Как влияе тестостеронът върху развитието и поведението на момчетата?

момчета тестостерон

Тестостеронът влияе върху живота на всяко момче и на всеки мъж. Той предизвиква скокове в растежа, желание за активност, за надпревара и нужда от силно ръководство в безопасна, подредена среда. Тестостеронът предизвиква значителни промени, когато момчето е на 4 години – в посока към активност и момчешки занимания, на 13 години – към усилен растеж и дезориентация, както и на 14 години – към изпробване на границите и пробив в света на младите мъже.

Какво е влиянието на тестостерона върху развитието на момчетата?

Още в миниатюрното телце на бебето-момченце в утробата на майката някъде около осмата седмица от бременността Y-хромозомите в клетките се задействат и започва произвеждането на тестостерон. В резултат на това ново химическо присъствие то започва да прилича на момче – растат му тестиси и пенис, извършват се и други, по-фини промени в мозъка и тялото му. Щом тестисите се оформят (до 15-тата седмица вече са напълно развити), започват да произвеждат още тестостерон и така бебето придобива още повече мъжки характеристики.


Веднага след раждането си, новороденото момченце има в кръвта си толкова тестостерон, колкото има едно 12-годишно момче. Цялото това количество му е било нужно, за да стимулира тялото му да развие мъжки характеристики навреме за раждането.

Няколко месеца след като се появи на бял свят, нивото на тестостерона се понижава до около една пета от първоначалното и през първите години на детството остава сравнително ниско. Ето защо като малки момченцата и момиченцата се държат общо взето еднакво.

На 4 години по причини, които не са съвсем ясни, малките момчета получават внезапен прилив на тестостерон – нивата на този хормон в кръвта им се удвояват. На тази възраст те обикновено започват да се интересуват много повече от активни занимания, геройства, приключения и буйни игри.

Около 5-годишна възраст нивата на тестостерон при момченцата отново се понижават наполовина и те се успокояват – точно навреме, за да започнат постепенно да се подготвят за училище. В тази възраст малчуганите все още имат достатъчно от мъжкия хормон, за да се отдават на активни игри, приключения и изследователски занимания, но от момичета – не особено.

Някъде между 11 и 13 години нивата на тестостерон отново започват рязко да се покачват. Постепенно те ще се увеличат с цели 800% в сравнение с тези у прохождащите момченца. Резултатът е внезапно порастване на ръст, удължаване на крайниците и пренастройване на цялата нервна система. Реорганизацията на мозъка на подрастващите момчета, предизвикана от бързия растеж, ги прави хаотични и замаяни в продължение на много месеци. Ето защо, за известно време, родителите ще трябва да действат като „заместител“ на мозъка при момчетата в ранна тийнейджърска възраст. Ако не са наясно с това, майките и бащите могат да започнат да се чудят къде са сгрешили. А ако знаят, че всичко това е част от пубертета и заемат спокойна, но все пак бдителна позиция, тогава всичко най-вероятно ще се оправи от само себе си.

На 14-годишна възраст нивото на тестостерон е в своята кулминация и окосмяването, акнето, силните сексуални чувства и повишената активност могат направо да „подлудят“ тийнейджъра и всички около него.

Нещата се поуспокояват в хормонално отношение когато младият мъж достигне средата между 20 и 30 години – не защото нивата на тестостерон спадат, напротив – те остават все така високи, но тялото вече е привикнало към тях и не реагира толкова бурно. До късно в живота на мъжа този хормон продължава да му придава мъжки характеристики, дава му приливи на съзидателна енергия, любов към надпреварата, желание за постигане на върхове, стремеж да бъде закрилник. Малко след 40 години нивата на тестостерон започват бавно и постепенно да се понижават.

Как влияе тестостеронът върху поведението на момчетата?

Тестостеронът е много повече от хормон на растежа. Той въздейства също така върху настроението и тонуса. В този смисъл тестостеронът без съмнение предизвиква енергичното и буйно поведение при момчетата.

Въздействието му върху мъжката психика може да се илюстрира чрез едно любопитно и популярно изследване.

