Съвсем рано можете да помогнете на детето си да започне да разпознава звуците на буквите и поредиците от звуци в думите. Започнете тези занимания, щом детето навърши две години и половина.
Най-напред в подобен тип занимания се запечатва с простите звуци. Това е основната част от майчиния език, която бихме могли да наречем азбука, казва Мария Монтесори в „Попиващият ум на детето“
Слушане на звуци
- Изберете момент, в който и детето и вие сте свободни и спокойни.
- Кажете на детето да затвори очи или, ако позволи, да му завържете очите с широка лента. Предложете му да ви опише какво чува.
- Поискайте първо да ви разкаже за звуците, които се чуват отдалече. След това за тези, които са близко. После за звуците, които чува в тялото си.
- Накрая си разменете ролите.
Разпознаване на звуци
Предложете на детето да затвори очи или да му ги завържете с шал.
Произвеждайте звуци, които детето ви познава добре, и поискайте от него да ги определи.
Ето някой идеи:
- суха храна, изсипана в паничката на котката;
- щракане с пръсти;
- отваряне и затваряне на вратата на хладилника;
- дрънкане на прибори в чекмеджето;
- смачкване на лист хартия;
- пъхане на ключ в ключалка;
- подрънкване на връзка с ключове в джоба;
- течаща вода в мивката;
- преглъщане на течност, когато пиете
- изсипване на зърнена закуска в купичката…
Да познаем откъде идва даден звук
Помолете детето си да затвори очи. Напълнете малка кутия до половината със захар или леща, после безшумно отидете с нея на различни места в стаята и разклащайте, като поискате от детето да ви посочи с пръстче от къде идва звукът.
Когато детето ви започне да посочва с пръст точно от къде идва „движещия“ се звук, си разменете ролите.
Игра на „Звукови кутийки“
(Подходяща за деца от 3 до 6 години)
Необходими са ви:
Осем еднакви непрозрачни кутийки с капачета. Те могат да са от пластмаса, стъкло, дебел картон или дърво.
- Оцветете капачетата на четири от тях с еднакъв цвят, а на останалите четири – с друг цвят. След това подредете четири чифта кутийки – във всеки чифт да има по една кутийка от двата цвята. Първият чифт напълнете с дребни макарони; втория – с ориз; третия със захар, четвъртия – с леща.
- Залепете точка с един и същ цвят на всяка двойка кутийки, съдържащи еднакъв продукт. Това ще позволи на детето в края на играта да провери дали е разпознало правилно всеки чифт.
Игра 1
Покажете на детето как да разклаща всяка кутийка и да слуша с едното ухо, а после с другото. Разбъркайте кутийките. Помолете детето да ги съчетае в правилните чифтове по звука от кутийките.
Игра 2
Повишете малко трудността, като оставите кутийките в две различни помещения: Например част от тях да са в хола, а другите в кухнята.
Предложете на детето да послуша шума от една кутийка, после да я остави. След това го помолете да отиде в другата стая и да открие кутийката „близнак“ само по спомена си за същия звук. Щом я разпознае, може да я донесе в първата стая и да провери дали е направило правилния избор, като разклати до ухото си всяка от тях. Ако това не се е случило, предложете да отиде отново в другата стая, за да намери съответстващата кутийка.
Статията е базирана на книгата „“100 занимания по системата Монтесори“
на Мари-Елeн Плас, предоставена с любезното съдействие на издателство „Colibri“
Вижте още:
Първостепенните правила на метода Монтесори
Възпитание, дисциплина и въвеждане на правила по метода Монтесори
Занимания с вода и насипни материали по метода Монтесори