Игри, стимулиращи речта и мисленето при децата

игри дете развитие на мислене и речта

Игри, стимулиращи речта:

Състезание

  • Направете си „Състезание“ кой по-точно и по-пълно ще опише предметите в стаята. Например: одеялото е червено на бели квадратчета, меко като…, топло като… и т.н. Старайте се да използвате много прилагателни и сравнения.

 

„А наобратно?”

Когато речниковият запас е достатъчно богат, можете да започнете да търсите антоними: дълъг-къс, голям-малък и т.н. Тъй като представите на детето съвсем не са като нашите, може да му помагате с въпроси: „Какъв е слонът?“ – Голям. „А мишката каква е?“– Малка.

 

„Кой какъв е?“

Не забравяйте за прилагателните. Когато разказвате приказки, не наблягайте само на това кой какво е направил, а и на това как е изглеждал и как го е направил. Описанията обогатяват езика, правят го жив и изразителен.

 

„Измисли си“

Картинките и снимките от списания са много добър помощник в игрите! Може да измислите имена на хората в списанията, техните професии (или да се опитате да ги отгатнете), къде и как живеят, какво обичат. Картинките с животни също са подходящи за обсъждане.

 

„Да поговорим“

Картинките с животни могат да бъдат използвани също и за играта „Да поговорим“. Вие питате, а детето в ролята на животното от картинката отговаря къде живее, с какво се храни, как се наричат малките му, кога спи. При описанията активно използвайте прилагателни, умалителни, нарицателни (зайко-байко дългоушко, зайченце бяло и т.н.)

 

„Кой на кого е родител?“

Виждайки на улицата или на картинка котенце, изброявайте цялото семейство: „Татко на котенцето е котаракът, а майка – котката. Татко на пиленцето е петелът, а майка – кокошката“ и т.н. Може и да ви се струва странно, но дори някои първокласници не са сигурни кое е „детето” на козата.

 

Гатанки

Измислете прости гатанки за познати предмети (животни). Например: „Конче с блузка на райета“. След това е ред на детето да съчини гатанка, а вие отговаряте.

  • „Намислих си думичка – ка…?“ – казвате вие. Детето се опитва да отгатне: „Капак, капан …“. Помагате му да си спомни повече думи или му обяснявате значението на нови за него.

 

Игри, стимулиращи мисловната дейност:

  • Незаменим помощник във всички развиващи игри са различните картинки с изображения на животни, предмети от бита, дрехи и т.н. Но най-вече това се отнася до игрите за класификация по различни признаци (малко-голямо, животно-растение, диво-домашно, по цветове и т.н.). За тези игри може да използвате картички от лото, снимки, рисунки от списания и всякакви играчки.

 

  • Играта се усложнява като отделите 4 изображения, от които 1 не си е на мястото или т.нар. „Четвъртият излишен“. Например: петел, кокошка, врабче, котка; жаба, елха, краставица, домат и т.н.

 

  • „Съкровище“ – Научете детето да разчита прости карти и схеми. Скрийте в стаята „съкровището“ (например, любимото мече или бонбон), нарисувайте карта на стаята и с червено кръгче отбележете мястото на „съкровището“.

 

  • Детето скрива някоя играчка или картинка. Вие трябва да познаете какво е скрито като задавате въпроси. Детето има право да Ви отговаря само с „Да“ и „Не“. Например, скрита е рисунка: „Това животно ли е?“ – Не. „Птица ли е?“ – Да „Голяма ли е?“ – Не „В града ли живее?“ – Да . „Врабче“ . След време детето ще се научи също да задава въпроси и да отгатва.

 

Автор: Весела Пенева,
Магистър-логопед и специалист-педагог

За контакт: +359 898 527 120

Вижте още:

Игри за развитие на фината моторика при децата

14 идеи за домашни игри през дъждовните дни

Възпитание чрез игри – защо е важно да играем с децата си

10 игри, които правят пътуването в кола с деца по-лесно