Занимания с вода и насипни материали по метода „Монтесори“

За занимания на детето по метода „Монтесори“ у дома можете да използвате подръчни материали, каквито има във всяко домакинство – ще свършат работа копчета и празни флакончета, старите бабини гердани и парчета плат, топчета, гъби, легенчета и т.н. Сега обаче ще обърнем внимание на някои по-конкретни занимания, свързани с използването на насипни материали и вода, представени в книгата „Чудото Монтесори“ на Елена Тимошенко:

Упражнения с вода

Изцеждане на гъба

Нужни са ни: 2 малки легенчета (или дълбоки купи), гъба, поднос, кана с вода.

Какво правим: Наливаме малко вода в едното от легенчетата и с гъба я пренасяме в другото легенче, което е допряно до първото. Над него се изцежда гъбата.

Защо е полезно: Така се подобрява координацията на детето, учи се да се концентрира, работят мускулите на ръката

Преливаме вода от каничката

Нужни са ни: две канички, поднос, кърпа за попиване на водата.

Какво правим: напълваме с вода едната каничка и я преливаме в другата.

Защо е полезно? Детето се учи да прелива вода и така да контролира и координира движенията си. Тренират се мускулите на ръцете.

Преливаме вода през фуния

Нужни са ни: каничка, фуния, висока чаша, поднос, гъба.

Какво правим: преливаме вода през фунията. След приключване на работа избърсваме разлятата на подноса вода.

Защо е полезно? Детето се учи да използва фуния и така координира и контролира движенията си. Тренират се мускулите на ръката.

Забележка: тези занимания ще са още по-интересни за детето, ако водата е оцветена. Можете да използвате сладкарска боя

Разбиване на пяна

Нужни са ни: поднос, малко легенче с вода, течен сапун с дозатор, бъркалка за разбиване, кърпа (гъба).

Какво правим: с помощта на дозатора добавяме сапун в леген с водата. С бъркалката разбъркваме до образуване на пяна. След приключване на работа, забърсваме подноса с кърпата.

Защо е полезно: детето координира движенията си, подобрява се концентрацията и то се учи на причинно-следствената връзка при определени процеси в природата.

 

Упражнения с насипни материали

Купа с „Изненади“

Нужни са ни: голям леген (купа), дребни фигурки, зърна (леща, пшеница, ориз), метла и лопатка.

Какво правим: насипваме зърна в купата, слагаме в нея дребни предмети (например, фигурки от киндер сюрприз или копчета), така че да не се виждат под зърната. Предлагаме на детето да ги намери и да ги подреди на масичката. Децата много обичат да ровят из зърната и да намират „малки изненади“ на дъното на съда. След привършване на заниманието, предложете на детето да измете разсипаните зрънца.

Защо е полезно: детето се концентрира и се отпуска. Това занимание действа успокояващо на детето.

Забележка: периодично сменяйте фигурките в купата, за да поддържате интереса на детето. След време може да намира обемни цифри или букви.

Пресипване от кана в кана

Нужни са ни: две малки канички (за мляко), поднос, зърна (царевица, ориз, леща и т.н.), метла и лопатка

Какво правим: пресипваме зърната от едната каничка в другата. След приключване на работа, падналите зърна се почистват с метла и лопатка.

Защо е полезно? Детето се учи да координира своите действия, развива самостоятелност, тренира ръката.

Пресипване с лъжица

Нужни са ни: поднос, две еднакви купи, лъжица, зърна (ориз, боб, леща и т.н.), метла и лопатка

Какво правим: пресипваме зърната с лъжицата от едната купа в другата. След привършване на заниманието, почистваме с метла и лопатка.

Защо е полезно? Детето се учи да държи лъжица и да пресипва с нея, координира своите действия, развива самостоятелност, тренира ръката.

Сортиране на зърна

Нужни са ни: три различни купички, една голяма купа, пълна с различни зърна – например боб с различен цвят или пък боб, леща, ориз…

Какво правим: обяснете на детето, че всяко зрънце си има своя купичка и че трябва да ги сортира. След приключване на работа, почиства с метла и лопатка

Защо е полезно: подобрява се концентрацията, логичското мислене и фината моторика

Пресяване на зърна

Нужни са ни: голяма купа, по-малка чаша, малко сито с дръжка. грис, боб или грах, поднос, лъжица.

Какво правим: в голямата супа слагаме грис и добавяме боб. С лъжицата слагаме от сместа в ситото и пресяваме. Пресетите зърна поставяме в чашата и продължаваме процедурата.

Защо е полезно? За координацията, за концентрацията и за фината моторика на детето. Тренира се ръката.

В статията са използвани материали от книгата „Чудото Монтесори“ на Елена Тимошенко, предоставена от издателство „Асеневци“

Вижте още:

Монтесори принципи за добро възпитание

Обучение по метода Монтесори: как да създадем подходяща среда за деца до 3 г.?

Възпитание, дисциплина и въвеждане на правила по метода Монтесори

Игри за развитие на фината моторика при децата