Занимания по метода Монтесори: звуци и развитие на звукови възприятия

Съвсем рано можете да помогнете на детето си да започне да разпознава звуците на буквите и поредиците от звуци в думите. Започнете тези занимания, щом детето навърши две години и половина.

Най-напред в подобен тип занимания се запечатва с простите звуци. Това е основната част от майчиния език, която бихме могли да наречем азбука, казва Мария Монтесори в „Попиващият ум на детето“

Слушане на звуци

  1. Изберете момент, в който и детето и вие сте свободни и спокойни.
  2. Кажете на детето да затвори очи или, ако позволи, да му завържете очите с широка лента. Предложете му да ви опише какво чува.
  3. Поискайте първо да ви разкаже за звуците, които се чуват отдалече. След това за тези, които са близко. После за звуците, които чува в тялото си.
  4. Накрая си разменете ролите.

Разпознаване на звуци

Предложете на детето да затвори очи или да му ги завържете с шал.

Произвеждайте звуци, които детето ви познава добре, и поискайте от него да ги определи.

Ето някой идеи:

  • суха храна, изсипана в паничката на котката;
  • щракане с пръсти;
  • отваряне и затваряне на вратата на хладилника;
  • дрънкане на прибори в чекмеджето;
  • смачкване на лист хартия;
  • пъхане на ключ в ключалка;
  • подрънкване на връзка с ключове в джоба;
  • течаща вода в мивката;
  • преглъщане на течност, когато пиете
  • изсипване на зърнена закуска в купичката…

Да познаем откъде идва даден звук

Помолете детето си да затвори очи. Напълнете малка кутия до половината със захар или леща, после безшумно отидете с нея на различни места в стаята и разклащайте, като поискате от детето да ви посочи с пръстче от къде идва звукът.

Когато детето ви започне да посочва с пръст точно от къде идва „движещия“ се звук,  си разменете ролите.

Игра на „Звукови кутийки“

(Подходяща за деца от 3 до 6 години)

Необходими са ви:

Осем еднакви непрозрачни кутийки с капачета. Те могат да са от пластмаса, стъкло, дебел картон или дърво.

  1. Оцветете капачетата на четири от тях с еднакъв цвят, а на останалите четири – с друг цвят. След това подредете четири чифта кутийки – във всеки чифт да има по една кутийка от двата цвята. Първият чифт напълнете с дребни макарони; втория – с ориз; третия със захар, четвъртия – с леща.
  2. Залепете точка с един и същ цвят на всяка двойка кутийки, съдържащи еднакъв продукт. Това ще позволи на детето в края на играта да провери дали е разпознало правилно всеки чифт.
Игра 1

Покажете на детето как да разклаща всяка кутийка и да слуша с едното ухо, а после с другото. Разбъркайте кутийките. Помолете детето да ги съчетае в правилните чифтове по звука от кутийките.

Игра 2

Повишете малко трудността, като оставите кутийките в две различни помещения: Например част от тях да са в хола, а другите в кухнята.

Предложете на детето да послуша шума от една кутийка, после да я остави. След това го помолете да отиде в другата стая и да открие кутийката „близнак“ само по спомена си за същия звук. Щом я разпознае, може да я донесе в първата стая и да провери дали е направило правилния избор, като разклати до ухото си всяка от тях. Ако това не се е случило, предложете да отиде отново в другата стая, за да намери съответстващата кутийка.

 

Статията е базирана на книгата „“100 занимания по системата Монтесори“
на Мари-Елeн Плас, предоставена с любезното съдействие на издателство „Colibri“

Вижте още:

Занимания по метода Монтесори

Първостепенните правила на метода Монтесори

Възпитание, дисциплина и въвеждане на правила по метода Монтесори

Занимания с вода и насипни материали по метода Монтесори