У дома по метода „Монтесори“: Как да научим най-малките да си мият ръцете?

монтесори миене на ръце

Можем ли да научим и най-малките деца на 2 или 3 години да си мият старателно ръцете? И ако да, по какъв начин да стане това? Отговор дават специалистите и педагозите, които обучават по метода „Монтесори“. Вижте какви материали са необходими и какви стъпки трябва да се следват, за да покажем на мъничето си как да си мие ръцете според Наталия Боброва – създател и директор на Монтесори център за ранно развитие. Съветите и насоките са описани в книгата й „Монтесори вкъщи. Практическо обучение“, предоставена от издателство „Асеневци“.

Необходими материали

  • Малък леген
  • Кана за вода
  • 2 кърпи от плат или няколко хартиени кърпи (попивателна хартия)
  • Сапунерка със сапун в нея
  • Малка чинийка или кутийка
  • Четка за миене на легена
  • Отделна кърпа за избърсване на легена
  • Кошче за отпадъци

Подготовка за заниманието

Всички материали ще бъдат поставени върху и под подходяща масичка. Когато се подбира височината й, трябва да се има предвид, че детето ще мие ръцете си изправено. Ако няма маса с подходяща височина може да се подложи детско столче или друга безопасна поставка под краката на детето и упражнението да се проведе върху кухненската маса.

Разположението на предметите върху масата отляво надясно трябва да бъде следното: четка за миене на легена – поставена върху салфетка; леген за миене на ръцете; сапунерка с парче сапун; хартиени салфетки и кърпи за бърсане на масата. Малката чинийка (или кутийка) стои над легена от лявата страна, а каната с вода – над легена от дясната.

Кофата за изливане на водата и кошчето за използваните хартиени салфетки ще стоят под масата.

Размерите на необходимите материали трябва да бъдат съобразени с възрастта и височината на детето и да бъдат подбрани така, че на него да му е удобно да борави с тях. Например големината на легена трябва да бъде такава, че хлапето да може да вдигне легена и да излее водата в кофата.

Защо това занимание е полезно за децата?

Най-важната цел на упражнението е детето да се научи да мие старателно ръцете си от най-ранна възраст.

Другите полезни резултати ще бъдат да се постигне независимост от възрастните, детето да усъвършенства координацията на движенията и ориентирането в пространството. Не на последно място чрез тези занимания мъниците започват да придобиват представа за личната хигиена, а самото упражнение доставя голямо удоволствие.

Разясняване на дейностите по „миене на ръцете“

  1. Възрастният казва: „Сега ще ти покажа как можем да си мием ръцете“.
    За да не се намокрят дрехите по време на упражнението, и детето, и родителят може да си сложат престилки.
  2. Възрастният слага топла или хладка вода в каната. Детето налива вода в легена, но в каната трябва да остане и чиста вода за изплакване.
  3. Възрастният си сваля пръстените, сляга ги в малката чинийка или кутийка и предлага на детето да направи същото, ако има бижута по себе си. Ако ръкавите на детето са дълги, възрастният му помага да ги навие.
  4. Родителят (или друг човек, който показва упражнението) си потапя ръцете във водата, изважда ги и оставя водата да се оттече. С дясната ръка хваща сапуна, потапя го във водата, изважда го и оставя водата да се оттече.
  5. Възрастният насапунисва първо дланта, а после горната част на лявата ръка. Той потапя сапуна във водата, оставя водата да се оттече. След това слага сапуна в сапунерката. Детето повтаря тези действия.
  6. Възрастният търка първо дланите, после с длани търка обратната страна на двете ръце. Детето повтаря всичко това.
  7. Възрастният с три пръста на дясната ръка търка всеки пръст на лявата. След това с три пръста на лявата ръка търка всеки пръст на дясната. Детето повтаря всички действия на възрастния.
  8. Възрастният потапя ръцете си във водата и ги изплаква. След това ги повдига над легена, оставя водата да се оттече и ги полива с останалата чиста вода от каната. Детето повтаря тези действия.
  9. Възрастният взима едната кърпа от плат или парче попивателна хартия и избърсва първо дланта, после горната част на лявата ръка и всеки пръст поотделно. Прави същото с дясната ръка. След това изхвърля попивателната хартия в кошчето (което е под масата). Детето повтаря неговите действия. Добре е да се обърне внимание на детето, че ако вкъщи се ползват кърпи от плат (например хавлиени) е най-добре всеки член на семейството да си има индивидуална кърпа или поне децата да имат отделна.
  10. Накрая възрастният сам излива или моли детето да излее водата от легена в кофата за мръсна вода (която е под масата). Кофата с мръсната вода по-късно се излива в тоалетната чиния.
  11. Възрастният налива отново вода в каната за изплакване на легена. Детето налива водата в легена и го мие с четката. След това отново излива водата в кофата за мръсна вода.
  12. Възрастният и детето избърсват легена и масата с хартиена салфетка. След това я изхвърлят в кошчето.

Важно е да знаем

Заниманията за миене на ръцете в леген са първата крачка в запознаването на детето с това как самостоятелно да се справя с тази дейност. Следващият етап може да бъде да научим детето да си мие ръцете под течаща вода, но за най-малките е опасно сами да пускат кранчето, защото може да се опарят с горещата вода. Затова преди да се пристъпи към показване на хлапето как само да си мие ръцете на мивката, трябва възрастните да го научат да отваря крана и да нагласи температурата на водата. Ако тя се регулира с един смесител, трябва да покажем на детето червения и синия знак и да му обясним какво означават. Ако крановете са два – първо пускаме студената вода, след това бавно отваряме крана на топлата, като с ръка пробваме температурата, докато я настроим.

 

Вижте още:

Създаване на хигиенни навици у детето – миене на ръце и зъби, къпане, преобличане

Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на сетивата

Занимания по метода „Монтесори“, свързани с грижата за дома

Занимания в кухнята по метода „Монтесори“