с нуждите на вашето дете. Във всеки клас има родители, които боготворят учителя, и такива, убедени, че не са имали късмет с него. Това е така, защото критериите за „добър учител“ могат да бъдат много различни.

За нас като родители дали ще имаме „късмет“ с началния учител или въобще няма да ни провърви зависи от съвпадението ни с приоритетите на съответния педагог. Затова, когато избирате учител за вашия първолак, опитайте се да изясните предварително как подрежда приоритетите и съвпадат ли те поне частично с тези на вашето семейство. Например колко е важно за него детето да е в добро здраве, използва ли изрази като „отлични оценки на всяка цена“ и т.н.

Обърнете внимание и на това какво е първото ви впечатление от учителя на чисто интуитивно ниво. Харесахте ли го? Как се чувстват децата в негово присъствие, контактът с тях „топъл“ ли е или по-скоро „студен“? Съвпада ли детето ви с учителя по „скорост“? Ако детето е по-бавничко, за него ще е по-добре, ако педагогът говори и се движи бавно. Бързият говор, прекаленото жестикулиране, бързите промени в задачите ще напрягат бавното дете. Бавното дете от своя страна ще „дразни“ бързия педагог. И обратното – подвижното, припряно дете може да вбеси бавния педагог.

Разбира се, ако учителят е професионалист в работата си, ще намери подход към всяко дете, независимо от собствения си темперамент. Но ако не сте сигурни, че пред вас стои истински професионалист, се подсигурете, нека има възможно най-много съвпадения. По скорост, по приоритети и др.

2. Близостта на училището до дома ни

Когато избирате училище, предпочетете онова, което е по-близо до дома ви. Колкото по-близо, толкова по-добре.

За първокласника е физически тежко да става рано и да пътува до суперучилището през целия град. Училище на две крачки от дома ви – това е още един час сън. И той никак не е излишен, дори е много важен. Училище на две крачки от дома – това означава и приятелите съученици на двора. Това е и общуване след часовете и големи възможности за детското приятелство. А е много важно в класа да има много приятели. Почти нереално е да се издържи училищното натоварване и натиска на авторитарен педагог, ако липсват приятели. Тогава няма съвсем никакъв отдушник. А така в междучасията детето може да се презареди от общуването с приятелите.

Близкото до дома училище също така дава възможност детето да ходи и да се връща само. Това е ранна самостоятелност, която повишава самооценката на детето. Ако то може във всеки момент да стигне само до училището, това ще му даде възможност да участва в различни извънкласни мероприятия, тъй като пред родителите не стои проблемът как да го водят и взимат. А колкото повече детето общува със съучениците си извън класната стая, толкова по-големи са шансовете да завърже приятелства.

3. Атмосферата в училището

Избирайки училище, избирате атмосфера. Посетете училището, на което сте се спрели и усетете атмосферата.

Какво чувствате, когато прекрачите прага? Напрежение, желание бързо да си тръгнете, нервност и агресия или спокойствие, интерес и желание да продължите навътре? Какво чувате? Има ли викове – от портиера, от учителите, от заместник-директора, който мъмри по-големите ученици? Заслушайте се дори какво си говорят децата помежду си – дали се смеят, или псуват, или обсъждат някакъв училищен проект… Всичко това ще ви каже много неща за атмосферата в училището, които иначе няма как да чуете.

И тук да добавим един много важен детайл – ако е възможно, разгледайте тоалетните. Уютните тоалетни са по-важни за психологическия комфорт на учениците дори от уютните класни стаи. Някои срамежливи деца преживяват тежко адаптацията към тоалетните в училище. Те се опитват да се стискат до вкъщи, понякога се отказват от храна и вода в училище, само и само да не им се наложи да отидат до тоалетната. Ето защо, когато разглеждате училището, задължително надникнете и там.

Претеглете „минусите“

Със сигурност има и още много други детайли, които са важни при избора на училище, и определено трудно ще се намери училище, което да пасва идеално по всички критерии на вашето дете и на вас като родители. Най-вероятно ще ви се наложи да сравнявате няколко училища, всяко от които ще има своите плюсове и минуси.

Обърнете внимание на минусите, когато правите равносметка, замислете се кое е „огромен минус“ и кое е „просто минусче“, дали недостатъкът е временен или постоянен. Например временен недостатък е фактът, че в точно това училище детето ви няма да има познати приятелчета от детската градина, защото постепенно то ще се запознае със своите съученици.

Важно е и да прецените дали и с какво могат да се компенсират минусите. Например, ако училището е далеч от дома ни, това ще ни даде допълнително време с нашия малчуган, докато го водим или возим до там. Ако се замислим, всички минуси могат да бъдат компенсирани, важно е обаче да оценим дали ще ни стигнат ресурсите за това – ще имаме ли достатъчно време, енергия и дори финанси. Едва след това ще можем да вземем възможно най-доброто решение за нашето дете и за нашето семейство.

Статията е базирана на материали от книгата „Учениците на „мързеливата майка“ на психолога и педагог Анна Бикова

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg