
Кога да запишем детето на чужд език, така че този процес да се случва лесно и естествено за малчуганите? Възможно ли е изучаването на английски да започне още в бебешка възраст? Кои са най-подходящите методи за това? На тези и други въпроси отговаря Анна Събева, магистър по „Организационна и социална и организационна психология“ дългогодишен преподавател по английски език на деца от 2 до 6 години. Тя е част от екипа на езиков център „Хелен Дорон“. Международнопризнатата система има представителства в над 30 държави и разработва методология за преподаване, базирана на усвояването на чужд език като майчин. Към момента в Хелен Дорон се обучават над три милиона бебета, деца и подрастващи в глобален план.
– На каква възраст е най-добре да започне обучението на детето по чужд език и има ли предимство ранното чуждоезиково обучение?
– Може и да ви звучи странно, но езиковото обучение на децата започва още в утробата. Бебетата чуват звуци и разпознават гласове, особено майчиния. Когато се родят, децата имат способността да чуват и различават всички звуци. Това е така, за да могат да научат който и да е език по света. Именно тази тяхна способност ги прави отличници в усвояването на езици във възрастта от 0 до 2 години. Усвояването на език е различен процес от ученето на език. Именно затова в тази ранна възраст децата могат да придобият нов език като майчин, без да се изискват усилия от тяхна страна. В този смисъл отговорът на въпроса е: колкото по-рано започне чуждоезиковото обучение, толкова по-добре.
– Какво трябва да имаме предвид, когато избираме преподавател и езиков център? На какво следва да обърнат внимание родителите?
– Обучението е двустранен процес. Учителят може да даде много, но детето трябва да има желание да усвои това знание. При най-малките деца е много важно да се изгради любов към ученето и да се насочи безкрайното им любопитство в правилна посока. Преподавателят има ключово значение за това – ако той или тя знае как да създаде интерес и е способен да покаже на децата, че ученето води до нови и вълнуващи открития, мотивацията идва доста по-лесно. Изберете учител, който може да говори на езика на децата, да бъде техен приятел и да ги мотивира. Езиковият център трябва да поставя децата на първо място, да се грижи за комфорта им и те да се чувстват щастливи там. Наблюдавайте реакцията на детето, когато отива и се връща от уроците, и говорете с преподавателите, това ще ви даде най-добра представа дали мястото е подходящо за вас.
– Трябва ли децата да пишат домашни и помага ли това на образователния процес?
– Домашните са неразделна част от учебния процес, когато говорим за чужд език, а и не само. Като всяко нещо, те имат плюсове и минуси. Положителните им страни са, че създават дисциплина, сближават семейството, затвърждават знания и позволяват на родителите да виждат как върви учебният процес. В негативната си част домашното отнема от времето за почивка и дейности със семейството и, ако е твърде трудно и дълго, да подтикне децата към лъжа и преписване или да ги демотивира. Със сигурност повече упражнения водят до по-добри резултати, но трябва да се търси баланса. Ако децата са по-малки, целта на задачките за вкъщи е просто да се създаде навик и дисциплина. Добре е също така да се потърсят алтернативи на „скучните“ домашни. Ние от „Хелен Дорон“ например задаваме на по-малките деца да слушат определено време песнички и диалози на английски. За тях това е забавно, а в същото време подобрява слуха, речника и знанията им.
– Какво трябва да е времетраенето на един учебен час по английски за едно 4-годишно дете например, за да е максимално ефективно усвояването на езика?
– На тази възраст е трудно урокът да продължи повече от час. Един възрастен успява да задържи активно вниманието си за около 20 минути. При децата на 4- 5 години този период е около 2 минути. Ефективната стратегия е да се сменят дейностите по-често, за да се държи интереса и да бъдат децата съсредоточени. В нашите часове ние редуваме активности на всеки 2 – 3 минути, като променяме и положението на тялото. Една активност е в седнало положение, следващата – в изправено. Например, след игра с карти следва песничка. По този начин децата не се отегчават, винаги са нащрек какво следва и получават максимума от занятието. Децата видимо се изморяват и стават неспокойни. Не би било и ефективно.
– В „Хелен Дорон“ предлагате езикови курсове за бебета – как протичат те и наистина ли децата могат да учат чужд език на такава възраст?
– Да, имаме такива курсове. Както споменах по-горе, децата започват да усвояват език още от утробата. Естественият процес на усвояване е следният: слушане, чуване, разбиране, говорене, четене, а на по-късен етап и писане. След раждането децата дълго време само слушат и попиват лексиката и граматиката на даден език, и в някакъв момент започват да разбират кое е „вода“ и кое – „храна“. Благодарение на игрите, разговорите, песните и всичкото внимание, което им се обръща, тази информация се натрупва и те проговарят, когато са готови. В нашите курсове за бебета следваме този процес. Показваме на родителите дейности, игри и песни на английски, които те да изпълняват с децата. Работим не само върху езика, но и върху физическото и емоционалното развитие. Учителят подбира дейностите спрямо децата и въвежда английския в една естествена игрова среда. Така те израстват, сякаш имат леля или чичо от Англия, които са били с тях като малки.
– Разкажете повече за Вашата система на обучение – какво е различното в „Хелен Дорон“?
Ние възприемаме усвояването на език като естествен процес. Следваме неговите стъпки и го правим по забавен начин. Децата обичат нашия английски не защото го учат, а защото идват да си играят с любимите си приятели от Англия. Те дори не осъзнават, че учат нещо ново за тях. Създаваме любов към процеса на придобиване на знания, която остава у нашите ученици за цял живот. Те виждат как ученето може да бъде забавно и колко много ти дава, развиват себе си и пренасят тези умения и в други сфери. И за нас, и за децата, преподаването е забавна и полезна игра.
– В кои градове имате представителства и планирате ли отварянето на нови езикови центрове?
Имаме учебни центрове в София, Пловдив, Бургас, Благоевград и Добрич. Планираме развитие на мрежата в София и Пловдив и активно търсим партньори в Стара Загора.
Въпросите зададе: Ася Георгиева, Roditel.bg