Таня Иванова: От ранна възраст и в група е най-добрият подход при езиковото обучение на деца

Таня Иванова е академичен директор на езикова школа ПРЕСТИЖ повече от 20 години. Тя е и преподавател към катедрата по „Методика на чуждоезиковото обучение“ в СУ „Св. Климент Охридски“ и автор на учебни помагала по английски език за деца, издадени от Pearson Longman. За нея работата с най-малките деца е не просто професия, а мисия и вдъхновение.
Ето какво споделя тя за читателите на Roditel.bg относно значението на ранното чуждоезиково обучение, избора на втори чужд език и новостите в методиката на преподаване:
– Какво бихте посъветвали родителите, които искат да запишат детето си на уроци по чужд език – на каква възраст е най-добре да стане това и какво трябва да знаят?

– Дългогодишният ми опит като преподавател по английски език, както и последните изследвания в тази област, доказват, че колкото по-рано започне изучаването на чужд език, толкова по-добре. Децата в предучилищна и начална училищна възраст изучават чужд език чрез т.нар. „потапяне“ в езика. В ПРСТИЖ общуваме с тях на английски и те усвояват езика, докато извършват любимите си занимания – играят, пеят, слушат приказки, рисуват. Така преодоляват психологическата бариера по естествен начин, без излишно теоретизиране и зубрене на правила. В тази естествена за тях среда децата удивително добре възприемат и използват правилно цели езикови конструкции. Научните изследвания показват, че изучаването на чужд език от ранна възраст значително увеличава шансовете езикът да се говори без акцент и с произношение, близко до това на носителите на езика. В езикова школа ПРЕСТИЖ успешно обучаваме деца от 5-годишна възраст.

– Английският език вече сякаш се превръща в задължителен. Кой според Вас е най-подходящият втори език за изучаване в училищна възраст с оглед на професионална реализация и перспектива?

– Точно така, английският език вече се счита за задължителен за всеки млад специалист. Международните компании все по-често приемат английския като даденост и поставят като условие владеенето на втори, а понякога дори на трети чужд език. Ако разгледаме бизнес средата в България през последните години, ще видим, че най-много са компаниите от Германия, които инвестират и развиват бизнес тук. Търсенето на специалисти, владеещи немски език, е логично следствие от тези реалности. Освен това, образованието в Германия, известно със своето качество, все още е достъпно със символични държавни такси. Тези фактори обясняват предпочитанията на много родители към немския език като втори чужд език за своите деца. В езикова школа ПРЕСТИЖ предлагаме обучение по немски език за ученици от среден и горен курс.

– Езикова школа ПРЕСТИЖ съществува от 29 години. Какво се промени при чуждоезиковото обучение за този период и какви са най-новите методи, които прилагате?

– Водещо в нашата работа през цялото това време е било да съчетаваме доказано добрите традиционни практики с най-новите интерактивни и комуникативни подходи. Ролята на преподавателя в съвременната учебна среда се промени. Той по-скоро управлява и насърчава общуването на езика между учениците, създавайки различни комуникативни ситуации. Модерните и автентични видео, аудио и онлайн ресурси също играят ключова роля. Самите учебни стаи при нас са интерактивни и предразполагащи към комфорт и ефективност.

– Какви допълнителни ресурси – книги, приложения или игри – препоръчвате за усъвършенстване на езиковите умения на децата?

– Ние работим с оригинални учебни системи на Cambridge и Pearson Longman за обучението по английски език, и на издателство Hueber за немски език. Към тях има разработени редица допълнителни ресурси, онлайн платформи и приложения с комуникативни упражнения и игри. Разполагаме и със собствена библиотека с адаптирана литература за различните нива и възрасти, която всеки наш курсист може да ползва безплатно. За летния ваканционен период препоръчваме адаптирани книжки с допълнителни езикови задачи.

– В какъв формат протичат курсовете за ученици при Вас и какво е различното в сравнение с останалите езикови школи?

– Много са детайлите, които отличават езикова школа ПРЕСТИЖ от останалите езикови центрове. Най-същественото е ангажираността ни с резултата на всеки наш курсист. След прецизно тестуване и определяне на нивото, насочваме детето към подходящ курс, като работим в малки групи от 8 до 12 деца. Така преподавателят може да прояви индивидуален подход. Нашите курсисти са особено щастливи от допълнителните форми, с които разнообразяваме учебния процес – Open Air Lessons, съботни клубове, Green days, Party Lessons. Всичко това е безплатно за нашите ученици. Освен това поддържаме постоянна връзка с родителите чрез отчети за напредъка на детето.

– Какви са предимствата на груповото езиково обучение в сравнение с индивидуалните уроци за деца?

– Практиката и изследванията показват, че учениците усвояват езика много по-бързо чрез интерактивни и игрови дейности в група със свои връстници. В групите при нас децата създават нови приятелства, изграждат умения за работа в екип, участват в проекти и езикови състезания. При гимназистите развиваме и умения за водене на дебати. Нашите курсисти участват в Международното състезание QLS Debate festival и всяка година отборът на ПРЕСТИЖ печели в дебатите.

– Какво според Вас е най-важното качество, което един учител трябва да притежава, за да бъде ефективен в преподаването на чужд език на деца?

– Трудно е да назова само едно качество. Бих посочила отговорност, професионализъм и отдаденост. Но ще споделя случка с мои ученици, които помолих да оценят двама стажант-учители. Единият беше с отлична диплома и изрядно подготвен учебен план, а другият – не толкова блестящ академично. Децата дадоха по-висока оценка на втория, защото „той се интересува от нас и общува с нас като приятел“. Това е нашият стремеж – да работим така, че курсистите ни да искат да общуват на английски или немски и да се чувстват уверени.