6 важни неща, които трябва да имаме предвид преди да запишем детето на спорт


 

В началото на учебната година родителите са засипани от информация за предстоящи извънкласни дейности. Особено в големите градове изборът е твърде голям. Статистиката показва, че преди първи клас всяко второ дете тренира някакъв спорт, а често е записано и на още няколко различни занимания. След като започнат училище обаче много деца отпадат от спорта, а вече в горните класове процентът на все още активно трениращите е значително по-малък. Това говори, че повечето родители знаят колко е важен спортът „по принцип“,  имат желанието да запишат детето си „на нещо“, но често изборът им не е ръководен от ясни мотиви.

Именно затова в тази статия ви предлагаме 6 подсказки, които да ви бъдат от полза при избора на спортно занимание на детето.
  1. Определете целите: ЗАЩО искате детето да тренира

„Защо“ е по-важно от „какво“.  Не забравяйте, че спортът е СРЕДСТВОТО за постигането на целите, а не самоцел. Различни мотиви са:Детето ми да е здраво и активно“, „Да се дисциплинира и да се научи на организация“, „Да се научи да побеждава (и губи)“, „Да бъде отборен играч“, „Да има социални контактни“, „Да прекарва по интересен начин свободното си време“, „Да не скучае“, „Да се забавлява“

Приоритизирайте кое за вас е водещо и изберете дейностите, които най-добре биха изпълнили поставените задачи. Пример: Плуването развива цялото тяло, бойните изкуства дисциплинират, баскетболът е отборен спорт и т.н..

Внимание: Имайте предвид, че рядко можете да съчетаете всичко. Избягвайте клубове, които промотират как ще изпълнят ВСИЧКИ възможни желания. Например: „забавна дисциплина“ и „интересна строгост“ няма и твърдения като „Ще дисциплинираме вашето дете, докато се забавлява“ или „Ще постигнем високи  постижения, докато играем“ са взаимно изключващи се понятия.

  1. Съобразете възрастта на хлапето със спортните занимания

  • До 3-4 години: Гимнастика тип „Мама и бебе“

За периода до навършване на 3-4 годишна възраст най-важно си остава ежедневието на детето и неговото време с родителите. Под 4 години е трудно децата да бъдат организирани в тренировъчна група и да се постигне желаният тренировъчен ефект. Ето защо на тази възраст са много подходящи заниманията с мама и татко. Децата обичат да копират своите родители и ако отделяте по няколко часа в седмицата, в които да правите упражнения заедно с детето, бихте съчетали няколко позитива: Да прекарвате повече време с детето си, да бъдете негов пример, да използвате времето, за да спортувате и вие.

  • Над 4 годишна възраст: Първи опити за организирани занимания

Възрастта вече е подходяща да опитате да включите детето в по-организирани дейности. Казвам „да опитате“, защото е много важно да се подходи плавно и постепенно. Много места предлагат опознавателен период, в който може да пробвате, докато детето само гледа или да „влиза“ в тренировките за по няколко минути. Не допускайте обаче детето да влиза и да излиза по няколко пъти в часа всеки път, когато реши. Целта е хлапето да се приобщи към организирания час, а не да свикне, че може да прави каквото си поиска. Обяснете му правилата и необходимостта от тях.  Ако в началото се страхува, плаче и не иска да тренира, не приемайте отказа за категоричен. Не го насилвайте, но му дайте достатъчно време да свикне с новото място и да се убеди, че няма нищо страшно да опита. Ако дейността (и треньорът) позволяват, първите пъти може да влизате заедно с него, за да му дадете кураж.

  • Първи клас: Спортът като част от програмата

Започването на училище бележи нов етап от живота на малчугана. Ако до момента му е оставала повече свобода и време за игри, при формирането на по-организирано ежедневие на ученика е добре да включите и регулярните посещения на конкретен спорт. Движението разтоварва активно и помага на усилената умствена дейност в училище. Внимавайте обаче да не претоварите детето си. Ако запълните всички дни с някакъв вид извънкласна дейност (английски, китара, курсове по математика, карате, танци) е съвсем нормално детето да няма  желание за нищо.

  • Втори – четвърти клас: Ориентиране по интереси

Ако до този момент детето не е посещавало спортни занимания, е време да го заведете. Набележете няколко дисциплини и спортни клубове и пробвайте. Търсете активно и мнението на детето. То вече има по-осъзнати интереси, които да бъдат насочени и канализирани. Не се отказвайте, докато не откриете подходящото. Имайте предвид, че колкото повече пораства детето, толкова по-трудно ще го вдъхновите да спортува. С израстването тялото става все по-тежко, по-тромаво и по-трудно за управление. Не пропускайте момента!

  • (Пред) тийнеджърска възраст: Лична мотивация

На тази възраст трудно вие ще „запишете“ детето на нещо, още по-малко вероятно е да го накарате да тренира, ако то  не го пожелае. Опитайте да вдъхновите своя син или дъщеря сами да открият своите интереси и поговорете за ползите от тренировките за израстването на личността. На тази възраст подрастващите се опитват да подражават –  дайте им примери с известни спортисти или успели личности, на които спортът е помогнал. Ако успеят да открият мотивацията вътре в себе си, тя би могла да ги води силно и устремено. Имайте предвид обаче, че пред тийнейджърите има немалко трудности, които се изразяват или в апатия и отричане на всичко и всички, или в „захласване“ в други по-забавни и интересни дейности (приятели, гаджета, барове, дискотеки).  Разговаряйте с тях, защото това е „последният влак“, който можете да хванете, когато става въпрос за сериозна спортна дейност и позитивите, свързани с нея.

