Стоенето пред екрана е както причина, така и симптом на лошо поведение у децата, сочи изследване


Времето, което децата прекарват пред екрани, не просто предизвиква емоционални и поведенчески проблеми – то също е реакция на вече съществуващи такива. Това разкрива нов мета-анализ, цитиран от CNN, който обхваща данни от над 100 международни проучвания и близо 300 000 деца.

„Децата с проблеми по-често се обръщат към екраните – а децата пред екран по-често развиват проблеми“, казва д-р Ноеми Елис Алаймо, водещ автор на изследването.

Какво означава това?

Изследването установява, че има двупосочна връзка между времето пред екран (особено видеоигрите) и проявите на тревожност, агресия, социално оттегляне и други затруднения. Най-силно засегнати са деца между 6 и 10 години, показва анализът.

Видеоигрите – особено рискови

Докато гледането на телевизия или клипове има по-слаб ефект, видеоигрите показват най-ясна взаимовръзка с проблемно поведение. При тях връзката често е и по-продължителна.

Полови и възрастови разлики

  • При по-малките деца времето пред екран по-често предизвиква затруднения.

  • При тийнейджъри и особено момчета – вече съществуващи емоционални проблеми ги водят към прекомерна употреба на екрани.

  • Момичетата са по-уязвими към депресивни симптоми след прекомерна употреба на устройства.

Какво следва?

Според авторите на изследването, фокусът не трябва да пада само върху количеството време, прекарано пред екран, а върху съдържанието, контекста и причините зад този избор.

„Невъзможно е да разберем проблема, ако не попитаме: защо детето седи толкова дълго пред екрана? Какво замества това време?“ — казва д-р Алаймо.

Съвети към родителите

Простото ограничаване на екраните няма да реши проблема, смятат експерти. Нужни са целенасочени усилия за разбиране на причините за дигиталното поведение и насърчаване на алтернативни начини за справяне с емоционални трудности. Понякога екраните са вид бягство от страна на децата и начин да се справят с липсата на увереност, липсата на приятелства или липсата на внимание от страна на родителите.