Как да развием креативността на своето дете?

креативност при дете въображение
Преди време, когато ние, родителите, бяхме деца, най-важните умения, на които ни учеха още от детската градина, бяха четене, писане и смятане. Сега времената са други и от нашите малчугани се очаква да са усвоили освен тези основни умения и куп други неща, и то преди да са тръгнали на училище. Днес като че ли фокусът е в много голяма степен върху социалните умения, емоционалното развитие, технологиите и математиката. Но има и още нещо, което е от изключителна важност при децата в предучилищна, а впоследствие и в училищна възраст, и това е креативността.

Кога се появява креативността при децата?

Креативността е свързана преди всичко с генерирането на идеи, с творческото мислене, със способността да се измислят бързи решения, с проявяването на въображение и с намирането на изход от сложни ситуации. При децата креативността понякога е малко надценявана от нас, възрастните, тъй като приемаме, че при мъниците тя е вродена и не е умение, на което те трябва да се учат и постепенно да придобият. Но всъщност това не важи с еднаква степен за всичко деца и съвсем не означава, че не трябва да се развива. Някои хлапета имат нужда постепенно да култивират у себе си това умение, разбира се с помощта на родителите и учителите си.

Редица изследвания по въпроса за детската креативност показват, че тя достига своя пик някъде около 6-тата година. Този период съвпада с времето точно преди тръгването на училище. Това е съвсем логично, защото когато попаднат в училищна среда, малчуганите започват да губят чувството си за креативност, защото конформизмът надделява. Ето защо, в детската градина целта е креативността да се запази жива възможно най-дълго време и да бъде развивана.

Обикновено децата започват да проявяват въображението си около 3-годишна възраст. Този процес, който е ключов за култивирането на креативността, се характеризира със способността на малчуганите да използват символи, за да представят мислите си. Примери за това са рисуването на страшни животни или превръщането на чорапа в животинче. Това е много важен етап, защото точно тогава се появява креативността. Децата започват да строят замъци, да си подреждат къщичка за кукли, да рисуват и да моделират. В този период есенните листа се превръщат в апликация, а играчките „оживяват“, защото детето им дава имена и си представя, че са живи.

Защо е толкова важно да насърчаваме креативността на детето си?

Според специалистите, освен преките ползи от наличието и проявяването на креативност при децата, това умение подпомага развиването на увереността, която е изключително важно качество. Хората с въображение са по-склонни да се впускат в по-рисковани неща и да действат на принципа опит-грешка. Това има съществено значение, защото именно тези процеси и възможността за провал, която върви ръка за ръка с тях, помагат на детето да учи и да изгражда самоувереност. На креативните хора им се отдава по-лесно да разрешават проблеми и трудни ситуации, защото те са свикнали да обмислят нещата от различни перспективи.

Как да помогнем на детето си да бъде по-креативно?

  • На първо място осигурете на мъничето си набор от материали, с които да твори – цветна хартия, брокат, пастели, водни бои, глина, маркери, стикери от всякакъв вид. Помогнете на хлапето си да създаде картина или глинен предмет и го повалете за креативността му.
  • Създайте на хлапето възможност да упражнява креативността си – посещавайте заедно парка, музея, запишете го на уроци по рисуване или друго изкуство, разхождайте се заедно сред природата.
  • Гответе заедно. Придърпайте стол за детето, за да е близо до вас в кухнята и му позволете да си измисли свои комбинации с храни. Дайте му съставките за един сандвич например и го оставете да го направи само.
  • Разказвайте приказки – докато се возите в колата заедно или вечер, преди да заспи. И нека приказките са измислени от самите вас, а след като детето ги чуе, насърчавайте го и то да ви разкаже приказка, която само е измислило. Предложете му да си представи кои да са героите на приказката, някаква случка с тях, която да бъде сюжет, и много важно – да измисли как да завърши приказката.
  • Не спирайте хлапето си да променя правилата на някоя игра като измисля свои. Насърчавайте го да ви обясни какви са новите правила и след това играйте заедно на играта.
  • Задавайте на малчугана си въпроси, които изискват отговор, отключващ неговото въображение. Например: „Представи си какво щеше да стане, ако котките можеха да летят?“, „Ами ако птиците нямаха крила, какво щяха да правят?“, „Ако нямахме кола, днес как щяхме да се придвижим до училище (или до магазина или до друго отдалечено от дома ви място)?“
  • Не се вманиачавайте в това дома и детската стая винаги да бъдат чисти и подредени. Давайте на детето си свобода. Нека почувства, че не го ограничавате да си играе с глина, да реже хартия, да рисува с пръсти или да прави други неща, от които може да се поизцапа или да създаде малко бъркотия около себе си.
  • И нещо много важно – не забравяйте да четете на децата си книжки. След това ги разпитайте как мислят, че ще завърши историята, преди да сте стигнали последната глава. Книгите са мощен стимулатор на въображението и креативността. А и четенето на книги още от най-ранна възраст ще помогне на децата да развият куп други умения на по-късен етап.

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg

Адаптирано от: Baby-chick.com