Кои храни подпомагат растежа на височина при децата?

Можем ли да повлияем на израстването на детето на височина? Кои хранителни вещества влияят върху ръста на децата? Има ли храни, на които да наблегнем в менюто на нашето хлапе, за да му помогнем да порасне по-високо или всичко зависи само от гените? Кои са полезните и кои вредните храни за растежа? Ето някои отговори.

Ако вие и вашата половинка сте високи, вероятността и вашето дете да е високо е много голяма. И обратно, ако сте ниски, вашето хлапе също ще бъде по-скоро от по-ниските. Това, което повечето родители не знаят обаче, е, че според някои специалисти порастването на децата на ръст може да бъде подпомогнато като в хранителния му режим се включат някои препоръчителни храни и се избягват други. Разбира се, няма да може да се постигне фрапираща разлика с генетично заложения ръст на детето, но понякога дори и няколко сантиметра имат значение.

Децата започват да растат на височина веднага след раждането. Жените обикновено достигат оптималният си ръст около 19-тата си година, докато мъжете – приблизително на 25-тата. В човешкия организъм най-голяма роля за определянето на нашия ръст има хипофизната жлеза. Тя отделя човешкия хормон на растежа, който отговаря за порастването на височина. Има някои храни, които могат да окажат влияние върху стимулирането на този хормон така, че детето да достигне максималната възможна за него (според гените му) височина в годините на активен растеж.

За да бъдат определени тези храни, най-напред е изследвана ролята на различните хранителни вещества за порастването на децата на ръст.

Хранителни вещества, които подпомагат растежа на децата  

Белтъчини (протеини)

Белтъчините са жизнено необходими за изграждането, развитието и поддържането на мускулите и тъканите в нашите тела. Протеиновият дефицит може да доведе до забавяне на растежа, както и до по-малка мускулна маса. Следователно, родителите трябва да се погрижат в хранителния режим на детето да присъстват достатъчно белтъчини.

Минерали

Има определени минерали, които са от огромно значение за израстването на детето на височина. Това са желязото, магнезият, фосфорът, йодът, манганът и флуоридът. Калцият е изключително важен, тъй като той не просто повлиява добре на растежа, но също така прави костите здрави. (Повече за минералите и ролята им в детския организъм можете да прочетете ТУК.)

Витамини

Когато говорим за здравината на костите и ръста, безспорно ключова роля има Витамин D. Това е така, защото той улеснява абсорбцията на калций от организма. Дефицитът на този витамин може да доведе не само до слаби кости и забавен растеж, но и може да окаже негативен ефект върху порастването на височина. Други важни витамини за растежа на децата са А, В1, В2, С и F. Ето защо е много важно плодовете и зеленчуците, богати на тези витамини, да присъстват в менюто на детето. (Повече за витамините и в кой в кои храни се съдържа можете да видите ТУК.)

Въглехидрати

Често въглехидратите са определяни като вредни, но всъщност те са много важни в храненето на децата, включително и за да могат да растат нормално на височина. Въглехидратите дават на организма енергия, особено когато става въпрос за децата. Родителите обаче трябва да се погрижат децата да консумират полезни въглехидрати, тоест такива, каквито има в пълнозърнестите култури например, а не от белия хляб, пицата и бургерите.

Освен изброените хранителни вещества, децата се нуждаят и от препоръчителните за възрастта им количества омега-3 и омега-6 мастни киселини.

Храни, които подпомагат порастването на височина при децата

Млечни продукти

Млечните продукти като мляко, сирене и извара, са много богати на важни минерали като калций и витамини – например A, B, D и E. млякото също така е един много добър източник на протеини, които подпомагат растежа на клетките в детския организъм. Повечето деца обичат и прясното, и киселото мляко. Те могат да се сервират на детето както на закуска, така и при междинните хранения между основните.

Яйца  

Яйцата съдържат големи количества белтъчини, калций и витамин B12 и това ги прави също много подходяща храна за детето, ако искате то да расте на височина. Белтъкът на яйцето е 100% протеин – той ще бъде много полезен и при случаи на наднормено тегло при хлапетата. Друга много положителна страна на яйцата е, че те могат да бъдат приготвени по толкова много различни начини, че няма начин да омръзнат на малчуганите.

