Развитие на детето: сетивни периоди (ТАБЛИЦА)

сетивни периоди при детето

Сетивен период при детето – какво е това?

Когато детето проявява особен интерес към някаква област – например движение, език, математика, четене, – това се нарича сетивен период. Той представлява, момент, когато детето е особено настроено към усвояването на конкретно умение или идея и го прави с лекота и без усилие.

Можем да наблюдаваме децата си, за да забележим сетивните периоди, в които се намират, и да им осигурим подходящите занимания, за да насърчим този интерес.

Когато малкото дете започне да ни имитира – да повтаря определени думи, – разбираме, че е в сетивния период на развитие на речта, и можем да се фокусираме върху това да му подаваме нови и познати думи, за да се упражнява.

Ако на малкото дете му е интересно да се катери върху масата, най-вероятно е в сетивния период на движението и има нужда да тренира тези си умения. Вместо да му позволим да се катери по мебелите, можем да му направим трасе с препятствия от възглавници, одеяла, предмети, върху които да пази баланс и по които да се катери.

Добре е да знаем:

Някои родители се притесняват, че ако детето им пропусне даден сетивен период – например за четене, – то трудно ще се научи да чете. Всъщност, детето ще се научи да чете, но е възможно да вложи повече съзнателно усилие в това, подобно на възрастен, който учи чужд език.

В ролята си на родители ние следим за сигнали, че детето ни е в сетивен период – например на речта, – и после търсим начини да задоволим този му интерес.

СЕТИВНИ ПЕРИОДИ ПРИ МАЛКИТЕ ДЕЦА

Времето, в което се появяват тези сетивни периоди, е индивидуално за всяко дете. 

ЕЗИК Сетивен период на речта. То гледа устата ни, бърбори, започва да повтаря това, което казваме, и скоро след това има скок в развитието на речта му. Интерес към писането може да се появи от 3,5 години нагоре; към четене – от 4,5 години нагоре.

• Използваме богат речник.

• Назоваваме всички неща с точните им имена.

• Четем книги.

• Водим разговори с детето си – правим паузи, в които да има възможност

да реагира.

• Водим се от интересите на детето.

РЕД Малките деца обичат реда. Д-р Монтесори наблюдавала как едно дете се разхождало навън с майка си и много се разстроило, когато майка му си свалила палтото. То се разстроило, защото „редът“ (начинът, по който стоят нещата) се променил, и когато майка му отново си облякла палтото, то се успокоило.

• Правим нещата в установен ред, за да знае детето какво да очаква.

• „Всяко нещо си има място и всяко нещо си е на мястото.“

• Проявяваме разбиране, ако детето ни се разстрои, когато нещата не се случват по един и същи начин всеки ден.

ДРЕБНИ ДЕТАЙЛИ От 18 месеца до 3 години детето бива привлечено от най-малките предмети и най-незначителните детайли.

•  Осигуряваме в дома си фини детайли: предмети на изкуството, цветя, орнаменти, ръчно изработени предмети.

•  Сядаме на земята на неговото ниво, за да разберем какво вижда от своята гледна точка – трябва да направим красиво това, което вижда.

•  Можем да махнем предметите с дефекти.

ОВЛАДЯВАНЕ НА ДВИЖЕНИЯТА Най-малките деца овладяват фината и грубата моторика – учат се да ходят и да използват ръцете си. По-големите  усъвършенстват тези си умения и започват да развиват по-добра координация.

• Предлагаме им различни възможности да упражняват грубата и фината си моторика.

• Оставяме им време да се движат.

ПРОУЧВАНЕ НА СЕТИВАТА Малките деца се впечатляват от цветовете, вкусовете, ароматите, допира и звуците, които откриват, докато изследват средата. По-големите започват да класифицират и организират тези впечатления.

• Осигуряваме им достъп до богата среда на открито и закрито, която да изследват с всичките си сетива.

• Осигуряваме им време да изследват на спокойствие.

• Правим открития заедно.

ОБНОСКИ И ВЕЖЛИВОСТ Сетивният период за обноските започва на около 2,5 г. Преди това възрастният може да бъде пример за обноски и вежливост, от когото малките деца да ги попиват.

•  Имаме вяра в детето, че постепенно ще добие обноски и вежливост, без да му държим лекции да ги проявява.

•  Даваме пример за обноски и вежливост у дома, в ежедневието си и с непознати.

Над статията работи: Ася Георгиева, Roditel.bg

Статията е базирана на книгата „Монтесори за малкото дете“ на Симoн Дейвис,
предоставена с любезното съдействие на издателство „Изток-Запад“