Ани Владимирова: „Давайки телефони на децата си, ги обричате да пълнят кабинетите на психиатрите“

Съвременният родител е изправен пред нови предизвикателства, свързани с дигитализацията на ежедневието и влиянието ѝ върху децата. Психологът Ани Владимирова, в интервю за „24 часа“, подчертава сериозните последствия от прекомерното използване на дигитални устройства при малките деца и влиянието им върху тяхното развитие.

Рисковете на дигиталната зависимост


„Родители, които лесно връчват телефони на малките си деца, ги обричат да пълнят кабинетите на психиатрите,“ предупреждава Владимирова. Тя обяснява, че децата, които прекарват прекалено много време пред екрана от ранна възраст, проговарят по-късно, стават неспокойни, по-несръчни и дълго време остават зависими от майките си. Това е свързано с липсата на реално взаимодействие и двигателна активност, което води до забавяне в развитието на множество нива.

Влияние на социалните мрежи и дигиталната зависимост

Владимирова посочва, че броенето на лайкове и коментари в социалните мрежи изгражда зависимост, която може да отключи хранителни разстройства и рисково поведение. Според нея мъжете са по-привлечени от виртуалната арена и компютърните игри, докато за жените социалните мрежи са „бляскави подиуми на лукса и красотата.“ Тази дигитална зависимост е свързана със сериозни последствия за психическото здраве, включително загуба на контрол над емоциите и когнитивните процеси, както и нарушаване на връзката с реалността.

Свръхстимулация и нейните последици

Постоянното излагане на силен шум, ярка светлина, екрани, социални медии и видеоигри води до свръхстимулация, която може да причини тревожност и неврози, предупреждава експертът. Тези фактори, съчетани с умора и липса на качествен сън, увеличават риска от психически проблеми.

Препоръки за родителите

Ани Владимирова споделя няколко важни неща, които родителите трябва да имат предвид:
  • Регулация на времето пред екрана: Родителите трябва да определят ясен график за използване на дигитални устройства и да насърчават физическата активност и социалните взаимодействия.
  • Насърчаване на реални контакти: Важно е децата да изграждат реални връзки и да се учат на емоционална компетентност чрез игра и общуване с връстници.
  • Обучение и информираност: Родителите трябва да бъдат информирани за рисковете от дигиталната зависимост и да обучават децата си за здравословното използване на технологиите.
  • Подкрепа и внимание: Родителите трябва да бъдат внимателни към нуждите на децата си и да предоставят подкрепа и разбиране, за да предотвратят развитието на зависимост.