Признаци, че детето ви има „страх от училище“

Все повече деца изпитват тревожност, когато трябва да се върнат в класните стаи след края на лятната ваканция. Тенденцията обхваща и много първокласници, които за първи път прекрачват прага на училището. Седемгодишните деца тепърва трябва да се адаптират и за тях училището, и като сграда, и като дух, е напълно непознато, поради което често се превръща в плашещо.

Симптомите на фобията от училище могат да бъдат разделени в четири големи групи:

  • Физиологични
  • Поведенчески
  • Ментални
  • Емоционални

Това, което ги обединява, е че всички са изключително мъчителни за детето и то рядко успява да се справи с тях само.

Физиологични симптоми

Физиологичните признаци, които говорят за наличието на проблема са: болки в корема, разстройство, главоболие, умора, треперене, изпотяване, гадене, повръщане, липса на спокоен сън и др. При наличието им в по-продължителен период от време потърсете консултация с личен лекар. В случай, че няма физиологични основания за тях, вероятността да се дължат на стрес е голяма.

Поведенчески симптоми

Поведенческите признаци, които потвърждават наличието на „страха от училище“ са плач, при тръгване за училище, тръшкане, детето мълчи, потропва нервно с крак и др.

Ментални симптоми

На ментално ниво признаците, които говорят за наличието на проблем, са свързани с негативни мисли относно училището, учителите и съучениците, със самооценката и самочувствието на детето, мисли свързани с това, че родителите са виновни за неговото състояние, мисли за бягство или за самонараняване и др.

Емоционални симптоми

Емоциите на детето, когато е налице страх от училищната среда, също търпят съществени промени. То става тъжно, унило, неспокойно, напрегнато или тревожно. Страхът е напълно реален за детето и отнема радостта от играта и от нещата, които доскоро са му доставяли удоволствие. Често страхът от училище дори преминава в панически атаки, които завладяват детето изцяло и водят до физическото и психическото му изтощение.

Какви са причините детето да изпитва страх от училище?

Причините за възникването на подобно безпокойство, което е по-често срещано в ранна училищна възраст, са пряко свързани със страха от непознатото. Новото място, в съчетание с новия режим на детето, създават тревога у него дали ще успее да се адаптира.  То разбира, че към него има повече изисквания  и очаквания, които го натоварват. Прекалената натовареност също оказва влияние върху процеса на адаптация за един първокласник, например.

Родителят трябва да има предвид, че независимо от това, че детето вече е ученик, то продължава да има нуждата да се движи активно и да играе. Началният учител е този, който помага на детето да приеме задълженията си на ученик, да потърси приятелства и да се научи да учи.

Прекалената амбициозност на родителите и стремежът им детето да покаже най-доброто от себе си, да е отличник и първи в класа във всички дейности, също оказват влияние върху това детето да намрази училището, още в първите седмици след като е пристъпило прага му.

Нереалистичните очаквания на родителите спрямо възможностите на детето, го карат да мобилизира всичките си сили, за да оправдае тези очаквания. Често дори самите родители представят училището като място, където детето ще бъде мъмрено и наказвано, ако не се справя.

Лошите взаимоотношения с връстниците също оказват негативно влияние върху желанието на детето да ходи на училище.

Как да помогнем на детето да се справи със своя страх от училищната среда?

  • Страхът от училище е изключително мъчителен за детето. Той засяга цялото му същество, подобно на всички други видове страх. Ето защо, ролята на родителя е много важна:
  • Опитайте се да разберете кое тревожи детето – възможно е проблемът да не е в самото училище. Често децата се страхуват да пътуват в претъпкания автобус, притесняват се от облеклото си и т.н.
  • Потърсете обратна връзка с учителите, за това как детето се адаптира.
  • Потърсете подкрепа и помощ от педагогическия съветник или училищния психолог, който да говори с детето.
  • Избягвайте да натоварвате детето с допълнителни занимания. Нека то има достъп до повече часове, които го разтоварват – рисуване, спорт. Претоварването на детето го прави по-нервно и неспокойно. Те пречат на ефективната му адаптация в новата среда и са причина за появата на фобията от  училището.
  • Говорете за учителите с уважение, а за училището като за спокойно място, изпълнено с приятелства и хубави емоции.
  • Не наказвайте детето заради страха му и начина, по който се чувства!
  • Организирайте съвместни занимания с други деца, негови съученици – рожденни дни, празници, кино и др.
  • Когато виждате, че детето е напрегнато по пътя за училище, можете да му говорите какви хубави неща го очакат там – ако обича да играе на народна топка, помолете детето да ви разкаже кои деца са в отбора му, например.
  • Хвалете детето! Бъдете позитивни и го насърчавайте!
  • Навременната и адекватна намеса на родителя може да предотврати много по-тежки последствия.

Проблемът „страх от училище“ не засяга само детето. То е проблем на цялото семейство. Често родетелите имат трудности и в работата си поради това, че трябва да отсъстват често, за да се грижат за детето.

Отсъствието от училище не е вариант детето да се справи с тревогата, която изпитва. Често родителите са склонни да взимат извинителни бележки, но те трябва да имат предвид, че колкото по-често детето отсъства от училище, толкова по-голяма е вероятността проблемът с нежеланието му да го посещава да се влоши.

Автор: Теодора Пампулова,
Детски психолог 
и Координатор на дружеството на психолозите за гр. Пловдив и региона

 

Вижте още:

Преходът от детска градина към училище – трудностите за един първокласник

Децата и страхът от родителите

Ако детето заспива трудно и отказва да си ляга

5-те типа родители, които учителите тайно ненавиждат