Защо децата са разсеяни и неорганизирани и как да се справим с това?

разсеяно дете липса на концентрация

Като професионален терапевт, работещ с деца и семейства повече от 10 години, съм чувала какви ли не оплаквания от родителите, свързани с поведението и развитието на тяхното дете. Прави ми впечатление, че напоследък майките и бащите, които идват при мен, все по-често посочват като проблем това, че децата им са много разсеяни и неорганизирани.

Когато влизат в кабинета ми с детето си, много често чувам от тях: „Свали си якето!“, „Окачи го ето там!“, „Премести си обувките!“, „Отиди да си измиеш ръцете!“, „Пусна ли водата в тоалетната?“ Само няколко минути след това, същите тези родители започват да ми се оплакват, че децата им си забравят закуската, учебниците, домашното и куп други неща, че постоянно си губят по някоя тетрадка или шапката или ръкавиците или бутилката с вода. И всъщност остават много изненадани, когато им кажа, че трябва да престанат да изпълняват ролята на постоянно присъстваща навигационна система за своето хлапе, ако искат то да започне да се организира само и постепенно да подобрява това си умение.

Защо децата ни са разсеяни и трудно се организират сами?

Напомнянията от страна на родителите към децата наистина се явяват част от нещо като външна система за навигация, която непрекъснато води детето в ежедневието му. Само че чрез постоянното насочване, майките и бащите изземват цялата отговорност на децата и не им позволяват да развият свои собствени умения да се организират. Напомнянията „изключват“ мозъка на детето, защото то очаква във всеки момент да получи подсещане от родителите си и така няма никаква мотивация да помни какво трябва да прави.

Нека обаче помислим, че в реалния живот, извън обсега, който мама и татко могат да покрият, вече няма да има постоянно присъстваща навигационна система, която да помага на порасналото хлапе да се ориентира и организира. Така например можем да обясним и губенето и забравянето на разни неща в училище – там един учител отговаря за над 20, дори 25 деца едновременно, и е невъзможно да насочва всяко от тях за ежедневните му задачи и задължения. А за съжаление, без обичайната си „навигация“, малчуганите започват да се губят, тъй като мозъците им не са свикнали да изпълняват тази функция самостоятелно.

Когато обсъждам с родителите този въпрос, оправданието им най-често е, че те напомнят и най-малките неща, защото техният син или дъщеря са много разсеяни и неорганизирани. Моят простичък въпрос към тях в такива случаи е: „Ако през последните 5 години не сте спирали да напомняте на детето си да си премести обувките или да си измие ръцете, не мислите ли че очевидно подходът ви нещо не работи?“.

Едно дете може по природа да е по-разсеяно или да не е склонно да се организира и да въвежда ред около себе си, но ако родителите му постоянно го подсещат какво трябва да направи и следят всичко вместо него, те само ще засилят тази негова слабост на характера. Независимо какви са причините за разсеяността и липсата на организираност, децата могат да се научат да бъдат по-подредени, но не чрез постоянни напомняния. Колкото повече родителите напомнят, толкова малчуганите стават по-зависими от тези подсещания, без да включват собствения си мисловен процес.

Ето защо, мили родители, престанете да изпълнявате ролята на навигационна система за детето си!

Вместо това „включете“ мозъка на хлапето, като започнете да го учите да се организира само.

Ето и няколко полезни съвета в тази посока:

  • Научете детето си да използва и да се ориентира в календара. Това е много полезно умение, което ще му помогне да бъде по-самостоятелно и един ден да прилага умението да се организира независимо от вас.
  • Направете и оставете на видимо място списък на ежедневните задължения и отговорности на вашето дете – сутрешните дейности, които обикновено извършва преди да тръгне на училище, приготвянето на раницата, писането на домашно, домакинските му задължения и т.н. Това ще стимулира запаметяването и хлапето ще се научи да прави нещата в определена последователност.
  • Помогнете на детето да се организира само, като му дадете някои полезни съвети и му покажете някои трикове за улеснение. Например – може да му предложите да си има различна папка с отделен цвят за учебниците и тетрадките от всеки предмет в училище – синя папка за математиката, червена за българския език, зелена с блокчето и помагалата по рисуване, жълта с учебника по музика и нотната тетрадка и т.н. Може също така заедно с детето да определите два рафта в неговата стая, където да слага на единия вече написаното домашно и съответно – на другия ненаписаното, по което трябва да работи.
  • Включвайте хлапето си в дейности, които изискват прилагането на организационни умения, като например подготвянето и изпълняването на списък за пазаруване, разпределяне на изпраните дрехи, готвенето по рецепта и т.н.
  • Оставяйте детето да изживее неуспешните си опити да бъде организирано като понесе последствията от своята разсеяност. Нека се поучи от грешките си. Не му носете в училище оставения вкъщи сандвич за закуска или учебник или тетрадка, ако постоянно ги забравя.

Казано иначе…

…помогнете на детето си да осъзнае, че самото то е най-добрата навигационна система за себе си. Това ще бъде от съществено значение за него, когато порасне и предизвикателствата и трудностите пред него станат по-сериозни. Докато го учите да се справя и организира само, в един момент ще се учудите колко много неща може вече да прави без ваша помощ и на колко други неща ще се научи много бързо. Насърчавайте го, оставете го да прави грешки и ще видите как става все по-подготвено за живота.

 

Автор: Виктория Прудей, терапевт, блогър и лектор по теми, свързани с родителство и възпитанието на децата

Превод и адаптация: Яна Атанасова, Roditel.bg

Вижте още:

11 страхотни начина за повишаване на концентрацията при децата

Детето ви е нервно или разсеяно? Проверете магнезия!

Как да научим децата да си пишат домашното?

10 начина да мотивираме детето си да учи