Четете на децата си всеки ден, ако искате да имат богат речник

четене на книги на деца полза

Има десетки причини да четем книжки на децата си всеки ден. Когато го правим, ние, родителите, изграждаме силна и любяща връзка с тях, стимулираме сетивата им, тяхното любопитство, въображение и креативност.

Едно ново изследване на Университета на Охайо, САЩ,  цитирано от Mothering.com  обаче доказва, че има още едно много голямо предимство от това да четем книжки на децата, докато са още малки. Това предимство ще започне да се проявява, когато децата тръгнат на предучилищна, където ги подготвят за истинското училище. Според проучването мъниците, на които родителите или други възрастни са чели от детски книги ежедневно, чуват до около 1,4 милиона повече думи от връстниците си, на които мама и тате не са чели преди детската градина.

Колко често трябва да четем на децата си, докато са малки?

Според авторите на изследването, трябва да се стремим да им прочитаме поне 5 различни детски книги със средно съдържание от 200 думи всеки ден. Логично е веднага да се запитаме: можем ли да отделим такова време и възможно ли е хлапетата да стоят мирно и да са в състояние да ни слушат, за да прелистим и изчетем цели 5 книжки? Действително това е доста амбициозна задача, но според учените, така до детето ще достигат почти милион и половина повече думи, отколкото ако не му четем въобще. За да го постигнем, трябва определено да положим усилия и да отделим достатъчно време, но не е невъзможно. Освен това, според проучването на Университета на Охайо, дори една приказка за лека нощ ще позволи на едно мъниче да чуе приблизително 300 000 повече думи отколкото неговите връстници, на които никой възрастен не чете.

Защо е важно да четем книжки на малкото дете?

Учените, провели изследването, разясняват, че четенето на глас от страна на родителите е една от основните причини за по-късно проявяващите се при децата различия в запаса  от думи, с които боравят, и в различното темпо, с което се научават да четат в първи клас. Според тях хлапетата, които чуват повече думи от книжките и приказките, които са им чели, докато са били малки, са по-подготвени да видят и възприемат същите думи, когато ги видят написани в учебниците в училище. Това им помага по-лесно и по-бързо да усвоят умението да четат.

Какво показва изследването в цифри?

В рамките на проучването учените избират 30 от 100-те най-разпространени детски книжки и определят, че картонените книжки за най-малките съдържат средно 140 думи, а книжките с картинки – съответно средно 228. На базата на тези цифри, те извеждат следните заключения:

  • Децата, на които никой не е чел книги, на 5 години, когато започват предучилищна подготовка, са чували средно 4 662 думи.
  • Децата, на които родителите или други възрастни са чели поне веднъж или два пъти седмично, на 5 години са чували 63 570 думи.
  • Хлапетата, на които някой е чел три до пет пъти на седмица, на същата възраст вече са чували 169 520 думи.
  • Малчуганите, на които родителите са чели по една книжка всеки ден, на 5 години са чували 296 660 думи.
  • Децата, на които са били четени по 5 книжки всекидневно, преди да влязат в предучилищна група вече са чували 1 483 300 думи.

Със сигурност специалистите, провели изследването, разбират, че много малко родители могат да достигнат бройката от 5 прочетени книжки на ден. Но анализирайки резултатите от проучването, те акцентират на това колко е важно и полезно децата ни да чуват повече думи, докато са още малки.

Така че, нека последваме съвета им и да четем бебешки книжки, книжки с картинки и много приказки на нашите мъници. Нека го правим винаги, когато имаме възможност. Това не само ще засили връзката ни с нашите деца, но и ще им даде преднина от хиляди или милиони думи, когато са готови да тръгнат на училище.

 

Вижте още:

Игри за деца, развиващи мисленето, речта и уменията за писане, четене и смятане

6 приказки с поука, които учат децата на мъдрост и доброта

Как да научим детето да чете?

10 полезни неща, които да знаем, когато четем приказки на децата