Стадо човекоподобни маймуни било наблюдавано отблизо, в лаборатория, за да се проучи социалната му структура. Учените открили, че сред мъжките маймуни има ясна йерархия или ред на подчинение. За разлика – йерархията при женските била по-неопределена и не така строга. Но мъжките винаги знаели кой е шефът, кой е непосредствено под шефа, кой идва след него и често се биели, за да го докажат.

След като си изяснили динамиката на групата животни, учените изпробвали провокиране на размирици. Те хванали най-ниския по ранг мъжкар и му направили инжекция с тестостерон. След това го върнали в групата. Той предприел „боксов мач“ срещу „прекия си началник“ и за своя собствена изненада го победил. След това предизвикал следващия в йерархията, победил и него и така в рамките на 20 минути си проправил път догоре и изхвърлил най-голямата маймуна от най-високия клон. Главното действащо лице на експеримента бил всъщност дребничък мъжкар, но имал тестостерон. Чрез него той станал „временно управляващ“. Но не задълго. Скоро ефектът от инжекцията отминал и дребният герой бил изтикан обратно до дъното на обществото.

Този експеримент за пореден път доказва, че тестостеронът влияе върху мозъка и кара представителите на силния пол да обръщат повече внимание на йерархията и конкуренцията.

Защо момчетата имат нужда от ред и структура?

Момчетата се чувстват несигурни и в опасност, ако дадена ситуация не е добре структурирана. Ако няма кой да ги ръководи, те започват да се боричкат помежду си, за да установят йерархия. Тяхната водена от тестостерона природа ги кара да се стремят да установят ред на подчинение, но невинаги могат да го направят, когато всички са на една и съща възраст. Ако им е осигурена структура, това им дава възможност да се успокоят.

Момчетата се правят на корави, за да прикрият страха си. Ако е ясно кой е лидерът, те се успокояват. Но той не бива да бъде хаотичен или жесток. Ако човекът, който командва, е грубиян, нивата на стрес у момчетата се повишават и нещата се връщат обратно към закона на джунглата. Ако учителят, треньорът или родителят е добър и справедлив, освен че трябва да е и строг, тогава момчетата се отказват от своята мачо-поза и започват да се учат.

Това, изглежда, е вродена разлика между двата пола. Ако момичетата се чувстват тревожни в определено обкръжение, те са склонни да се държат плахо и мълчаливо, докато момчетата реагират с тичане наоколо и вдигане на много шум. Това погрешно се смята за „доминиране на пространството“ от тяхна страна в детски градини и други детски заведения. Всъщност то е реакция на тревожност. В училища, които ангажират плътно момчетата с интересни и конкретни занимания, не се наблюдават такива разлики в поведението на децата от двата пола.

Как трябва да бъдат напътствани момчетата със силни импулси?

Тестостеронът дава енергия и целенасоченост. Ето защо, момчето, което има високи нива на този хормон, има и добри лидерски данни. Още в началото на учебната година учителите често забелязват някое момче от този тип, което ще стане или герой на класа, или абсолютен злодей. За него няма средно положение. Тези момчета се отличават с предизвикателно поведение и склонност да се конкурират, по-изявена физическа зрялост и голяма енергичност.

Ако учителят съумее да се сприятели с такова момче и да насочи енергията му в добра посока, тогава то ще се чувства чудесно и ще бъде от полза за класа и за училището. Ако обаче родителите или учителите не му обръщат внимание, дистанцират се или имат негативно отношение към него, тогава за момчето ще бъде въпрос на чест да надделее над даден възрастен и проблемите ще се трупат един след друг. Тези момчета имат лидерски заложби, но лидерите трябва да се възпитават от ранна възраст.

Момчето с тестостерон в кръвта обича да знае кой е начело, но трябва и да бъде третирано справедливо. Лошата среда вади на бял свят най-лошото у него. Тийнейджърът с много тестостерон се нуждае от специална помощ, за да развие лидерските си качества и да насочи енергията си в положителна посока.

Над статията работи: Яна Атанасова, Roditel.bg

В статията са използвани материали от книгата „Как се възпитават момчета“ на Стив Бидълф, австралийски семеен терапевт и автор на книги за отглеждането на деца и изкуството да бъдем родители

Вижте още:

3-те етапа в развитието на момчетата

Майка най-накрая ражда дъщеричка след 10 момчета

10 съвета към родителите на момчета

Развитие на емоционалната интелигентност при деца от 3 до 9 години