  1. Съобразете темперамента и физиката на вашето дете

При масовия спорт „за всички“ рядко има предварителна селекция. Във вида, в който много от дейностите се практикуват – „два пъти в седмицата“ рядко се достига до високи спортни постижения. Трябва са се знае обаче, че предварителното съобразяване с индивидуалността на трениращия е много важно за успешната  реализация.

Различните спортни дисциплини работят в различни работни режими за физическото и психическото тяло и почти няма човек, който да може да тренира ВСИЧКО. Едни са бегачи на дълги разстояния, други са спринтьори. Балерината никога няма да стане шампион по сумо както и обратното.

  • Физически данни:

Физиката е едната страна на монетата. Тя може да се прецени лесно, особено от опитния треньор. Задължително го попитайте още в началото дали вижда потенциал във вашето дете и дали има смисъл да се започва (или продължава) с дейността.   Въпреки че днес фокусът е обърнат напълно към „клиента“ и това дали на него ще му хареса заниманието, имайте предвид, че правилният поглед е по-скоро обратния – дали детето е подходящо за съответното занимание. В това няма нищо лошо и обидно и ще ви даде една реална равносметка.

  • Темперамент:

Докато физиката е само проявление на вътрешните качества, темпераментът е онова, което ни движи отвътре. Един меланхолико – флегматичен тип трудно би се реализирал в някоя силно динамична дисциплина (например спринт), както и един силно енергичен тип трудно би се „успокоил“ с нещо по-бавно (например йога).

  • Психо-емоционални фактори:

Какво е вашето дето? Състезателна личност ли е? Публичната изява мотивира ли го или по-скоро го плаши. Може ли да губи или е свикнал всички да му повтарят, че е „Номер 1“. Индивидуален играч ли е или  мисли и за другите?

Спортът (пре)възпитава! Може да използвате състезателната дейност, за да научите своето дете да бъде борбено и устремено, а да се научи да губи ще му бъде ценно и занапред. Отборните спортове развиват социалните умения и чувството за общност, а индивидуалните дисциплини биха паснали добре на по-интровертен тип деца, които обичат своята (самостоятелна) компания.

  1. Съобразете се с желанието на детето, но решението вземете вие

Внимавайте до колко определящо за вас е „на детето да му хареса“. Ако на него му харесва по цял ден да лежи на дивана и да гледа детски, ще го оставите ли? Ако не иска да отиде на училище днес? Всеки път ли преди да си напише домашните, го питате?

Разбира се, че е важно да се съобразите с мнението на детето. Но го направете по адекватен начин. Не го натоварвайте с отговорност, която то не може да поеме като оставите избора изцяло в неговите ръце. Чрез мъдростта на зрял родител вие може много по-добре да прецените дали дадена дейност носи ценности и позитиви в дългосрочен план, отколкото само мимолетно забавление и еуфория. Съставете списък с дейности и школи, които според вас са ценни и  обсъдете вариантите заедно. Заведете го да види как се случват заниманията на няколко места. Дайте му възможност да пробва няколко урока, без да го записвате. Разбира се, ако отказът е категоричен и всеки път за дълго време, няма смисъл да настоявате.

  1. Изберете правилното място, където детето да спортува

При избора на спортна дейност е много важно да изберете правилно не само дейността, но и клуба, в който ще практикувате. Тук следва да имате предвид следните фактори:

  • Треньорите :

Треньорът е много важен. Може би най-важният фактор, който трябва да ръководи избора ви. Споделя ли треньорът вашите ценности? Бихме ли му се доверили за възпитанието на вашите деца? Отдаден ли е на дейността си? Професионалист ли е? Вдъхновяваща личност ли е?

  • Материалната база:

Пазете се от луксозните зали, за които най–голямото (и единствено) преимущество е интериорът на помещението, но и не се примирявайте с места, които не покриват елементарни санитарни изисквания.

  • Графикът:

Колко общо часове на седмица провежда клубът? Част ли са от мултифункционална зала с позиции два–три пъти в седмицата, или помещението се ползва само за целите на школата и се предлага ежедневен график? До каква степен се работи според нивото и възрастта на участниците, има ли класификация на групите или всички тренират заедно? Колкото по–тясна е специализацията и колкото по-професионално се работи, толкова по-сериозна е школата.

  • Ангажираност:

Има ли събития извън регулярните тренировки?  Провеждат ли се тренировъчни лагери, обучения и семинари? Има ли  инициативи, които обогатяват основната дейност и търсят ангажираност от страна на деца и родители? Разбира се, допълнителните дейности не са най-водещото нещо при избора на място за тренировка, но те говорят за отдадеността на треньорите и тяхното желание да обогатят своите трениращи цялостно.

6. Преценете инвестицията

Да, организираните спортни посещения са дългосрочна инвестиция и за да имате успех, трябва да ги разглеждате като такива още от началото. Преценете, както финансовия фактор, така и времевия, организационния, емоционалния. Изисква се ангажираност не само от страна на детето, но и от страна на родителя. Ще има моменти, когато малчугана ще посещава с плам и еуфория всяка тренировка, но и такива, когато ще му е трудно да се мотивира. Ще бъдете ли до него, за да го подкрепите в тези моменти като му припомните първоначалните цели и мотиви, които заедно сте си поставили? Не  позволявайте на детето да се откаже при първата трудност, защото трудности ще има във всяка дейност, с която се захваща. Да се научи да ги преодолява е единственият начин да се развива. Упоритостта и постоянството са най-цените уроци, които спортът може да даде на малкия Човек, а те могат да се проявят единствено в дългосрочен план!

Автор: Весела Велин, III дан Айкидо
съосновател на Айкидо Шинчоку Доджо
www.shinchoku.club