Анна Събева: „Усвояването на чужд език може да стане още след раждането“

английски чужд език за бебета деца


Кога да запишем детето на чужд език, така че този процес да се случва лесно и естествено за малчуганите? Възможно ли е изучаването на английски да започне още в бебешка възраст? Кои са най-подходящите методи за това? На тези и други въпроси отговаря Анна Събева, магистър по „Организационна и социална и организационна психология“ дългогодишен преподавател по английски език на деца от 2 до 6 години. Тя е част от екипа на езиков център „Хелен Дорон“. Международнопризнатата система има представителства в над 30 държави и разработва методология за преподаване, базирана на усвояването на чужд език като майчин. Към момента в Хелен Дорон се обучават над три милиона бебета, деца и подрастващи в глобален план.

– На каква възраст е най-добре да започне обучението на детето по чужд език и има ли предимство ранното чуждоезиково обучение?

– Може и да ви звучи странно, но езиковото обучение на децата започва още в утробата. Бебетата чуват звуци и разпознават гласове, особено майчиния. Когато се родят, децата имат способността да чуват и различават всички звуци. Това е така, за да могат да научат който и да е език по света. Именно тази тяхна способност ги прави отличници в усвояването на езици във възрастта от 0 до 2 години. Усвояването на език е различен процес от ученето на език. Именно затова в тази ранна възраст децата могат да придобият нов език като майчин,  без да се изискват усилия от тяхна страна. В този смисъл отговорът на въпроса е: колкото по-рано започне чуждоезиковото обучение, толкова по-добре.

– Какво трябва да имаме предвид, когато избираме преподавател и езиков център? На какво следва да обърнат внимание родителите?

– Обучението е двустранен процес. Учителят може да даде много, но детето трябва да има желание да усвои това знание. При най-малките деца е много важно да се изгради любов към ученето и да се насочи безкрайното им любопитство в правилна посока. Преподавателят има ключово значение за това – ако той или тя знае как да създаде интерес и е способен да покаже на децата, че ученето води до нови и вълнуващи открития, мотивацията идва доста по-лесно. Изберете учител, който може да говори на езика на децата, да бъде техен приятел и да ги мотивира. Езиковият център трябва да поставя децата на първо място, да се грижи за комфорта им и те да се чувстват щастливи там. Наблюдавайте реакцията на детето, когато отива и се връща от уроците, и говорете с преподавателите, това ще ви даде най-добра представа дали мястото е подходящо за вас.

– Трябва ли децата да пишат домашни и помага ли това на образователния процес?

– Домашните са неразделна част от учебния процес, когато говорим за чужд език, а и не само. Като всяко нещо, те имат плюсове и минуси. Положителните им страни са, че създават дисциплина, сближават семейството, затвърждават знания и позволяват на родителите да виждат как върви учебният процес. В негативната си част домашното отнема от времето за почивка и дейности със семейството и, ако е твърде трудно и дълго, да подтикне децата към лъжа и преписване или да ги демотивира. Със сигурност повече упражнения водят до по-добри резултати, но трябва да се търси баланса. Ако децата са по-малки, целта на задачките за вкъщи е просто да се създаде навик и дисциплина. Добре е също така да се потърсят алтернативи на „скучните“ домашни. Ние от „Хелен Дорон“ например задаваме на по-малките деца да слушат определено време песнички и диалози на английски. За тях това е забавно, а в същото време подобрява слуха, речника и знанията им.

– Какво трябва да е времетраенето на един учебен час по английски за едно 4-годишно дете например, за да е максимално ефективно усвояването на езика?

– На тази възраст е трудно урокът да продължи повече от час. Един възрастен успява да задържи активно вниманието си за около 20 минути. При децата на  4- 5 години този период е около 2 минути. Ефективната стратегия е да се сменят дейностите по-често, за да се държи интереса и да бъдат децата съсредоточени. В нашите часове ние редуваме активности на всеки 2 – 3 минути, като променяме и положението на тялото. Една активност е в седнало положение, следващата – в изправено. Например, след игра с карти следва песничка. По този начин децата не се отегчават, винаги са нащрек какво следва и получават максимума от занятието. Децата видимо се изморяват и стават неспокойни. Не би било и ефективно.

– В „Хелен Дорон“ предлагате езикови курсове за бебета – как протичат те и наистина ли децата могат да учат чужд език на такава възраст?

– Да, имаме такива курсове. Както споменах по-горе, децата започват да усвояват език още от утробата. Естественият процес на усвояване е следният: слушане, чуване, разбиране, говорене, четене, а на по-късен етап и писане. След раждането децата дълго време само слушат и попиват лексиката и граматиката на даден език, и в някакъв момент започват да разбират кое е „вода“ и кое – „храна“. Благодарение на игрите, разговорите, песните и всичкото внимание, което им се обръща, тази информация се натрупва и те проговарят, когато са готови. В нашите курсове за бебета следваме този процес. Показваме на родителите дейности, игри и песни на английски, които те да изпълняват с децата. Работим не само върху езика, но и върху физическото и емоционалното развитие. Учителят подбира дейностите спрямо децата и въвежда английския в една естествена игрова среда. Така те израстват, сякаш имат леля или чичо от Англия, които са били с тях като малки.

– Разкажете повече за Вашата система на обучение – какво е различното в „Хелен Дорон“?

Ние възприемаме усвояването на език като естествен процес. Следваме неговите стъпки и го правим по забавен начин. Децата обичат нашия английски не защото го учат, а защото идват да си играят с любимите си приятели от Англия. Те дори не осъзнават, че учат нещо ново за тях. Създаваме любов към процеса на придобиване на знания, която остава у нашите ученици за цял живот. Те виждат как ученето може да бъде забавно и колко много ти дава, развиват себе си и пренасят тези умения и в други сфери. И за нас, и за децата, преподаването е забавна и полезна игра.

– В кои градове имате представителства и  планирате ли отварянето на нови езикови центрове?

Имаме учебни центрове в София, Пловдив, Бургас, Благоевград и Добрич. Планираме развитие на мрежата в София и Пловдив и активно търсим партньори в Стара Загора.

Въпросите зададе: Ася Георгиева, Roditel.bg