Вместо бележник: 11 хил. начални ученици с лично портфолио за проследяване на напредъка им

Съвместни занятия на учители от началния и прогимназиалния курс ще целят да намалят стреса у децата при преминаването в по-горната степен. Началните учители ще се запознават с класовете си още в детската градина

11 хил. ученици от началния курс (I-IV клас) ще получат лично портфолио, в което ще бъдат отразявани напредъкът, постиженията им, както и активността им в клас. То ще представлява папка с учебни материали и задания, по които са работили. Целта му е да се даде възможност за оценка и на самия процес на учене, на положените усилия от детето, а не само достигнатото накрая знание, както и да позволи на учителите да работят в екип и да планират заедно подходите към ученика, съобразно потенциала и заложбите му.

Създаването на лично портфолио за 11 хил. начални ученици през учебната 2019/2020 г. е част от проекта за национална програма „Заедно в грижата за ученика“ на Министерството на образованието и науката, публикуван за обсъждане преди гласуването му от Министерския съвет.

„Мотивирането на учителите да прилагат методи на проследяване и оценяване напредъка на учениците, които да включват участие на класа в избора на стратегии и критерии за оценяване и поемане на съвместна отговорност за крайния резултат, е значима задача пред българското образование. Тя може да се постигне чрез създаване на портфолио на всеки ученик – индивидуална папка с учебни материали и колекция от задания, доказващи усилията, прогреса и постиженията му“, пишат от МОН във встъпителната част на програмата.

Те подчертават, че портфолиото е особено важно в началния етап на училищното обучение, когато учениците не повтарят класа и оценяването е с качествени оценки, а не с количествени – от Слаб (2) до Отличен (6), както е от началото на прогимназията (V клас) до края на втория гимназиален етап (XII клас).

„Особено съществено е то в началния етап, където в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование учениците не повтарят класа и оценяването е с качествени оценки. Чрез портфолиото не само се обогатява традиционната система за оценяване, но се усъвършенстват редица умения на ученика за подреждане и организиране на собствената им работа, като част от компетенциите на съвременния човек. Не на последно място то е средство, посредством което се приобщават родителите към проблемите в развитието на учениците, при това по начин, невъзможен с други типове оценяване. Стимулиращите функции на портфолиото предявяват изисквания не само към съдържанието, но и към и външния му вид – въпрос често подценяван и оправдаван с възможностите на родителите или училището. Този проблем може да бъде компенсиран чрез осигуряване на функционални папки, еднакви за учениците от класа.

Съдържанието на ученическото портфолио дава богата информация за интересите и заложбите на ученика, за напредъка му в една или няколко предметни области за определен период от време, за индивидуалните му способности и умението му да преценява своята дейност и да я съотнася към другите, за евентуалните специални нужди и пр. Събирането на тази информация е продължителен процес, който надхвърля взаимодействията в класната стая“, пишат още от МОН.

Националната програма цели още да се осигурят плавни преходи между детската градина и училището, от една страна, и между началния етап и прогимназиалния, от друга. В тази връзка се планира провеждането на работни срещи и посещения на начални учители в детска градина за запознаване с индивидуалните особености на децата, които предстои да постъпят в първи клас, както и реализирането на съвместна преподавателска дейност в детската градина и в училище, свързана с по-успешна адаптация на децата към новата им социална роля на ученици.

„Идентифицирането и правилното насочване на интелектуалния и творчески потенциал на ученика следва да започва от детската градина и да подкрепя процеса на планиране на обучението. Резултатите от диагностиката на училищната готовност на детето в детската градина сами по себе си са значими, но недостатъчни за планиране на педагогическата дейност в училище“, обясняват от МОН.

За осигуряването на плавен преход между началния и прогимназиалния етап (от четвърти към пети клас) началният учител и прогимназиални учители по различни предмети ще разработват материали и ще провеждат съвместни уроци.

Общият бюджет на програмата е 1 млн. лева.

За създаване на индивидуално портфолио на децата се предвиждат общо 350 000 лв., като в сумата за този първи модул от програмата са включени и разходите за мониторинг. За втория – „Осигуряване на условия за екипна работа на учителите от началния етап с детски учители и с учители по учебни предмети от прогимназиалния етап“ – са заложени 650 000 лв., вкл. за мониторинг.

Ще се осигурява допълнително заплащане на учителите за работа до 10 часа над нормата за задължителна преподавателска заетост, за подготовка на материали, посещения на място и др. За един такъв час ще се заплащат 12 лв., в т.ч. и за осигурителни вноски за сметка на работодателя върху сумата.

За осигуряване на материали за изготвяне на индивидуално портфолио на всички ученици от паралелката също ще се плащат по 12 лв. на ученик. По 12 лв. отгоре ще получават и гостуващите учители за съвместните часове. За тях са допустими са административни разходи в размер на 20 лв. за за закупуване на материали за уроците.

Всяко общинско училище може да кандидатства с проект за финансиране при максимален бюджет 860 лв. То трябва да избере първия или втория модул. Няма да е възможно едновременното участие с проект за едни и същи паралелки по двата модула.

Мониторингът ще осъществяват регионалните управления на образованието, които ще оценяват проектите, ще правят проверки на място, ще изготвят справка за окончателно приключване на дейностите по програмата.

Източник: offnews.bg