Ако детето не може да казва „Р“

Едни от най-разпространените говорни нарушения са неправилните произношения на звуковете, а парадоксът е, че родителите им обръщат най-малко внимание,  като в повечето случаи не смятат, че има проблем, върху който да се работи.

Докато детето е малко, всички се радват на неумелите му опити да произнесе по-трудните думички. Близките му се забавляват да имитират неправилно произнасяните звукове и на домашни събирания  го карат да повтаря израза „Райна Реже Риба” и всички се заливат от смях. В други  случаи се получават доста комични ситуации – „ Дай шок”, вместо „Дай сок”,  „Видях лак” , вместо „видях рак” и други подобни.

Но докога може да продължи тази домашна веселба?

До някакъв момент детето се чувства чудесно от факта, че е център на внимание, но идва време, когато започва да сравнява говора си с този   на другите деца и да се чувства неудобно от това,че не може да произнася някои звукове.

Добре е да си зададем въпроса – 

До каква възраст на детето,  можем да си затваряме очите и ушите, че малкият принц или принцеса не може да изговаря звук Р или Л, заменя в думите звуковете С и Ш, З и Ж , Ц и Ч или пък просто пропуска някои от трудно изговаряните звукове.

Много родители смятат за особено привлекателно и „сладко”, че детето изговаря т.нар. „френско” Р или просто го пропуска в думите.

При проблеми в произнасянето на звуковете, речта звучи по бебешки и  родителите се радват на малкото си дете. Това е така до момента, в който вече порасналото 7-8 годишно дете пожелае да се занимава с пеене,  да се изявява на сцена като артист или друга дейност, за която се изисква правилна дикция и артикулация. Добре е да се знае, че проблем може да се прояви и в училище , когато с началото на ограмотяването се установи, че детето не различава фонологично заменяните звукове и при писане се появяват грешки , които са различни от правописните, а са свързани с неправилно произнасяни звукове.

Важно е да се знае, че до петата година детето трябва да се научи правилно да изговаря  т.нар свистящи и шипящи звукове, а звуковете Р и Л – до шестата.

Една от  причините за неправилно произнасяне на звуковете може е свързано с това, че и някой от родителите не може да ги изговаря правилно, а знаем, че речта се развива по подражание. Друга причина се явяват някои особености на говорните органи – език или челюст, като – скъсена подезичната връзка, която най-често има отношение към правилното изговаряне на звук Р или неправилната захапка, която затруднява изговарянето на С, З, Ц и Ш, Ж и Ч.

Често при смяната на млечните зъбки, появилата се празнина  се запълва от езичето, което също води до проблеми в правилното произношение на звуковете.

Добре е в тези случаи родителите навреме да се консултират със зъболекар или ортодонт.

А консултация с логопед трябва да се потърси, ако до пет годишна възраст на детето забележите неправилно произнасяне на звуковете, за да има време до първи клас да се изчистят и потенциалните проблеми при четене и писане.

Източник: logos-ea.com

 

Вижте още:

Говорни нарушения – кога да заведем детето на логопед?

Езиково-говорни нарушения в детска възраст

Дислексията при децата – какви са симптомите и как да я разпознаем

Признаци за проблеми в езиково-говорното развитие на деца от 0 до 6 години