Можем ли да научим и най-малките деца на 2 или 3 години да си мият старателно ръцете? И ако да, по какъв начин да стане това? Отговор дават специалистите и педагозите, които обучават по метода „Монтесори“. Вижте какви материали са необходими и какви стъпки трябва да се следват, за да покажем на мъничето си как да си мие ръцете според Наталия Боброва – създател и директор на Монтесори център за ранно развитие. Съветите и насоките са описани в книгата й „Монтесори вкъщи. Практическо обучение“, предоставена от издателство „Асеневци“.
Необходими материали
- Малък леген
- Кана за вода
- 2 кърпи от плат или няколко хартиени кърпи (попивателна хартия)
- Сапунерка със сапун в нея
- Малка чинийка или кутийка
- Четка за миене на легена
- Отделна кърпа за избърсване на легена
- Кошче за отпадъци
Подготовка за заниманието
Всички материали ще бъдат поставени върху и под подходяща масичка. Когато се подбира височината й, трябва да се има предвид, че детето ще мие ръцете си изправено. Ако няма маса с подходяща височина може да се подложи детско столче или друга безопасна поставка под краката на детето и упражнението да се проведе върху кухненската маса.
Разположението на предметите върху масата отляво надясно трябва да бъде следното: четка за миене на легена – поставена върху салфетка; леген за миене на ръцете; сапунерка с парче сапун; хартиени салфетки и кърпи за бърсане на масата. Малката чинийка (или кутийка) стои над легена от лявата страна, а каната с вода – над легена от дясната.
Кофата за изливане на водата и кошчето за използваните хартиени салфетки ще стоят под масата.
Размерите на необходимите материали трябва да бъдат съобразени с възрастта и височината на детето и да бъдат подбрани така, че на него да му е удобно да борави с тях. Например големината на легена трябва да бъде такава, че хлапето да може да вдигне легена и да излее водата в кофата.
Защо това занимание е полезно за децата?
Най-важната цел на упражнението е детето да се научи да мие старателно ръцете си от най-ранна възраст.
Другите полезни резултати ще бъдат да се постигне независимост от възрастните, детето да усъвършенства координацията на движенията и ориентирането в пространството. Не на последно място чрез тези занимания мъниците започват да придобиват представа за личната хигиена, а самото упражнение доставя голямо удоволствие.
Разясняване на дейностите по „миене на ръцете“
- Възрастният казва: „Сега ще ти покажа как можем да си мием ръцете“.
За да не се намокрят дрехите по време на упражнението, и детето, и родителят може да си сложат престилки. - Възрастният слага топла или хладка вода в каната. Детето налива вода в легена, но в каната трябва да остане и чиста вода за изплакване.
- Възрастният си сваля пръстените, сляга ги в малката чинийка или кутийка и предлага на детето да направи същото, ако има бижута по себе си. Ако ръкавите на детето са дълги, възрастният му помага да ги навие.
- Родителят (или друг човек, който показва упражнението) си потапя ръцете във водата, изважда ги и оставя водата да се оттече. С дясната ръка хваща сапуна, потапя го във водата, изважда го и оставя водата да се оттече.
- Възрастният насапунисва първо дланта, а после горната част на лявата ръка. Той потапя сапуна във водата, оставя водата да се оттече. След това слага сапуна в сапунерката. Детето повтаря тези действия.
- Възрастният търка първо дланите, после с длани търка обратната страна на двете ръце. Детето повтаря всичко това.
- Възрастният с три пръста на дясната ръка търка всеки пръст на лявата. След това с три пръста на лявата ръка търка всеки пръст на дясната. Детето повтаря всички действия на възрастния.
- Възрастният потапя ръцете си във водата и ги изплаква. След това ги повдига над легена, оставя водата да се оттече и ги полива с останалата чиста вода от каната. Детето повтаря тези действия.
- Възрастният взима едната кърпа от плат или парче попивателна хартия и избърсва първо дланта, после горната част на лявата ръка и всеки пръст поотделно. Прави същото с дясната ръка. След това изхвърля попивателната хартия в кошчето (което е под масата). Детето повтаря неговите действия. Добре е да се обърне внимание на детето, че ако вкъщи се ползват кърпи от плат (например хавлиени) е най-добре всеки член на семейството да си има индивидуална кърпа или поне децата да имат отделна.
- Накрая възрастният сам излива или моли детето да излее водата от легена в кофата за мръсна вода (която е под масата). Кофата с мръсната вода по-късно се излива в тоалетната чиния.
- Възрастният налива отново вода в каната за изплакване на легена. Детето налива водата в легена и го мие с четката. След това отново излива водата в кофата за мръсна вода.
- Възрастният и детето избърсват легена и масата с хартиена салфетка. След това я изхвърлят в кошчето.
Важно е да знаем
Заниманията за миене на ръцете в леген са първата крачка в запознаването на детето с това как самостоятелно да се справя с тази дейност. Следващият етап може да бъде да научим детето да си мие ръцете под течаща вода, но за най-малките е опасно сами да пускат кранчето, защото може да се опарят с горещата вода. Затова преди да се пристъпи към показване на хлапето как само да си мие ръцете на мивката, трябва възрастните да го научат да отваря крана и да нагласи температурата на водата. Ако тя се регулира с един смесител, трябва да покажем на детето червения и синия знак и да му обясним какво означават. Ако крановете са два – първо пускаме студената вода, след това бавно отваряме крана на топлата, като с ръка пробваме температурата, докато я настроим.
Вижте още:
Създаване на хигиенни навици у детето – миене на ръце и зъби, къпане, преобличане
Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на сетивата