Наистина ли е толкова важно децата да могат да пишат и смятат преди 1-ви клас?

 

През последните години се смята, че дете, което е завършило подготвителната група в детската градина и не може да чете и смята поне до 10, е едва ли не изостанало в развитието си. Ако на прага на училището детето не знае да изписва буквите и цифрите, да рецитира поне няколко стихотворения, да пее песни и да задава въпроси на английски език – то се смята за по-малко умно в сравнение с другите деца.

Наистина ли обаче това е най-важното?

Детската градина е мястото, където детето трябва да бъде емоционално и психологически подготвено за новата си роля на бъдещ ученик е мнението на повечето детски психолози. Това е мястото, където детето трябва да придобие интерес към ученето, към училището, към учителите като авторитети. В Държавните образователни изисквания за предучилищното образование обаче не е заложено детето да се научи да пише и чете. То може да изписва елементи от букви, да се учи да се ориентира в тетрадката с широки и тесни редове, да се концентрира и внимава, да изследва средата, която го заобикаля, да рисува.

Имайте предвид, че любознателността и любопитството на децата са вътрешните им мотиви, чрез които се стремят да опознават и изучават света. Когато ученето на същите тези буквички и цифри е продиктувано от тези мотиви – ученето е забавление и е много по-лесно. Настояването на родителя и желанието му детето да е по-добро от останалите всъщност затормозява ученето при малките деца.

Възниква обаче въпросът: дали наученото да пише (макар и с печатни букви) и чете дете е усвоило стабилни умения за учене и дали няма да изгуби своя интерес?

Повтарянето на материала понякога прави ученика по-разсеян и незаинтересован. Това той е научил в детската градина и проявява интелектуална пасивност. Често тези деца нямат стабилно изградени навици за мислене и разсъждение върху задача, ако тя не е представена под формата на игра и забавление. Децата тръгнали „подготвени“ в първи клас често имат самочувствието, че знаят достатъчно и не полагат толкова усилия в ученето като останалите деца, което се оказва изключително стресиращо за детето при първия голям изпит в живота му – НВО IV клас.

В подготвителната група на детската градина детето трябва да се научи да слуша и внимава, да общува свободно и да изразява собствената си гледна точка чрез смислени изречения, да обогати речника си и да се стреми да разсъждава, да се ориентира по отношение на времето и пространството, да усвои нови норми на социално приемливо поведение, умения да създава и поддържа взаимоотношения, да придобие увереност, че го очаква нещо приятно и позитивно при постъпване в първи клас.

Дали детето трябва да знае да чете и смята в първи клас остава решение на родителя, но именно първи клас е мястото където детето трябва да усвои умението си да учи. Ролята на подготвителната група в детската градина е да осигури емоционалната увереност на детето, че е готово за промяната.

Автор: Теодора Пампулова – детски психолог и Координатор на ДПБ за гр. Пловдив и областта

 

Вижте още:

Детето няма желание да ходи на училище? Ето какво да направим:

Списък с необходимите покупки за първокласник

Преходът от детска градина към училище – трудностите за един първокласник

10 начина да мотивираме детето си да учи

 

СПОДЕЛИ:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePin on Pinterest

НАМЕРЕТЕ НИ ВЪВ FACEBOOK

ОНЛАЙН АБОНАМЕНТ

Публикацията Ви е харесала? Можете да се абонирате за E-Mail бюлетина с най-новото от СПИСАНИЕ РОДИТЕЛ;