8 платформи, чрез които децата могат да се научат да програмират

Програмирането става все по-популярна професия, а през последните години то провокира интереса дори и на децата. Как и кога обаче е добре малчуганите да започнат да усвояват принципите на създаването на код и възможно ли е това да стане с помощта на игра? Според Денис Юхно, ръководител на развойния център на DataArt в България,това е напълно постижимо, особено с оглед на факта, че вече съществуват много платформи, чрез които децата могат да навлязат в сферата на програмирането,докато се забавляват, усвоявайки материята по естествен начин още от ранна възраст.
Ето кои според него са най-подходящите методи, чрез които да се случи това:

1. LOGO

LOGO е програмен език, разработен е през 1967 г., чрез който децата биха могли да сенаучат да програмират. Платформата дава възможност да се пишат простиалгоритми, задвижващи костенурка, която чертае различни графични изображения.Целта е да се настроят командите така, че костенурките да създадат модел.Windows има безплатна образователна среда за програмиране, наречена FMSLogo, която се използва широко вучилищата във Великобритания и Австралия. За Mac OS X също е налице безплатнапрограма, базирана на LOGO – ACSLogo.

2. SCRATCH

Scratch е популярна програма за преподаване на програмиране за деца. Тя е преведена на 50 езика и разработена въз основа на езика за програмиране LOGO и конструкторите Lego. Посредством  Scratch малчуганите могат да създават анимирани обекти и 2D флаш игри. Различни герои  са налични в менюто, което може да бъде редактирано. С помощта на скриптове, представени под формата на пъзел, могат да бъдат програмирани движенията и речта, да се променя външния вид на героите, както и техните реакции към действията на потребителите или други параметри. Текущата версия е достъпна онлайн и използва Adobe Flash Player.


„Scratch е чудесен избор за преподаване на деца, въпреки че в тази среда могат да се пишат истински програми, например – тези за управление на роботи. По принцип платформата е създадена за деца на възраст между 8 и 16 години, но реално всеки може да я използва, включително по-малки деца, заедно с родителите си“, коментира Денис Юхно

3. CARGO-BOT

Cargo-Bot е първата игра, създадена изцяло на iPad. Целта е да се програмира кран, който да подрежда контейнери в правилен ред. Вместо код, играта използва кубове, които трябва да бъдат построени в специално поле в определен ред. Тогава кранът изпълнява посочените действия. Целта е детето да завърши задачата, като използва колкото е възможно по-малко кубчета. Играта е на английски език и е предназначена за деца на възраст около 11 години. „Според мен, тази игра е полезна не само за развитието на програмните умения, но и за логическото мислене на децата“, смята Юхно

4. CODE BUILDER ЗА MINECRAFT

Code Builder учи децата да програмират, правейки модификации за Minecraft, като променят средата, управляват действията на героите и т.н. Три редактора са достъпни в менюто – MakeCode (вграден), Scratch (като уеб приложение) и Tynker (има библиотека от готови скриптове). Това приложение е част от програмата Minecraft Education, така че първо трябва да се регистрирате в програмата, след това да изтеглите Minecraft Education Edition и Code Builder –  безплатна демо версия на английски език.

5. BLOCKLY GAMES ОТ GOOGLE

Blockly е библиотеката на Google, която позволява да се създават уеб приложения и приложения за Android от готови блокове. Разработчиците са предвидили поредица от игри за деца, чрез които да се „разхождат“ стъпка по стъпка в основите на библиотеката. Всяка игра преподава различни умения – например – как да зададете цвят, как да оформите обект, да го поставите в движение, да реагира на движението на други обекти и т.н. Програмата се състои от блокове, отговорни за необходимите функции. По този начин потребителят вижда как изглеждат тези функции в JavaScript. Всяка игра има 10 нива. Например – в Pond Tutor задачата е да се програмира патица така, че да реагира на други патици, да ги застреля и в крайна сметка – да печели.

„Blockly е идеален за започване на програмиране, дори за най-малките деца, защото няма нужда да четат дълги задачи и инструкции. Докато се опитвате да помогнете на героя си да намери пътя в лабиринта, всъщност пишете първия си JavaScript код „, разяснява Денис Юхно

6. TYNKER

Tynker е игрална платформа, която позволява на децата да програмират роботи и да създават игри и приложения. Също така е възможно да направят свой собствен Minecraft мод. Детето се научава да програмира в блокове въз основа на определени команди, а след това преминава към JavaScript и Python. Платформата се използва в 60 000 училища по света. Има безплатни функции и абонамент, който включва онлайн курсове, мобилни курсове и т.н.

7. KODU GAME LAB

Kodu е визуален дизайнер на Microsoft, който дава възможност да се създават триизмерни игри. Потребителят изгражда игрални светове, герои и настройки на правилата за взаимодействие с други обекти. Програмата се разпространява безплатно и е достъпна само на английски език.

8. CODE.ORG

Code.org е организация снестопанска цел, чиято мисия е да научи децата и студентите по света дапрограмират. Сайтът на проекта има отворен достъп до уроци и курсове по основина компютърната наука, както и програмиране за деца от предучилищна възраст иученици от различни възрасти. Проектът се поддържа от големи технологични компаниикато Apple и Microsoft. Според Денис Юхно предимството тук е, че всеки може дапубликува свой код или проект с цел обсъждане и сътрудничество. „Също така,децата могат да създават Minecraft модове, игри, базирани на „Междузвезднивойни“ или други филми и анимации“, допълва той.

 

Вижте още:

9 причини да не затрупваме детето си с техника поне до 12 годишна възраст

Основни умения, които всяко 13 годишно дете трябва да е усвоило

Да имаш дете и да се питаш „Къде сбърках“

Научете децата си на тези 12 неща