Обучение по метода Монтесори: как да създадем подходяща среда за деца до 3 г.?

монтесори у дома1

Мария Монтесори подчертава, че средата трябва да съответства на възрастта на детето и да се променя заедно с него. В средата има строг ред. Тя е разделена на зони. Ето какви са те и какво е добре да знаем, ако искаме да прилагаме Монтесори занимания и обучение у дома:

Среда за деца до 3 години:

1. Зона на практическия живот

Тук малките деца усвояват необходими за живота практически навици. Рамките с големи копчета, с лепенки велкро и т.н. са направени специално за тях: копчетата са малко, но са големи, лепенките са големи – важното е детето да се чувства успяло в своите действия.

Тук има лопатки и метлички, парцал за пода и кърпа за бърсане на прах, легенчета за пране и т.н. – тоест всички условия за развиване на самостоятелност, подобряване координацията на движенията, развитие на вниманието.

2. Зона за развитие на речта

В тази зона има материали за разширяване  на речниковия запас: зеленчуци и плодове (по-добре е да са истински), фигурки на домашни и диви животни, птици, риби и т.н.; рисунки, снимки и т.н., които помагат да се обогати речниковият запас на детето.

монтесори у дома23. Зона с манипулативни материали

Тук има пирамиди, пъзели, нанизвания – материали, които според класическото разбиране, не са Монтесори-пособия, но развиват моториката на ръцете, пространственото въображение, спомагат за концентриране на вниманието

4. Творческа зона

Това е мястото за занимания с изобразително изкуство, музика и т.н. Тук има бои за рисуване с пръсти и тесто за моделиране,  восъчни тебешири и моливи, хартия и картон, миди и жълъди. На отделна „музикална“ лавица има хлопки и тамбури, маракаси и звънчета. По време на кратките музикални занимания децата ги използват с удоволствие.

В своята книга „Помогни ми да го направя сам“ Мария Монтесори нарича всичко това „обстановка на трудолюбивата общност“. Средата не е просто място, където има развиващи материали и където се играят деца. Това е специално пространство, в което трябва да бъде уютно, топло и комфортно. Децата се занимават на масички или направо на пода върху специални килимчета. мебелите също са специално подбрани: ниски рафтове и шкафчета според ръста на детето, удобни столове, които лесно могат да се носят. Цветята са на ниски первази, за да могат децата сами да ги поливат. Картините са на нивото на очите на малчуганите. Има аквариум или мини зоокът, за чиито обитатели децата могат да се грижат.

Това не е просто Монтесори среда, това е умален модел на света, уникално пространство, в което всичко е целесъобразно, просто, логично и същевременно – красиво, удобно и сигурно.

Очаквахте продължение: Обучение по метода Монтесори: как да създадем подходяща среда за деца от 3 до 6 г.?

Автор: Елена Тимошенко,
Из книгата „Чудото Монтесори“, предоставена с
любезното съдействие на издателство „Асеневци“

Вижте още:

Възпитание, дисциплина и въвеждане на правила по метода Монтесори

Златните правила за възпитание на детето на Мария Монтесори

10-те основни принципа на Монтесори обучението

Игри за развитие на фината моторика при децата

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest

Е-MAIL АБОНАМЕНТ:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: