Оставете детето да скучае – или защо скуката е полезна

Възрастните яростно се борим срещу отегчението и скуката сякаш са най-големите врагове на човечеството. Детето трябва да изпита всички емоции, за да опознае себе си и да постави своите граници. Скуката е част от емоционалния свят на всяко човешко същество и детето трябва да я изживее.

Не забавлявайте детето си постоянно!

Скуката при децата има същите измерения, както скуката при възрастните. Тя се появява, не когато детето няма какво интересно да върши, а когато няма емоционална привързаност към това, което върши. То не изпитва емоционално удовлетворение и успокоение. Ако детето скучае, защото времето навън е дъждовно, често родителят се чувства длъжен да му създаде забавления и да го „направи“ активно. В този случай обаче детето свиква, че възрастните или другите деца са длъжни да създават условията за по-интересно ежедневие. То става пасивно, чакащо и очакващо нещо да се случи. Оставя сякаш живота си в ръцете на другите. То не е деятел, а наблюдател на живота си.

Когато порасне, такова дете ще се отегчава бързо и трудно ще поддържа постоянни и устойчиви на времето взаимоотношения, често ще сменя работата си и по-често ще изпада в състояния на депресия и меланхолия поради липсата именно на хора, които да създават усещане за динамика.

Децата, които биват „избавяни“ от скуката благородно от своите родители, имат нужда от постоянно нови събития, да бъдат машинисти на „увеселително влакче“, изпитват страх да останат сами, да правят по-дългосрочни планове.

Оставете детето да скучае!

Скуката отвлича детето от изпълнението на монотонни действия и го кара да търси нови начини за забавление. В основата е на поставянето на нови цели, планирането и изследването. Скуката почти винаги генерира интерес и любопитство към изследване на средата и хората. Тя повишава креативността на детето, твърдят психолозите и специалисти в ранно детско развитие.

Ман смята, че хората, независимо в коя възрастова група са, когато скучаят, намират иновативно приложение на предметите около себе си, които се използват за ежедневни цели. Така например, за едно дете, кутията за обувки може да се превърне в ракета или космически кораб, в който да летят космонавти до далечни планети.

Тя твърди, че отегчението кара ума да блуждае, което води до активиране на центрове на мозъка, които отговарят за асоциативното и творческото мислене. Те от своя страна позволяват детето да започне да мисли различно, да използва въображението си.

Блуждаещият ум е в основата на повечето технологични открития, в основата на гениални художествени творби.

Според Истууд, възрастният не трябва да води война срещу скуката и не трябва да се старае всячески да осигури забавление за своето дете. Трябва да оставим детето да се справи само с нея, да чуе вътрешния си глас и да разбере само какво иска да му каже. Така то поема контрол и върху този аспект от своя живот.

Съвети към родителите на скучаещи деца:

  • Давайте идеи на децата си на какво да играят, но не се намесвайте в игрите им, ако те не ги застрашават физически и психически.
  • Не взимайте със себе си прекалено предмети и играчки, когато излизате навън. Така детето ще  трябва само да си „направи“ играчки – да събере тревички и цветя за някое вкусно ястие например.
  • Не използвайте телевизора, таблета или телефона като вариант за изход от скуката. Понякога спирайте устройствата и наблюдавайте реакциите на детето. Поощрявайте игрите, които не са свързани с техниката.
  • Не купувайте много играчки, които говорят, пеят и рецитират стихове. Диалогът между въображаемите герои-играчки трябва да е спонтанен.
  • Можете да помолите детето да нарисува емоциите си. Скуката също може да бъде нарисувана.
  • Прекарвайте повече време навън – там има повече възможности за интересни игри и забавления, нови деца за опознаване, нови територии за изследване.
  • Когато детето скучае, може да планира бъдещето си – какво ще прави през ваканцията, къде ще учи и т.н.
  • Научете детето, че обратното на „скучая“ не е „забавлявам се“, а по-скоро „запълвам времето си с нещо, което ме кара да се чувствам пълноценен“.
  • Попитайте детето и то само ще Ви каже кога чувства скука. Направете списък с нещата, които го карат да се чувства добре и които може да прави ежедневно.
  • Осигурете книжки, енциклопедии, настолни игри. Те подпомагат развитието на въображението и откъсват детето от ежедневието, което го напряга.
  • Когато детето е сред други деца, то почти никога не скучае.
  • Спортът и изкуството винаги са адекватен вариант да избегнем и преодолеем скуката.

Автор: Теодора Пампулова
Детски психолог и Координатор на Дружеството на психолозите за гр. Пловдив и региона

Вижте още:

Родителските саможертви и липсата на граници при възпитанието на детето

Логически игри за деца: лабиринти за принтиране

Грешките, които родителите допускат с децата си

Игри, стимулиращи проговарянето при децата

 

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

ОНЛАЙН АБОНАМЕНТ

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ: