Развитие на социалните умения при деца от 0 до 3 години

По какъв начин бебето се учи на социално взаимодействие? Кога започва създаването на приятелства? Какво да правите, за да го подкрепите в изграждането на социалните му умения?
Всъщност всичко започва с мама и татко – хората, които полагат основни грижи за бебето. Вие сте първото другарче за игра на вашето мъниче, неговият любим човек. За това бебето обожава да чува гласа ви, да вижда лицето ви, да усеща допира ви. С ваша помощ то се учи да общува и да се наслаждава на компанията на другия.

Чрез общуването си с родителя, бебето започва да се учи на социални умения.  Още от момента когато се роди, то си взаимодейства активно с човека, който се грижи за него. През първите години бебето е съсредоточени върху това, което то може да прави само, като да хваща предмети с ръка, да пълзи, да прави първите си крачки и т. н. Въпреки това обаче, докато вие му говорите, то започва да развива и своите умения за говорене и общуване.

Гласът и речта на родителя

На моменти може и да ви се струва, че водите монолог, но всъщност чрез говорене и четене бебето се учи и развива комуникативните си умения. То внимателно следи интонацията ви, лицевата ви експресия.

На около двегодишна възраст вашето дете ще започне да се радва на компанията на други деца по време на игра. Не се притеснявайте, ако в началото не може да споделя играчки. С времето, то ще се научи на емпатия и ще става все по-добър партньор в игрите. На около три годишна възраст, детето започва да създава приятелства само.

Но как всъщност се развива социализацията според възрастта на детето?

1 Месец

Изграждането на социални умения започва… Бебето обожава да бъде докосвано, носено, да му бъде говорено. Още в първия месец детето ви ще започне да експериментира. То ще наблюдава лицевата ви експресия, ще следи гласа ви. Хубаво е да гледате бебето докато му говорите.

3 Месеца

Това е времето, когато бебето започва да прекарва голяма част от времето си в будно състояние, като наблюдава света наоколо. Започва да забелязва различни неща в обстановката наоколо. Появява се и „истинската усмивка“ – то ще се усмихва преднамерено и истински ще се радва, че ви вижда. Това е моментът, когато започва да се формира привързаността към значимия за него възрастен или този, който полага най-много грижи за него.

5 Месеца

Бебето става все по отворено за нови хора. Хубаво е да го срещате често с хората от близкото ви обкръжение и то да свиква с тях. Вашето мъниче ще „поздравява“ хората, които му обръщат внимание с усмивка.

Сега е и моментът да започнете да играете на криеница. Крийте се зад ръцете си за няколко секунди и му се показвайте или скривайте зад одеялце. Ще видите как бебето грейва с усмивка, когато ви види как се показвате.

8 Месеца

През по-голямата част от времето си вашето бебе е заето да усъвършенства уменията си и по-рядко обръща внимание на другите около него. Ако е по-подвижно, тогава е възможно да прояви интерес към други бебета. Взаимодействието в тази възраст се изразява не само в погледи и усмивки, а и в опити за имитация на звуци или мимики.

Вече може да започнете да обогатявате играта на криеница, като скривате различни предмети пред бебето и то ги търси. Можете да увеличавате времето, за което вие самите се скривате. Чрез тази игра детето опознава света и постоянството на обектите или – иначе казано – разбира, че че те съществуват, дори когато не ги вижда.

12 месеца

Възможно е бебето да прояви нежелание да стои при непознати или хора, които вижда по-рядко. Започва период на тревожност при отделяне.  За това е хубаво до този период то да е имало възможност да общува с повече хора.

Може да ви се струва, че детето става антисоциално, но това е само период. Имайте предвид, че този период понякога продължава до към втората година.

13-23 месеца

Вашето дете силно се интересува от света около него, иска да достигне всичко, да пипне всичко и ще започне да иска всичко за себе си. Не се притеснявайте, че детето Ви не си дава играчките, това не означава, че ще стане егоист. Това е просто период.  С научаването на езика и подобряването на разбирането, то ще започне все повече да се наслаждава на компанията на другите. Когато се научава да говори и да комуникира с другите, той също ще се научи да се сприятелява. Дори ще забележите как то започва да имитира децата от яслата или детската площадка.

24-36 месеца

Между 2 и 3-годишна възраст детето започва да демонстрира повече своенравност и дори може да има егоцентрични прояви. На тази възраст малчуганите трудно „се поставят в обувките на другия“ и дори не предполагат, че всеки може се чувства по различен начин. Не се притеснявайте. С порастването и трупането а опит, а и с известна помощ  от вас, малкият човек ще се научи да споделя и да проявява съчувствие, дори да има  един или двама приятели в истинския смисъл на думата.

Има децата, които наблюдават повече отстрани и изглеждат по-пасивни. Ако вашето дете предпочита да стои по-встрани от другите, не го насилвайте да играе с тях. Започнете да го събирате с по-малко и добре познати деца, които то харесва, за да добие увереност в уменията си да общува.

В този период ще забележите предпочитанията на детето да играе с определени деца и дори ще има силно желание да ги вижда често, ще говори за тях.

Пораствайки, вашето дете ще се радва и ще иска вниманието на  други хора, особено на други деца. Ще научи повече за това как да реагира в различни социални ситуации и  удоволствието  от това да бъде сред приятели ще се увеличи.  Постепенно ще види колко е забавно да имаш другарчета в игрите и съучастници в белите.

Какво можете да направите?

  • Прекарайте много време с бебето си, особено през първите няколко месеца. То ще се радва на вниманието и ще се наблюдава лицевата ви експресия с интерес, дори ще се опитва да я имитира.
  • Канете приятели и роднини. Децата (най-вече малките деца) обичат посетителите, млади и стари, особено когато всички се грижат за него.
  • Не се притеснявайте, ако детето развие странно безпокойство около 7-8 месечна възраст. Това е съвсем нормално.
  • Ако бебето ви плаче, когато го сложите в ръцете на роднина, го отдръпнете. Нека то първо се почувства спокойно в ръцете ви, докато другият е наоколо. Поговорете и играйте с детето си, докато го държите. След това го предайте на другия човек за кратко време и останете наблизо. И накрая, опитайте се да излезете от стаята за няколко минути. Ако детето заплаче, опитайте отново по-късно.
  • Влизайте и излизайте от стаята, за да може детето да развие увереност, че дори, когато не сте наблизо, винаги ще се върнете.
  • Осигурете възможност на вашия син или дъщеря да играе с други деца – особено такива, които не са част от семейството. Уверете се, че имате играчки за всички, защото те все още не могат да споделят едно с друго.
  • Давайте примери на вашето 2- или 3-годишно дете за добро социално поведение. Нека то ви чува да казвате „моля“ и „благодаря“ и да поздравявате някого за добре свършена работа. Нека види, че споделяте … книга, солети, ябълки.
  • Записвайте детето си на групи за игри или друг тип класове, така че то да има шанса да бъде с други деца. Това ще му помогне да се научи да създава и да поддържа приятелства.

 

Кога трябва да се притеснявате и да потърсите помощ

  • Ако бебето няма интерес към никого, освен към родителите до първата годинка.
  • Ако без значение колко усилия сте положили да се социализира, то не иска да си взаимодействате с вас.
  • Ако вашето дете (на възраст от 1 до 3 години) е неприятелски настроено към другите деца, особено що се отнася да играчките (например хапе другите или проявява друг вид агресивно поведение и това поведение не е за кратко, а е през цялото време)
  • Ако детето няма никакъв интерес към другите деца и играе постоянно само, без дори да забелязва какво правят другите.

Автор: Валерия Рачева,
Детски психолог и основател на пространство за деца и родители „Шарено детство“.
За контакт: Гр. София, ж.к. Младост 1, бл. 47А – партер,тел. 0893 62 40 47, e-mail: milcheva.valeriya@gmail.com

Вижте още:

12 умения, които петгодишното дете трябва да е усвоило

4 простички занимания, подпомагащи развитието на бебето

Проговаряне и развитие на речевите умения при децата

Езиково-говорно развитие при деца от 1 до 2 години