Как учениците в Дания изучават емпатията като предмет в училище

емпатия в училище дания

Датските ученици се учат как да помагат на връстниците си, как да бъдат учтиви и внимателни към чувствата на другите, без да се състезават и конкурират. Това се случва в своеобразен час на класа, който се провежда в училищата веднъж седмично.

Дания е една от най-щастливите държави в света според класацията на ООН – UN’s World Happiness Report. Това е доклад, който от 2012 г. насам ежегодно класира 155 страни в света на базата на проучване за благосъстоянието на гражданите в участващите държави и през последните 7 години Дания е в топ 3. Един от факторите, които допринасят за този добър резултат на северноевропейската държава, е фактът, че от 1993 г. в програмата на датските училища са включени часове по емпатия, което със сигурност влияе добре на щастието на нацията като цяло.

Емпатията, или способността на човек да съпреживява емоциите, чувствата и мислите на другите, значително улеснява изграждането на отношения с хората около нас и предотвратява тормоза в училище. Тя е и едно от уменията, които помагат за постигането на по-добри резултати в професионално отношение при лидери, предприемачи и мениджъри на високи позиции. А тийнейджърите, които проявяват емпатия, според наблюденията на специалисти, са по-успешни от своите „по-егоцентрични“ връстници, защото са много по-целеустремени.

В датските училища учениците между 6 и 16 години всяка седмица имат нещо като нашия час на класа (“Klassens tid”), в рамките на който им се преподава урок по емпатия и това е много важна част от учебната програма – не по-малко от математиката или от английския език например. По време на този час учениците заедно с учителя обсъждат проблеми, свързани с училището или с живота извън него и се опитват да намерят решение въз основа на изслушване и взаимно разбиране. В тези часове се създава приятелска, топла и предразполагаща атмосфера, за да може всеки ученик да сподели мислите и вълненията си.

Проучвания, правени от психолози и психотерапевти по темата за емпатията сред учениците в Дания, показват, че един от начините децата в тази северноевропейска страна да се учат на това умения е екипната работа. Около 60% от задачите, които се поставят на учениците в датските училища, се решават в екип като акцентът не е върху това да изпъкнеш над другите и да покажеш с какво ги превъзхождаш, а върху отговорността да помогнеш и на тези, които не са толкова добри в дадената област. Именно поради тази причина Дания се смята и за едно от най-добрите места за робота в Европа.

В страната се прилага така нареченото „съвместно обучение“, при което деца с различни силни и слаби страни в определени учебни предмети се събират да работят по съвместни училищни проекти, за да си помагат едни на други. Така децата се научават от много ранна възраст, че сами е по-трудно да успеят, но чрез работата в екип с другите, могат да постигнат по-добри резултати.

Според психолозите, едно дете, което има природен талант в математиката например, едва ли ще стигне далеч, без да си сътрудничи със своите връстници. Защото най-вероятно ще му бъде необходима помощ по другите предмети, в които не е толкова добро. Това е много важен урок, който децата в Дания получават от много малки, защото да преминеш сам през живота е изключително трудно. Многобройни проучвания показват, че когато един ученик обяснява нещо на друг – например, когато разяснява някаква математическа задача – за първия ще бъде много по-лесно да вникне в материята, отколкото ако се опитва да „зазубри“ информацията. Освен това, по този начин се възпитават умения за проявяване на емпатия, които ще се развият допълнително докато детето се поставя на мястото на другия и внимава как ще поднесе информацията така, че неговият съученик да я разбере.

Друг интересен и важен факт за училищата в Дания е, че в тях се насърчава съревноваването със самия себе си, а не с другите. Датските учебни заведения не дават награди или трофеи на учениците, които превъзхождат връстниците си в даден предмет или спорт, за да не създават нездравословна конкуренция между тях и останалите. Вместо това се практикува мотивирането на децата да се самоусъвършенстват.

Датските педагози използват в голяма степен и свободната игра на децата, която също ги учи на емпатия и на умението да бъдат дипломатични. Играта всъщност е приета за един от образователните инструменти в страната още от далечната 1871 г.

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg
Източник:
Morning Future

Вижте още:

Детските градини по света

Какво е да отглеждаш дете в Швейцария

Децата във Финландия ходят на училище с колело дори и при -17 градуса (СНИМКИ)

10 факта за китайското образование