МОН въвежда 20 нови предмета, но не знае как иновациите се отразяват на резултатите

„Изкуствен интелект“, „Интерактивно програмиране“, „Оператор на дрон“ и „Дигитално предприемачество“ са част от общо 20-те нови учебни предмети, въведени от иновативни училища у нас през последните години. Сред тях са още „Дигитални природни науки“, „Изкуство“, „Културология“, „Природни науки и технология“ и др. Успешното мултиплициране на подобни иновативни модели може да доведе до промяна на цялата образователна система, това се казва в научно-изследователски анализ на иновациите в родните школа, прилагани по програмата на МОН „Иновации в действие“. Въпросното проучване бе представено в просветното министерство от един от авторите му проф. Галин Цоков от Пловдивския университет.

Ако през 2017/18 г. иновации у нас са прилагали 184 училища, през 2018/19 г. те се увеличават до 290, а през тази година броят им стига 395, което е около 16% от всички 2400 школа в страната. Още 205 пък кандидатстват да получат такъв статут.

Иновативните училища могат да прилагат нововъведения в няколко области – в методите на преподаване, в учебното съдържание или в организацията на учебния процес. За целта им е разрешено да увеличават с 10% учебните си часове на седмица, както и броя на учебните си седмици (но не повече от 37 седмица на година). Това им позволява както да преподават интегративни уроци, така и да въвеждат изцяло нови предмети. „Това е доста трудна задача. Изисква се съставяне на собствена учебна програма, собствени учебни материали, както и обединяване на усилията на различни специалисти“, коментира просветният министър Красимир Вълчев. По думите му обаче усилията си струват, защото традиционните училищни подходи вече стават все по-неприложими за мотивиране на учениците.

От МОН нямат конкретни данни как точно въвеждането на иновациите се отразява на резултатите на учениците. „Важна е обаче промяната в организацията и начина на структуриране на работата в училище, което в бъдеще определено дава добри резултатите“, коментираха оттам.

По програма „Иновации в действие“ на МОН информация за иновативни практики са обменили 529 училища – 270 от тях са иновативни, 259 – неиновативни (72 от тях са от малки градове и села). 53% от училищата, които са били на посещение в иновативно школо, са заявили готовност да предприемат стъпки за внедряване на иновациите, които са наблюдавали, показва анализът. 74% от участниците в програмата смятат, че трябва да продължат съвместната си работа, а 78 на сто от тях са с повишена мотивация да ползват иновативни инструменти, сочи още проучването. Догодина обхватът на програмата ще се разшири, като ще бъдат отпуснати средства и за финансиране на регионални формуми за споделяне на иновативни практики.

Източник: www.segabg.com