Как се развива моториката на бебето и какво трябва да знаем?

развитие моторика бебе движения
Постепенно, ден след ден, две крачки напред и една назад – така протича развитието на моториката на вашето дете. Безпомощните новородени без контрол на главата стават енергични малки деца с изключителен порив за движение.

Понякога може да не напредват достатъчно бързо между две стъпки на развитието си. Радвате се с детето всеки път когато се изкачи на ново ниво, и когато е недоволно, че има още неща, които не може. В същото време забелязвате как с развитието на моториката времето минава и бебето се превръща в малко дете. От всички сфери на развитието новопридобитите моторни способности са най-впечатляващи за родителите.

Развитието на моториката протича по вътрешна програма, която може да е много различна при отделните деца. Това, че едно дете прохожда на девет, а друго – на 18 месеца, се дължи на тази програма, която ние наричаме още мозъчна зрялост. Под мозъчна зрялост разбираме комплексен процес, който включва развитието и свързаността на мозъчните полета, малкия мозък и опорно-двигателния апарат.

Децата по цял свят усвояват едни и същи моторни процеси според собственото си темпо. Не трябва да припирате детето да лази, да ходи, като се подпира, да седи или да тича. То изведнъж, без никакво показване, усвоява ново умение, буквално за една нощ.

Важно за вас е да усещате колко широк е диапазонът на развитието на моториката, как най-добре да съдействате и кога се налага да се отиде на лекар.

Макар развитието на моториката да е тясно свързано с мозъчната зрялост, вие можете да я насърчите или да ѝ попречите.

От какво има нужда бебето за развитието на моториката през първите четири седмици?

За бебето нашият свят е Нова земя. То е живяло безпроблемно защитено в тясното пространство в корема на майката и след раждането обкръжаващата го среда е плашеща за него. Липсва приятната закътаност, то не знае къде в пространството се намира, къде започва и къде свършва неговото тяло. За да може въпреки това да се почувства сигурно и за да може да опознае тялото си през първите седмици, бебето се нуждае едновременно от спокойствие и от закътаност. То трябва да научи, че има две ръце и два крака, а също и как да ги използва. Ако бебето погледне собствената си ръка, ще се изплаши. Така че най-напред трябва да научи, че тази ръка му принадлежи и че то има контрол над нея.

Ще забележите, че по гръб бебето прави неспокойни и хаотични движения. Самото лежане по гръб го кара да се усеща още по-несигурно – чувствителността на корпуса тепърва предстои да се изгражда. С ограниченията като възглавницата за кърмене, „гнездото“ за легло (вж. стр. 54) или вашето тяло то се чувства, когато е будно, в приятното състояние, познато му от корема.

Опознаването от бебето на собственото му тяло е основна предпоставка за родителите, че има напредък в развитието на моториката. За бебето е най-добре постоянно да докосвате и да галите цялото му тяло. Внимавайте само да не се ограничавате с едната страна на тялото или само с горната му част. Така бебето ще разбере, че всичко си е негово.

Бебетата обичат галещите докосвания с лек натиск повече, отколкото мачкане в определени точки. Внимавайте детето да изпитва удоволствие от докосванията и да се отпуска. Играчки като дрънкалки или висящи над леглото през първите седмици не са необходими.

За новороденото внезапните промени на положението са предизвикателство. То се чувства най-добре, когато го вземате на ръце от масата за повиване и например поставите леко длан върху гръдната му кост. Не вдигайте бебето директно, като го хванете под мишниците, а го обърнете настрани. Изчакайте главата леко да се повдигне и тогава го повдигнете отстрани. Същото важи и за повиването: вместо краката да стърчат нагоре във въздуха, обърнете бебето настрани. Така е по-щадящо за тазобедрената става и гърба и бебето се чувства по-комфортно. С малко упражнения успешно ще започнете да го обличате и събличате настрани.

Всички деца обичат гласовете на родителите си и искат да са в близост до тях. Затова може да си създадете навика да изразявате вербално всички действия, които правите по бебето.

Какво подпомага развитието на моториката – съвети от практиката:

С голяма радост открих, че ежедневните дейности като масаж на децата може да станат съвместен процес. Масажът, обличането и събличането и смяната на пелените може да бъдат дейности, в които бебето да участва активно. Вие може да направите така, че процесите да протичат по предсказуема рутина. Така бебето ще се чувства спокойно, защото ще знае кога коя стъпка следва. Аз винаги придружавам масажите с думи и казвам каква е следващата стъпка. Например казвам, че сега ми трябва дясната ръчичка, и леко я потупвам. Не след дълго бебето само протяга ръчичката и съдейства. Повечето бебета усещат смяната на положението им като неприятна. Затова в началото при сменянето на пелените не повдигах с ръка двата крака на бебето, а го обръщах настрани, за да мога да почистя всички места.

Може да осигурите на бебето по-свободни движения, като го обличате в по-свободни дрехи или дори ако за малко го оставите без дрехи и без пелени. Всяко дете обича да рита голичко на масата за повиване или на разпънатата пелена. Бебетата се чувстват по-сигурни върху по-твърди повърхности, отколкото върху меки бебешки одеяла. Поради липсата на стабилност на корпуса меката повърхност се усеща също като нестабилна и върху нея бебето проявява по-малко желание да се движи.

Бързото развитие на моториката ли е по-добре или бавното?

Не само темпото, което е крайъгълен камък у детето за развитието на моториката, е различно. Различна е и степента на желанието за движение. Нашите мъници от самото начало си имат индивидуални характери със собствени потребности (за движение). Най-ясно изразен е спектърът на развитието на моториката при прохождането. Първите стъпки може да се направят още на девет или едва на 18 месеца.

Ако детето се развива по-бързо от средното и проходи още на девет месеца, родителите са горди с това. Бързото развитие на моториката с удоволствие се асоциира с надареност в други области. Бързото или бавното развитие на моториката обаче при повечето деца не е свързано непременно с развитието в други области. Дете, което прохожда по-късно, може по-рано да каже първите си думи.

Спектърът на нормалното развитие е широк. Не всяко дете минава през типичното лазене и ходенето с подпиране, за да се научи да ходи. Някои деца заместват лазенето и ходенето с подпиране с други форми на движение като търкаляне, криволичене, плъзгане по дупе. В повечето случаи по-бавното развитие на моториката не е причина за тревога, но все пак ако се случи, трябва да заведете детето на лекар.

Как да помогнем на детето в развитието на моториката?

Основна предпоставка за това, бебето да учи и да се развива, е сигурната връзка с неговите родители. Ако то се чувства защитено и обичано, може да направи първите си стъпки по отделяне от вас и да започне да изследва света. Сигурна връзка се създава с любов, внимателно изслушване, реагиране и доверие.

Развитието на моториката на здравите бебета не трябва да се пресира с тренировки. Едно добре замислено насърчение нерядко преминава в пресиране и може да стане контрапродуктивно. Развитието на моториката става от само себе си. Вие може да я наблюдавате позитивно и да създадете необходимите рамки, в които бебето да се развива необезпокоявано.

Бебето дава сигнали още от първия си ден. Колкото по-бързо ги разчетете и откликнете, колкото по-приятна е комуникацията помежду ви, толкова по-предвидим е денят за дететo – то може да се отпусне и да се съсредоточи върху развитието си.

Развитие на координацията ръка-уста

През първите седмици на детето се помага да опознае тялото си само чрез докосвания. Можете да включите играчка, когато бебето започне да хваща. Най-добре му я подайте отстрани, а не директно отпред – така в началото ще му бъде по-лесно – и изчакайте бебето да я хване без вашата помощ. В тази фаза се упражнява координацията ръка-уста. Затова можете да видите как детето най-напред поднася играчката към устата си, за да я опита и да я усети. Не пренебрегвайте тази стъпка. За да минимизирате страха си от задавяне, нека играчката бъде подходяща за възрастта му, така че да не може да се задави с нея. След като мозъкът на бебето узрее още, ръцете му ще могат да се докосват. Тогава може да поставяте играчката между тях.

Когато детето започне да показва първите импулси за обръщане, може да го мотивирате с подходящата играчка. То само се обръща, вашата задача е да направите тази стъпка още по-вълнуваща. Сега любимото му занимание е да се обръща по корем. Може да направите това по-забавно, като използвате играчка или постелка. Гледайте да подавате играчката от двете страни, като ръката, на която детето обича да се подпира, трябва да се използва и за хващане на неща. Така ще избегнете асиметрично развитие. Когато лежането по корем стане достатъчно стабилно, детето се научава да се повдига. Сега може да продължите да подавате играчката, за да подпомогнете следващата стъпка – лазенето.

Чудодейните съвети на мама

Наблюдавам, че родителите в западния свят обичат още от началото да предлагат на бебето малки пособия за обучение и насърчение, при което им убягва вродената му радост от себеразгръщането и често му предлагат дразнения, които съответстват на следваща стъпка от развитието. Така например на бебе, което още не може да хваща само, му тикват напълно ненужно играчка в двете малки ръчички. По-добре обаче да оставите инициативата на него, а вие само да я подпомагате. Аз например обичах да слагам играчката близо до детето, така че то да може да я вземе, и така то само стигаше до следващата стъпка от развитието си.

Статията е базирана на откъс от книгата „Дали всичко е наред?“ на Д-р Никола Клун, педиатър и диетолог, майка на две деца. Книгата достига до българските читатели чрез Издателство ЕРА