У дома по метода „Монтесори“: Как да научим малките деца да мият съдове?

Възможно ли е да започнем да учим децата още от малки да мият съдове? Повечето домове вече разполагат със съдомиялни машинни, но според метода „Монтесори“, ползите от това децата да се справят с тази задача по класическия начин са много. Според Мария Монтесори, това може е подходящо за мъниците след 3 годишна възраст под формата на игра. Ако искате да опитате и с вашето хлапе, вижте насоките и съветите на Наталия Боброва – създател и директор на Монтесори център за ранно развитие. В книгата си „Монтесори вкъщи. Практическо обучение“, предоставена от издателство „Асеневци“, тя описва необходимите материали и конкретните стъпки, които трябва да се следват.


Необходими материали

  • Маса
  • Малък леген за миене на съдове
  • Леген за изплакване на съдовете
  • Сушилник
  • Сапунерка с гъба за съдове
  • Малка чинийка или кутийка
  • Четка за миене на легена
  • Кофичка или кана
  • Препарат за миене на съдове (течен сапун)
  • Руло попивателна хартия за избърсване на ръцете и масата или хартиени салфетки
  • Престилки за възрастния и детето
  • Кофа за изливане на мръсната вода
  • Кошче за отпадъци

Подготовка за заниманието

Всички материали ще бъдат поставени върху и под подходяща масичка. Детето ще мие съдовете стоейки и това трябва да се има предвид при избора на височината на масата. Размерите на всички материали трябва да бъдат такива, че на хлапето да им бъде удобно да ги използва. Например големината на легените трябва да бъде такава, че детето да може да вдигне легена с вода и да го излее в кофата. Кофата пък трябва да бъде с такава големина, че детето да може да я носи за дръжката като се има предвид, че тя ще бъде пълна с вода до половината.

Разположението на предметите върху масата отляво надясно трябва да бъде: сушилник, четка за измиване на легена – върху салфетка или в специална кутия, леген за миене, леген за изплакване, сапунерка с гъба, течен сапун – зад легена за миене, кана – зад легена за изплакване, попивателна хартия или хартиени салфетки – от дясната страна на каната, чинийка (кутийка) – зад сапунерката. Кофата за изливане на водата и кошчето за използваните хартиени салфетки ще стоят под масата.

Защо това занимание е полезно за децата?

Пряката цел от това занимание е детето да се научи да мие съдове.

Друг полезен резултат ще бъдат да се постигнат независимост от възрастните, алгоритмизиране на действията и развитие на координацията на движенията. Чрез това упражнение детето ще се научи и по-лесно да се ориентира в пространството и не на последно място ще развие способността си за довършване на работата до края.

Разясняване на дейностите по заниманието „миене на съдове“

  1. Възрастният си слага престилката и казва на детето и то самостоятелно да си сложи престилката. Ако и двамата имат пръстени или други бижута по ръцете си, те ги оставят в малката чинийка или кутийка.
  2. Възрастният казва „Сега ще ти покажа как можем да мием съдовете“. Той моли детето да донесе топла вода в каната.
  3. Детето донася вода и налива в левия, а после и в десния леген.
    Ако мъникът няма опит в наливането на вода от кана в леген, добре е възрастният да му покаже как да го прави внимателно. При показването каната се доближава максимално до дъното на легена и водата се излива на тънка струя.
    Детето донася вода няколко пъти, защото в каната или кофичката не се побира много вода. Междувременно възрастният трябва да контролира температурата и количеството на водата в легените.
  4. Родителят (или друг възрастен, който показва заниманието) взема бутилката с препарата и казва: „В тази бутилка има течност за миене на съдове“. Той налива течен сапун в левия леген, потапя гъбата на дъното на легена и я стиска няколко пъти до образуването на пяна. След това изважда гъбата и я изцежда.
  5. С лявата ръка родителят хваща чинията, надвесва я над левия леген, без да докосва водата. С гъбата мие чинията по посока на часовниковата стрелка с 2 или 3 движения. След това изстисква гъбата и я оставя в сапунерката.
  6. Възрастният обръща чинията в ръката си и я мие от външната страна. След това той изстисква гъбата и я оставя в сапунерката.
  7. Родителят хваща с две ръце чинията и казва: „Измих чинията. Сега трябва да я изплакна“. Той потапя чинията в десния леген, изважда я, изчаква водата да се отцеди.
  8. Възрастният казва „Чинията е измита“ и я слага на сушилника.
  9. Детето повтаря стъпките, които му е показал родителят – мие друга чиния и я слага на сушилника.

Почистване на работното място след заниманието

  1. Възрастният изважда кофата, която е под масата. Налива половината вода от десния леген. След това поставя легена на масата и моли детето да излее от него останалата вода.
  2. Родителят казва: „Кофата се носи така“. Той повдига кофата за дръжката, след което пак я оставя на пода. Детето хваща кофата и заедно с възрастния отиват да излеят мръсната вода в тоалетната.
  3. Възрастният казва: „Мръсната вода се излива в тоалетната чиния“. Той показва на детето как да го направи. Детето може само да излее водата от десния леген.
  4. След като водата е излята от легените, възрастният измива стените на левия леген с четката, а на детето предлага да измие другия леген.
  5. Детето изплаква гъбата под чешмата до изчезване на пяната, слага я в сапунерката и я връща на масата.
    За много деца стискането на гъбата за образуване на пяна в началото на заниманието и нейното изплакване в края е най-интересното нещо в миенето на съдове.
  6. Възрастният и детето заедно избърсват водата от масата.
  7. Накрая двамата си свалят престилките и си слагат пръстените или други бижута, ако са имали такива преди да започнат заниманието.

След като сме повторили няколко пъти това занимание с детето, може да му предложим истински да измием заедно съдовете от закуската, обяда или вечерята на семейството на мивката в кухнята. За тази цел е желателно мръсните чинии да бъдат една върху друга до мивката, а сушилникът да бъде в обсега на мъника. Детето може да окаже реална помощ и при зареждането на съдомиялната машина. По какъвто и начин да се включи в тази домакинска работа обаче, нека не забравяме по-често да казваме на детето, че неговата помощ е много важна за нас.

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg

 

Вижте още:

У дома по метода „Монтесори“ – как да научим децата да обичат книгите и четенето

Занимания по метода „Монтесори“, свързани с грижата за дома

Защо е важно детето да има задължения вкъщи

Занимания по метода „Монтесори“ за развиване на сетивата