Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на фината моторика и координацията

монтесори занимания фина моторика

Фината моторика и координираните движения при децата са изключително важни и научни изследвания показват, че те са тясно свързани с развитието на речта, мисленето и интелекта. Ето защо колкото по-рано започнем да помагаме на детето си да ги развива и усъвършенства, толкова по-добре. С какви занимания и упражнения можем да правим това? И възможно ли е да ги практикуваме вкъщи?

Според Монтесори педагозите отговорът определено е „Да“. За игри и дейности, които развиват координацията на движенията и фината моторика на мъниците могат да бъдат използвани подръчни материали, каквито има във всеки дом. Най-обикновени предмети като монети, кутии, мъниста, копчета и дори щипки за дрехи могат да бъдат използвани в увлекателни занимания, които със сигурност ще бъдат не само полезни, но и забавни за детето. Ето и някои примери:

 

Пускане на монети

Нужни са ни:

  • касичка с отварящ се капак
  • монети
  • поднос
  • кутия за монетите

Какво правим?

Пускаме монетите в касичката.

Защо е полезно?

Детето се учи да се концентрира. Координират се движенията. Тренира се ръката.

Забележка:

Използвайте касички, които детето с лекота може да отвори самичко, за да вземе обратно монетите и да продължи работата си.

Пумпали

Нужни са ни:

няколко различни пумпала в кошничка

Какво правим?

Учим се да завъртаме пумпалите. След това ги събираме и оставяме материалите на място.

Защо е полезно?

Детето се учи на концентрация. Движенията му стават по-координирани. Ръката се тренира.

Мъниста

Нужни са ни:

  • кутия с отварящ се капак
  • мъниста
  • поднос
  • кутия за мънистата

Какво правим?

Пускаме мънистата в кутията.

Защо е полезно?

Детето се учи на концентрация. Координират се движенията, тренира се ръката. Развива се окомерът и фината моторика, детето усвоява различни начини за отваряне и затваряне на съдове, концентрира се вниманието.

Забележка:

Такава кутия можем лесно да си направим сами от празна кутия от кафе или насипни продукти. Върху капака на кутията трябва да се пробие отвор според диаметъра на наличните мъниста. Колкото по-голямо е детето, толкова по-дребни могат да бъдат мънистата.

Чантички и портмонета

Нужни са ни:

  • кошничка или кутия
  • портмонета, несесери
  • чантички с различно закопчаване: с копче, с цип, с лепенка, с връзка и т.н.

Какво правим?

Слагаме в кошничката или кутията събраните несесери, портмонета и чанти. След това показваме как се отваря и затваря всеки предмет. Внимаваме съдържанието да остава вътре.

Защо е полезно?

По този начин се развиват вниманието, моториката на пръстите, усъвършенства се координацията на движенията. Освен това, за известно време осигуряваме увлекателно занимание на детето.

Преместване с пинсета

Нужни са ни:

  • две купи
  • голяма пинсета
  • орехи

Какво правим?

Преместваме с пинсетата орехите от едната купа в другата.

Защо е полезно?

Детето се учи да се концентрира. Тренира се координацията на движенията. Тренира се ръката.

Забележка:

Колкото по-голямо е детето, толкова по-сложни упражнения с пинсета можете да му предлагате – по-малка пинсета и по-дребни предмети за преместване.

Щипки

Нужни са ни:

  • щипки за дрехи (най-добре малки дървени)
  • картонена основа

Какво правим?

От плътен картон изготвяме контур – например таралеж, на чийто гръб ще закрепваме „иглички“, или слънце – тогава щипките ще бъдат „лъчите“. Показваме как пръстите хващат щипките.

Защо е полезно?

Детето се учи на концентрация. Координират се движенията му. Тренират се пръстите на ръцете. Усвоява се последователността на действията.

Бродиране на картон

Нужни са ни:

  • малки картончета с рисунки по тях – например контур на гъба, лист от дърво, квадрат) и обозначения за продупчване
  • дебела, тъпа игла с големи уши
  • дебел конец (многоцветен пресукан)
  • кабърче с пластмасова глава за набождане по контура
  • две кабърчета за закрепване
  • пенопластова подложка за картона
  • ножици

Какво правим?

Поставяме избраното от детето картонче върху пенопластовата подложка. Закрепваме го с кабърчета и показваме как с помощта на кабърчето се правят дупки по контура. След това показваме как се хваща иглата и се вдява конецът. Правим възел в края. По направените дупки бродирането ще бъде значително по-лесно.

Защо е полезно?

Детето се учи да се концентрира, овладява навици за шиене. Координират се движенията. Тренират се пръстите на ръцете. Развива се окомерът. Усвоява се последователността на действията.

Забележка:

Това е едно от най-простите упражнения по ръкоделие. С течение на времето детето може да усвои шиене и бродиране по тъкани, плетене, плетене с мъниста, плетене на пръчки, зашиване на копчета и много други.

Ходене по линия

Нужни са ни:

бояджийски скоч, който лесно се залепва и отлепва от всякаква повърхност – килим, балатум и др.

Какво правим?

Залепваме скоча във формата на елипса. Показваме как може да се върви по линията под съпровод на музика. След това усложняваме упражнението: ходим бързо и бавно, с разтворени или вдигнати ръце, с различни предмети в ръце първо в едната ръка, после в двете. Когато тези упражнения са усвоени, можем да предложим на детето предмети, които изискват предпазливост и особено внимание: например чаша с вода, запалена свещ, мънисто в пинсета и др.

Защо е полезно?

Детето тренира мускулите. То се учи да контролира и координира своите движения.

 

Статията е базирана на книгата „Чудото Монтесори“ на Елена Тимошенко, предоставена от издателство „Асеневци“

 

Вижте още:

Занимания в кухнята по метода „Монтесори“

Занимания с вода и насипни материали по метода „Монтесори“

Обучение по метода Монтесори: как да създадем подходяща среда за деца до 3 г.?

Златните правила за възпитание на детето на Мария Монтесори