10 хитрини за здравословно хранене на капризни деца

здравословна храна деца

В ранна детска възраст се възпитават и нагласите за вкус към определени храни (например с по-малко мазнини, сол и захар) и чувството за удоволствие от храната; изграждат се хранителни навици, които могат да повлияват хранителното поведение през следващите периоди от живота. Неблагоприятни последици за здравето и растежа на децата оказват, както недостатъчният прием на хранителни вещества, така и техният прием в големи количества.

Но как да накараме да яде дете, което не обича плодове, зеленчуци или мляко? Ето някои хитрини, които биха ни помогнали незабелязано да увеличим приема на здравословни храни и да превърнем ястията в полезни:

1. Заменете стандартното кюфте със здравословно

Едва ли има дете, което да не харесва хамбургер. Кюфтето за него би могло да се приготви, като на всеки половин килограм кайма се добави по чашка смлени тиквички или настъргани моркови. Така незабелязано увеличаваме приема на зеленчуци.

2. Здравословни сандвичи 

Има и здравословни сандвичи. Добавете в сандвича пресен зеленчук – домат или краставица, като задължително е хлябът да е пълнозърнест.

3. Ако детето не обича зеленчуци

Обикновено децата харесват картофено пюре. Когато го приготвяте, заменете 1/4 от картофите със сварени и пасирани тиквички, моркови, карфиол, броколи, грах или спанак. Експериментирайте заедно с детето и направете жълто, зелено или оранжево пюре.

Зеленчуковите шишчета също са вариант. Нанижете на дървен шиш чушка, тиквичка, гъби, лук, овкусете и изпечете на скара.

4. Ако детето не обича плодове 

Тук изходът се крие в млечния шейк. Разбийте с мляко плодове. Изпробвайте различни варианти с разнообразни плодове – банан, ябълка, горски замразени плодове и изберете любим плодов шейк.

Направете плодова салата – нарежете плодове и ги полейте с малко мед.

Плодови шишчета – нанижете на дървени шишчета плодове на парченца и забодете шишовете в по-голяма ябълка или портокал. Красота!

Друг вариант е да превърнете плодчетата в картинка с любими животни или анимационни герои. Вижте някои идеи ТУК.

5. Заменете захарта с мед

Ограничете захарните изделия да минимум, заменете ги със сушени плодове, мед или елда.

6. Вместо майонеза

Пробвайте варианта да намажете филийка със смляно и добре овкусено авокадо. Ако използвате майонезата за приготвяне на руска салата, заменете половината от количеството й с кисело мляко.

7. Вместо кетчуп

Направете пресен сос от суров домат и пасирана печена или сурова червена чушка и овкусете.

8. Полезна супа 

Към всяка супа, която приготвяте, добавяйте неголямо количество смлени броколи или спанак, обикновено това са зеленчуците, които децата не харесват.

9. Ако детето не обича мляко 

Може да добавите прясно мляко в картофеното пюре или да залеете зърнена закуска с него. Ако и така не става заменете прясното мляко с кисело. Направете плодов десерт с кисело мляко.

10. Ако детето не обича сирене

Тук вариантите са много. Пробвайте да направите пастет от намачкано сирене и малко лютеница, или намачкано сирене, кашкавал и подправки и използвайте като основа за сандвичи. Сервирайте шопска салата с настъргано сирене.  Ако детето не харесва краве сирене, опитайте да му предложите козе сирене или моцарела, все някой вид ще привлече вниманието му.

Трябва да знаете, че понякога децата не харесват зеленчуците, защото са им безвкусни и безинтересни. Затова винаги ги сервирайте по възможно най-интересния начин и овкусени. Поканете детето и то да участва в приготвянето на храната. Най- важното е да не се отказвате в опитите си да го приучите да се храни здравословно.

И още нещо, ако смятате, че е наистина неизбежно, изберете един ден в седмицата за „вредната“ храна. Нека например съботата да е ден за фастфууд, пица и сладкиши. Така детето няма непрекъснато да се изкушава и когато е в училище да налита на баници и чипс. Защото тук важен е и психологическият момент, че всяко забранено нещо става привлекателно.

 

Използвани източници:

webbukvar.com

„Препоръки за здравословно хранене за деца на 3-6 години в Bългария“, МЗ, 2008 г.

Вижте още:

26 идеи как да накараме детето да заобича полезната храна

„Това не го обичам“ – как да се справим с капризите при хранене

Аз съм лоша майка и не храня детето си

Класация с 10-те най-полезни храни за нашето здраве

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest

Е-MAIL АБОНАМЕНТ:

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: