Кои предмети изучава детето в първи клас и как родителите да подпомогнат учебния процес?

първокласник предмети в училище

 

Когато детето тръгне на училище, в първи клас предстои да овладее цял набор от знания и умения и да придобие така наречените ключови компетентности чрез общообразователните учебни предмети.

Ако сега като родител се питате какво точно е включено в учебната програма на малките първокласници – това са:

  • български език и литература
  • математика
  • околен свят
  • музика
  • изобразително изкуство
  • технологии и предприемачество
  • физическо възпитание и спорт

Но всъщност основното и най-важно нещо, което децата трябва да научат през тази първа година в училище, не са уменията за четене, писане и смятане сами по себе си. Знанията не са целта – целта е създаването на умения за усвояване на знания. Основната задача на първи клас е детето да изгради навици за учене през останалата част от живота, а не просто да ходи на училище по задължение.

И тук ролята на родителите е много важна – те трябва да подкрепят детето си така, че да го научат да обича учението, но едновременно с това да му помогнат да запази естествената си детска любознателност, без тя да се превръща в отвращение от ученето.

Как да стане това? Ето някои полезни съвети и разяснения, свързани с овладяването на основните умения от детето в първи клас  и съответно с учебните предмети.

 

Четене

Четенето е може би най-важното умение, което трябва да усвои всеки първокласник. Като техника то се учи в училище, но любовта към него се възпитава вкъщи още от най-ранно детство. В този процес ключова роля имат родителите – ако редовно четат на децата си приказки за лека нощ, ако им подаряват книжки за рождени дни и други празници, ако ги водят в библиотеки и книжарници, ако ги окуражават да разговарят и обсъждат приказки, случки, книжки и филмчета, то няма как децата да не заобичат словото.

Как да помогнем на детето да подобри четенето си?
  • Ходете в книжарницата заедно.
  • Избирайте книги според възрастта и интересите на детето. За начинаещи читатели са подходящи книгите с едър шрифт и красиви илюстрации.
  • Ако детето предпочита да чете нещо различно от това, което сте му избрали, не го спирайте. Важното е да получава удоволствие от четенето.
  • Направете библиотека в стаята му – нека книгите са му винаги под ръка.
  • Не противопоставяйте четенето на други любими занимания. Ако лишавате детето от игра, среща с приятели или любимата приказка, прочетена от мама или тате преди сън, може да превърнете четенето в наказание.
  • Четете приказки в стихове. Римите и ритъмът помагат на детето да запомни текста и лесно да го следи с поглед.
  • Четете по двойки: родителят и детето се редуват да четат интересна история, разказ, приказка.
  • Четете всичко, каквото ви попадне пред очите: надписи по табели, билбордове, менюта, готварски рецепти, етикети в магазините.
  • Насърчавайте четенето на глас.
  • Включвайте технологиите – покажете на детето, че електронните устройства не са само за забавление. Намерете различни сайтове и приложения за смарт устройства за учене на цифри и букви, за забавни упражнения по четене.
  • Въпреки че в първи клас детето ви ще се научи да чете, не преставайте да му четете и вие. Съвместното преживяване на тези минути укрепва връзката му с вас и затвърждава любовта към четенето.

 

Писане

Все повече хора смятат, че ръкописните текстове в тетрадките скоро ще са част от миналото, а за краснопис ще се говори само в старите романи. Дали ще се случи точно така, не знаем, но, така или иначе, на вашето дете му предстои да мине през овладяването на писането.

Трудностите често произтичат от факта, че вкостяването на китката при децата на тази възраст още не е завършило и това води до бърза умора при писане и влошаване на  краснописа. От друга страна, писането е сложен неврологичен процес и затрудненията могат да идват от усложнения в протичането му. Понякога колкото повече пишат децата, толкова по-нечетливо и грозно става написаното. Кратка почивка би могла да подобри писането отново за няколко минути, но не бива да прекалявате с упражненията.

Опитайте да превърнете писането в игра: накарайте детето да измисли колкото се може повече думи с 3 или 5 букви и да ги записва или пък да напише имената на своите любими герои от филми и книги.

Ако въпреки всичките ви усилия детето продължава да не изписва правилно буквите, да ги струпва една върху друга, да се затруднява прекалено много – потърсете консултация с очен лекар, логопед и невролог. Причината може да се окаже както във влошено зрение, така и в неврологичен проблем.

Ако водещата ръка на детето е лявата

– място за притеснение няма! Това не е болест, нито нарушение. Насилствената смяна на водещата ръка може да има неблагоприятни последствия върху хармоничното развитие на личността, тъй като левичарството се определя от начина на функциониране на мозъка, а прекаленият натиск за ползване на дясната ръка може да доведе до излишен стрес. Ако вашето дете пише с лявата ръка, предупредете учителя и споделете какво може да прави добре то – например няма проблем с писането и рисуването, но не може да реже добре с ножица. Така в училище ще знаят какво да направят, за да му помогнат да усъвършенства уменията си. А вие може да улесните процеса, като осигурите на детето специализирани пособия – например ножица за работа с лявата ръка.

 

Смятане

Често родителите споделят, че детето им не се справя с математиката. Това може да се превърне в сериозен проблем, защото децата се нуждаят от стабилни знания по този предмет, за да успеят в по-горните класове, после в университета и да имат повече възможности за избор на кариера. Затова специалистите съветват родителите да намерят начин да превърнат математиката в част от всекидневния живот на детето. Например да го окуражават да използва числата и аритметичните действия в различни дейности от ежедневието – да преброи чиниите на масата, да напазарува стоки за определена сума, да сметне колко още картофа трябват… Така детето започва да разбира смисъла от усвояването на математическите знания.

Как да помогнем на детето да развие математическите си способности?
  • Накарайте детето да сортира различни предмети и да преброи по колко има от всеки вид. Например: две колички, три кукли и една топка – общо 6 играчки.
  • Измисляйте интересни задачи с думи, за да разбере основните положения и понятия в математиката. Например: Една катеричка имала 6 лешника. Изяла два от тях. Колко са й останали? Ще й стигнат ли за зимата или трябва да събере още?
  • Научете го да пише четливо числата – 25% от всички грешки в решаването на математически задачи се дължат на нечетливо писане.
  • Обяснете му как да решава задачи. Създайте на детето навик да прочита условието на задачата няколко пъти. Научете го и в най-сложната задача да разпознава отделните части, с които може да се справи стъпка по стъпка.
  • Научете го как да решава задачи наум. Решаването наум помага за автоматизирането на някои действия.
  • Включете новите технологии активно в усвояването на математиката – има достатъчно образователни математически игри, с които детето може едновременно да се забавлява и учи, докато ползва телефон, таблет или компютър.
  • Насърчавайте пространственото и логическо мислене чрез забавни игри като шах, судоку, танграми, пъзели.

 

„Лесните“ предмети

Често родителите подценяват ролята на предмети като музика или изобразително изкуство, тъй като не им изглеждат достатъчно „академични“. Понякога и самите учители затвърждават това впечатление, като използват тези часове за допълнителни упражнения по български или математика, вместо по предназначение. Истината е, че тези часове са от изключително значение за пълноценното развитие на детето и за усещането му за комфорт и удоволствие в училище.

Безспорно е, че изкуството обогатява и възпитава личността. Ето защо е добре детето да опознае не само околния свят, но и своя вътрешен мир – чрез различните начини на себеизява с песни, танци, рисунки или театър. Изкуството ще развие неговата концентрация, интелект, вкус, ще му помогне да се разтовари от натрупаното в ежедневието напрежение и да разгърне въображението си.

Часовете по физическо възпитание и спорт също често са подценявани или пък няма достатъчно добри условия за провеждането им. Нерядко се случва в големите училища с много паралелки салонът по физическо да се използва едновременно от два класа, понякога от различни випуски. Важно е да се разбере, че тези часове са от изключителна важност поне по няколко причини: 

  • осигуряват превенция на затлъстяването при децата, както и на риска от гръбначни изкривявания и други заболявания;
  • дават възможност да бъдат открити заложби и способности на детето към определен спорт;
  • създават пространство, в което децата да се запознаят с различни видове спорт и да имат шанс да изберат своя;
  • осигуряват идеалното място, в което децата по един непосредствен начин имат възможността да се научат да спазват правила и граници;
  • предоставят възможност на класа да се опознае, да работи в екип, да се научи на толерантност и уважение;
  • осигуряват жизненоважната възможност за движение, сваляне на напрежението, вентилиране на емоциите и повишават работоспособността на децата.

 

Статията е базирана на информация от Наръчник за родители „Добре дошли в 1. клас“, съставен и издаден от Асоциация Родители

Вижте още:

Преходът от детска градина към училище – трудностите за един първокласник

10 препоръки към родителите на първокласници

Наистина ли е толкова важно децата да могат да пишат и смятат преди 1-ви клас?

Как да изберем раница на първокласника?