Пилешко месо

Пилешкото месо, също като яйцето, е много богато на белтъчини – всъщност то е една от животинските храни с най-високо съдържание на протеин. Повече пилешко в менюто ще помогне за изграждането на тъканите и мускулите на детето, което пък на свой ред ще окаже положително влияние върху растежа на височина.

Соя

Соята е като че ли една от подценяваните храни, когато става въпрос за израстването на детето и въобще за неговото здраве. Тя е богата на белтъчини, фолиева киселина, витамини, полезни въглехидрати и фибри. В менюто на детето може да присъства под формата на соево мляко, соево тофу и др.

Банани

Бананите са идеален източник на минералите калий, манган и калций и са много полезни и за израстването на височина на детето, и за по-доброто му здраве като цяло.

Овесени ядки

Подобно на соята, и овесените ядки съдържат белтъчини. Те също са една от препоръчваните храни, които могат да подпомогнат увеличаването на ръста и укрепването на мускулите в тялото на детето. Овесените ядки са чудесен вариант за здравословна закуска, като могат да бъдат комбинирани с плодове, кисело или прясно мляко и др.

Ядки и семена

Ядките и семената са също сред полезните храни за малчуганите, защото съдържат много важни минерали и витамини, както и здравословни мазнини и аминокиселини, които също са от ключово значение за растежа. Ядки и семена могат да бъдат добавяни в закуската или към салата или да бъдат давани на децата като следобедна закуска. Много е важно, когато децата консумират ядки, родителите да се съобразят с възрастта им, защото при по-малките (под 3 години) има риск от задушаване.

Зеленолистни зеленчуци

Детето може и да се мръщи над чинията, когато в нея има зеленолистни, но ползите от тези зеленчуци са всеизвестни. Броколите, спанакът, лападът, руколата, марулята съдържат минерали, витамини и фибри, а всички тези елементи за задължителни за правилното израстване на височина и за нормалното развитие на детския организъм въобще. А с малко повече изобретателност от страна на родителите зеленолистните могат да бъдат включени и в любимите салата на децата, и в основните им ястия.

Плодове

Присъствието на сезонните плодове в хранителния режим на децата е изключително важно. Те са толкова богати на витамини, минерали и фибри, че всяко дневно меню без тях би било непълно. Особено полезни са плодовете, съдържащи в по-големи количества витамините С и А – такива са ябълките, портокалите, кайсиите и динята.

Моркови

Морковите са също много добър източник на витамин А и витамин С, а те от своя страна имат жизнено важна роля за запазването на калция в костите и поддържането на здравината им.

Пълнозърнести храни

Пълнозърнестите храни са много здравословни и са особено важни за децата. Те „складират“ енергия, богати са на фибри, витамини, желязо, магнезий и селен. Пълнозърнестият хляб е много по-добра алтернатива за детето от белия и в много по-голяма степен би спомогнал растежа му.

Риба и червени меса

Рибата съдържа протеини и витамин D, които са силно необходими за правилното развитие на костите и мускулите. Червените меса също са изключително богати на белтъчини, но те трябва да се консумират в умерени количества.

Боб

Бобът е сред храните, за които се смята, че стимулират хормона на растежа. Той може да бъде приготвен по различни начини – на супа, на яхния или в салата, за да бъде и полезен, и вкусен за детето. Освен това, бобът съдържа и много голямо количество фибри.

Храни, които е добре да се избягват

Ако изброените по-горе храни подпомагат порастването при децата, има и такива, които са вредни и оказват обратния ефект. Прекомерната консумация на захар, сол, кофеин, мазнини, газирани напитки трябва да се избягва всячески, особено от децата. Всички тези храни пречат на абсорбцията на калций в организма и повлияват негативно на израстването.

Източник: parenting.firstcry.com

Вижте още:

Таблица за нормите в ръста при деца от 0 до 3 години

Без любов децата не порастват (буквално!). Ето защо:

6 суперхрани, които да включите в менюто на детето си

6 вида храни за здрави очи и силно зрение при децата

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

Публикацията Ви е харесала? Абонирайте се за нашия онлайн бюлетин:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: